Freitag, 7. Januar 2011

ویروس کامپیوتری برنامه اتمی ایران را به اندازه حمله هوائی اسرائیل عقب انداخت

وال استریت جرنال زیرعنوان "بازگشت عملیات مخفی" مقاله ماکس بوت کارشناس ارشد در شورای روابط خارجی را چاپ کرده است که می گوید حتی دولت اوباما نیز در نبرد علیه تروریسم و مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی، اکنون پذیرای عملیات مخفی است، هرچند که زمانی با چنین عملیاتی مخالفت می شد.
وی می نویسد موشه یالون، رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل، و وزیر شاغل در کابینه آن کشور، هفته گذشته گفت ایران به سبب یک رشته پس رفت ها، زودتر از سال ۲۰۱۴ اتمی نمی شود. این تغییری بزرگ در پیش بینی های قبلی اسرائیل در مورد امکان دسترسی ایران به بمب اتمی در سال ۲۰۱۱ است.

چرا سه سال دیگر؟
آقای یالون ورای اینکه بگوید برنامه اتمی ایران با شماری از مشکلات و چالش های فنی روبروست توضیح بیشتری نداد. اما گزارشهای متعدد حاکی از آن است که کامپیوترهای زیمنس مورد استفاده در برنامه اتمی ایران در نطنز و بوشهر، آلوده به ویروسی بدخیم ولی زیرک به نام استاکس نت شده است که نه تنها شناسائی شان دشوار است، بلکه دشوارتر، ریشه کن سازی آنهاست. در همین حال چندین مورد حاکی از ترور دانشمندان اتمی ایران نیزگزارش شده است.

کارگزاران ایران این حملات را به اسرائیل و آمریکا نسبت می دهند
به نظرمی رسد استاکس نت توانسته است برنامه اتمی ایران را تا آن حد که از یک حمله هوائی اسرائیل انتظار می رود به عقب بیاندازد - ضمن آنکه از عواقب چنین حمله ای نیز اجتناب شده است.
حزب الله تهدید کرده بود در صورت حمله اسرائیل به ایران هزاران موشک دریافتی از حامیان خود در ایران را به اسرائیل پرتاب می کند. اما این ویروس کامپیوتری مسلما چنین بهانه ای را حتی به افراطی ترین تروریست ها نیز نمی دهد.
رادیو آمریکا