Dienstag, 4. Januar 2011

دادگاه اسپانیا تحقیقات درباره کشتار در عراق را می گشاید

سه‌شنبه، ۱۴ دی ۱۳۸۹ / ۰۴ ژانویه ۲۰۱۱

خبرگزاری آسوشیتدپرس- ۴ ژانویه ۲۰۱۱:
طبق یک حکم دادگاه که آسوشیتدپرس روز سه شنبه بدست آورد، یک دادگاه اسپانیا تحقیقاتی درباره یک درگیری که نیروهای امنیتی عراق متهم شده اند که در آن ۱۱ تن از اعضای یک گروه تبعیدی ایرانی را در یک کمپ در عراق در سال ۲۰۰۹ کشته اند را گشوده است.
قاضی فرناندو اندرو که میگوید او به تحقیقات درباره احتمال جنایات علیه بشریت می پردازد از سپهبد عبدالحسین الشمری خواست که ۸ مارس در مقابل دادگاه ملی مادرید برای پاسخگویی به سؤالات درباره آن حادثه حضور پیدا کند. این حکم گفت شمری این تهاجم به کمپ را دستور داده است.

در این سند، اندرو گفت اسپانیا به تحقیقات میپردازد زیرا که دادگاه ادعای عراق درباره اینکه به تحقیقات میکند را ناکافی میداند. قاضی در ما دسامبر از عراق پرسیده بود که آیا به تحقیق درباره کیس می پردازد.
طبق دکترین عدالت جهانی اسپانیا، اتهامات جنایات جدی که واقع شده در کشورهای دیگر در اینجا (اسپانیا) تحت شرایط مشخصی از جمله هنگامی که کشور محل وقوع جنایت تحقیقات نمی کند، قابل پیگیرد است.
یک شرط جدید اخیرا گذاشته شده است که رابطه ای با اسپانیا باید وجود داشته باشد. اما قضات اسپانیایی میتواند کماکان در صورتی اقدام کنند که جنایت در تخلف پیمانهای بین المللی امضا شده توسط اسپانیا می باشد. اندرو گفت در این کیس کنوانسیون ژنو که درباره حفاظت غیرنظامیان در زمان جنگ می باشد صادق است.
تهاجم توسط نیروهای عراقی و پلیس روز ۲۸ ژوئیه در کمپ اشرف، پایگاه گروه اپوزیسیون ایرانی به وقوع پیوست. بنا به اعضای این گروه تبعیدی طی آن یازده تن کشته شدند و ۳۶ تن دستگیر شدند.
شکایت در دادگاه اسپانیا توسط وکلای حقوق بشر در اسپانیا ارائه شد که اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران را نمایندگی میکنند.
امکان گرفتن اظهار نظر از سوی مقامات عراقی وجود نداشت.
این اولین کیس عدالت جهانی از زمانی است که پارلمان اسپانیا حیطه این قانون را در اکتبر ۲۰۰۹ در بحبوحه انتقادات از سوی متحدان اسپانیا که مبنی بر اینکه این کشور دارد بعنوان پلیس جهانی عمل میکند و پس شکایات خشمگینانه از سوی برخی کشورها مانند اسرائیل و چین که مورد تحقیق قرار گرفته اند ، محدود کرد.

عدالت جهانی اسپانیا در سال ۱۹۹۸ هنگامی شهرت یافت که قاضی بالتاسار گارزون Baltasar Garzon توانست دستگیری آگوستو پینوشه حاکم سابق شیلی در لندن را امکانپذیر کند و اگرچه نهایتا به نتجه نرسید، خواستار محاکمه وی در مادرید به اتهام شکنجه، تروریسم و دیگر جنایات مرتکب شده در طی دوران دیکتاتوری اش گردید.
در سال ۲۰۰۳، گارزون از این دکترین استفاده کرد تا علیه اسامه بن لادن بخاطر حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا اعلام جرم کند. با این وجود، استرداد و متهم ساختن تحت روال اسپانیایی بسیار نادر بوده است.
ارتش آمریکا از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ کمپ اشرف را تحت قراردادی که ۳۴۰۰ ساکن آنرا ”افراد حفاظت شده” تحت کنوانسیون چهارم ژنو میشناسد، حفاظت کرده است. ارتش آمریکا بعد از به اجرا در آمدن توافق امنیتی جدید با دولت عراق در ژانویه ۲۰۰۹، اجرای آن قرار داد را متوقف کرد.
در جریان حمله سربازان آمریکایی کنار کشیدند. افسران آمریکایی گفتند اجازه دخالت نداشتند.