Montag, 23. April 2012

نقض مستمر توافقات، خنثي و بي محتوا كردن پيش نويس‌ها و پيشنهادات ملل متحد توسط دولت عراق و درخواستهاي برحق ساكنان اشرف براي انتقال پنجمين گروه به ليبرتي

همزمان با سفر مالكي، نخست وزير عراق، به تهران براي ديدار با خامنه اي و توسعه روابط دو جانبه، رژيم ملايان اعلام كرد حجم مبادلات دو كشور در سال 1390 با 50درصد افزايش نسبت به سال قبل از آن به 7/9 ميليارد دلار رسيده و امسال به 12 ميليارد دلار مي رسد. دولت عراق بهترين امكانات را براي دور زدن تحريمهاي ملل متحد براي رژيم ايران فراهم كرده است. به گفتة مقامها و رسانه هاي رژيم، سوريه و بحرين و موضوع مجاهدين در ديدار مالكي و خامنه اي مورد بحث قرار مي‌گيرد.
در حاليكه دولت عراق حداكثر فشار را براي ادامه انتقال ساكنان اشرف به ليبرتي وارد مي كند و در حاليكه در ليبرتي از تأمين حداقل نيازمنديهاي انساني جلوگيري مي كند، پيش نويس‌ها و پيشنهاداتي را كه نماينده ويژه دبيركل در عراق طي گفتگوهاي طولاني و مكاتبات متعدد به نمايندگان ساكنان، قبولانده است، يكي پس از ديگري، خنثي و بي تأثير و از محتوا تهي مي كند. به اين ترتيب، در فاصله 25 مارس تا 21 آوريل، يعني در كمتر از يكماه، از هفت پيش نويس (درافت) سرانجام آنچه باقي مانده است، چيزي جز كلي بافي و مشروط كردن همه نيازمنديها و درخواستهاي برحق ساكنان به « توافق دولت عراق» نيست. از انتقال منابع آب و فاضلاب و تعداد ژنراتور و وسايل آشپزخانه از اشرف و ساختن سايبان براي بنگالهاي بدون حفاظ و سيمان پياده روها براي بيماران و معلولان و كاشتن يك درخت و استفاده از ليفتراك و جراثقال در ليبرتي و حتي سمپاشي در فصل گرما كه مارها و حشرات موذي بيرون مي آيند، همه چيز، مشروط به توافق نامتصور دولت عراق شده است .تعهدات اين دولت براي تأمين آب و برق از طريق شبكة سراسري نيز هيچ تضمين اجرايي و زمانبندي مشخص ندارد. در حاليكه حل مساله آب از نظر تكنيكي بسيار ساده و در عرض چند روز عملي است. تقاضاهاي مستمر دو ماهه ساكنان از نماينده دولت عراق در حضور ناظران يونامي به جايي نرسيده و هم اكنون ليبرتي با بحران بي آبي مواجه است.
مجروحان و بيماران اشرف به‌ويژه كساني كه از كمر به پايين فلج هستند و نمي‌توانند راه بروند، نمي‌توانند خودروها و سرويسها و بنگالهاي ويژة زندگي روزانه خود را به ليبرتي ببرند و بايد شكنجه دائمي و مرگ تدريجي را بپذيرند.

تعهدات و توافقات پيشين كه پس از هفته ها گفتگو در نامه هاي نماينده ويژه دبيركل امضا شده است، از قبيل عقب كشيدن پليس از داخل كمپ، ممانعت از حضور مأموران رژيم ايران در ليبرتي، انتقال ژنراتورهاي ايستگاه برق ساكنان اشرف و حق انتقال 10خودرو براي هر گروه 400نفري، يكي پس از ديگري نقض مي شوند. در عوض كيوسكهاي پليس در ليبرتي افزوده مي شود و نيروي زرهي هم وارد مي شود. همه چيز نشاندهنده مخالفت رژيم ايران و دولت عراق با راه حل مسالمت آميز و انواع و اقسام بهانه گيري و اشكال‌تراشي و سنگ‌اندازي در اين مسير است.
در اثر فشارهاي وارد بر ساكنان اشرف در شب سال نو ايراني، در جريان انتقال سومين گروه به ليبرتي يكي از ساكنان جان خود را از دست داد. در سالروز 8‌آوريل، 29تن در اثر حمله نيروهاي عراقي مجروح و مصدوم شدند. حقوق بشر و حقوق انساندوستانه بين المللي وحقوق پناهجويان لگد مال مي شود و سازمان ملل دولت عراق را به تبعيت از قوانين و التزامات بين المللي وادار نمي كند و حتي از يك موضعگيري رسمي و علني هم خودداري مي كند.
به‌همين‌ خاطر رئيس جمهور برگزيده مقاومت ايران با قويترين اعتراض عليه فشارهاي روز افزون بر ساكنان اشرف و ليبرتي و بي خانمان سازي و جابه‌جايي اجباري آنها از رئيس جمهور آمريكا و دبيركل ملل متحد خواستار جلوگيري از وقوع يك تراژدي انساني به ويژه در مورد زنان شد (اطلاعيه دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران-30 فروردين 1391).
خانم رجوي خاطرنشان كرد دولت آمريكا كه با يكايك ساكنان اشرف موافقتنامه حفاظت تا فرجام نهايي امضا كرده و به همگي آنها كارت «شخص حفاظت شده» داده است در مقابل هر آسيبي كه به ساكنان اشرف و ليبرتي وارد شود مسئوليت دارد و بايد رفتار انساني از جانب دولت عراق با آنها را تضمين كند.
ساكنان اشرف و ليبرتي در نامه‌يي كه در روز 2 ارديبهشت (21آوريل) از طريق نمايندگانشان براي مشاور ويژه وزير خارجه آمريكا در امور اشرف و نماينده ويژه دبيركل ارسال شد، موارد زير را به‌عنوان حداقل نيازمنديهاي لازم براي رفتن گروههاي بعدي از اشرف به ليبرتي اعلام كردند:
1- بيرون بردن زرهيها از ليبرتي
2-اجراي مواد مندرج در نامه نماينده ويژه دبيركل در 16 مارس 2012 در مورد مواضع و گشتهاي پليس و نامه 15فوريه او در مورد عدم حضور عوامل خارجي در ليبرتي
3- زمانبندي مشخص براي وصل آب و برق ليبرتي به شبكه شهري و تا آن زمان انتقال 4ژنراتور از اشرف براي هر گروه 400 نفري
4-انتقال خودروهاي خاص رفت و آمد معلولان و سرويسها و بنگالهاي ويژه آنها از اشرف همراه با 10خودرو سواري و خودروهاي خدماتي لازم در هر ستون 400 نفري كه در نامه 15 فوريه نماينده ويژه دبيركل با آن موافقت شده بود
5- امكان استفاده از جراثقال در ليبرتي براي نصب منابع و سرويسهاي بهداشتي و انتقال چند ليفتراك از اشرف براي هر گروه 400 نفري براي حمل و نقل و جابه‌جا كردن بارهاي سنگين.
6- باقي ماندن نفرات لازم و كافي در اشرف همچنانكه نماينده ويژه دبيركل توافق كرده بود، براي نگهداري و حفاظت از اموال و مالكيتها تا زمان حل و فصل اين موضوع.

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران
3 ارديبهشت 1391 (22 آوريل 2012)