Sonntag, 21. Oktober 2012

شتاب فعالیت های اتمی رژیم در سایت های فردو و پارچین


دیپلمات‌های غربی می‌گویند، بر این باورند که، رژیم ایران توانمندی‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات "فردو" افزایش داده است.

رادیو فرانسه فارسی ۲۷ مهر ۱۳۹۱، به نقل از خبرگزاری رویتر نوشت، تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در فردو، در عمق زمین و در منطقه ای به همین نام در نزدیکی شهر قم در جنوب تهران قرار دارد.

یک دیپلمات غربی درآژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفته است که به اعتقاد وی، رژیم ایران نصب سانتری فیوژ ها در تاسیسات فردو را ادامه می دهد. وی می گوید براین باور است که این روند مانند گذشته بسیارسریع در حال انجام است.

رویتر می افزاید: درصورتی که این ادعای دیپلمات غربی در گزارش آتی آژانس در نیمه نوامبرآینده ذکر شود نشان خواهد داد که رژیم تهران در روندی مداوم در حال تکمیل فرآیند نصب سانتری فیوژ ها در تاسیسات فردو است. یک دیپلمات غربی دیگر نیز گفته است: ایرانی ها درفردو بدون توقف درحال کار و فعالیت هستند.

ازسوی دیگر یوکیو آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی اتهامات رژیم ایران را مبنی برانتقال اطلاعات اتمی ایران از طریق مامورین این نهاد را رد کرد وگفت: ”نباید با پاسخ دادن به این گونه ادعا ها، به آن رسمیت و اعتبارداد".

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران باید اجازه دهد در کنار دیگر درخواست ها بازرسان آژانس بتوانند از سایت نظامی پارچین در حومه تهران بازدید نمایند، و این آن چیزی است که ایران تا کنون از پذیرفتن آن خود داری کرده است.

در این حال موسسه علوم و امنیت بین المللی در یک گزارش تازه که بر روی سایت این موسسه قرار داده شده، اعلام کرده است که بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط ماهواره ها هم اکنون "فعالیت های شدیدی" درپارچین درجریان است.

در این گزارش که روز چهارشنبه بر روی سایت موسسه قرار گرفت، تصاویر منتشر شده از سوی ماهواره ها نشان می دهد که ایران در حال برداشتن پوشش های برزنتی کشیده شده بر روی دو دستگاه ساختمان اصلی این مرکز نظامی است.

به گزارش منابع خبری، کارشناسان این موسسه که مقر آن در واشنگتن قرار دارد می گویند شمار خود رو هایی که در محدوده پارچین دیده می شوند، این حدس را تقویت می کند که هنوز فعالیت های چشم گیری در پارچین در جریان است.

یوکیو آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه دیروز طی سخنانی درانگستان گفته بود که اطلاعات به دست آمده از ماهواره ها نشان می دهد که فعالیت های "شدیدی" در پارچین در جریان است.