Samstag, 13. Oktober 2012

تايمز لندن: قيام در ايران حتمی است

قيامهای حتمی بعدی در ايران در راه است، چرا که در سراسر کشور فقر عمق بيشتری يافته و رژيم از تسليم در مقابل فشار بين المللی در ازای برنامه اتمی خود سرباز می زند. رژيم ايران مبلغ 5ميليارد دلار در سال جاری برای حفظ بشار اسد صرف کرده است. بعد از اين که تجار در بازار اصلی تهران مغازه های خود را بسته و دست به تظاهرات زدند و خواستار ممانعت از رکود اقتصادی شدند، پليس به طرف تظاهر کنندگان که سنگ پرتاب می کردند گاز اشک آور شليک کرد. ابعاد خشم مردم، و عکس العمل خصمانه رژيم، حاکی از آن است که رژيم ايران احتمالاً در آستانه قيام عمومی است. همانند قيامی که در سال۲۰۰۹ صورت گرفت. اين بار تظاهر کنندگان تهرانی شعار می دانند ”سوريه را رها کن، فکری به حال ما کن“. اين تظاهرات چند روز بعد از تلاطم بازار ارز شکل گرفت. ريال 50درصد از ارزش خود را ظرف يک هفته از دست داد و به پائين ترين قيمت خود تا کنون تنزل کرد.

رژيم ايران در تلاش برای ممانعت از اين بحران، تمامی مبادلات ارزی را متوقف کرد و چندين صراف هم دستگير شدند. اما رژيم برای جلوگيری از سقوط ارزش ريال ناتوان به نظر می رسد. يک کارمند بانک در تهران گفت شايعات جدی وجود دارد که خزانه از موجودی ارز تهـی شده است بيکاری و تورم سير صعودی داشته و دستمزدها هر روز روند نزولی را طی می کند. کالاهای عمده از قبيل مرغ برای بسياری از مردم قابل تهيه نبوده و حتی صحبت از جيره بندی مواد اوليه غذايی است. صادرات نفت، از سال گذشته که غرب تمامی معاملات نفتی با رژيم ايران را ممنوع اعلام کرد تقريباً به نصف رسيده است. در نتيجه رژيم ايران در هر چهار ماه 8ميليارد دلار ضرر می کند.
مردم ايران، بعد از سرکوبی اعتراضات سال ۲۰۰۹ که صدها نفر کشته و هزاران نفر دستگيری به دنبال داشت، در تجمعهای خيابانی محتاطانه عمل می کردند. اما قيامهای بعدی به نظر حتمی می آيند چرا که در سراسر کشور فقر عمق بيشتری يافته است.