Freitag, 19. August 2011

نیروهای دموکراتیک و پارلمانترهای عراقی: محکومیت محاصره اشرف و ممنوعیت ورود سوخت

محاصره ظالمانه اشرف توسط نیروهای مالکی
محاصره ظالمانه اشرف توسط نیروهای مالکی

نیروهای دموکراتیک و پارلمانترهای عراقی:
محکومیت محاصره اشرف و ممنوعیت ورود سوخت
در گرمای 50درجه تابستان درماه رمضان
و حمایت از حقوق مجاهدان اشرف

بیانیه شوراهای شیوخ رضوانیه، نعیمیه و عامریه در استان الانبار عراق: نیروهای عراقی تحت فرمان مالکی در یک عمل غیرانسانی از ورود سوخت و فرأورده‌های نفتی به اشرف جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که ساکنان اشرف از انواع مشکلات خدماتی به‌خصوص در رابطه با خدمات پزشکی و معالجه بیماران و مجروحان حمله نیروهای مالکی رنج می‌برند.

ما جلوگیری از ورود سوخت به اشرف در گرمای 50 درجه بالای صفر را به‌شدت محکوم می‌کنیم و خواستار لغو محاصره غیرانسانی‌اشرف هستیم. ما از جامعه جهانی و سازمان ملل‌متحد دعوت می‌کنیم نقش انسانی خود را در فراهم کردن حفاظت و سوخت و غذا و داروی موردنیاز اشرف برعهده بگیرند و حفاظت اشرف را برعهده نیروهای آمریکایی قرار دهند.

بیانیه کمیته روزنامه‌نگاران و نویسندگان عرب در دفاع از اشرف: «محاصره‌یی رذیلانه» اشرف به‌ویژه در ماه مبارک رمضان در گرمای شدید بیانگر عملکردهای وحشیانه دولت عراق به‌ریاست نوری مالکی در اجرای دستورات رژیم ایران است. این کمیته ممانعت از ورود سوخت را نقض آشکار کنوانسیونهای ژنو و جنایتی علیه بشریت می‌داند که مسئولان آن باید محاکمه و به شدیدترین مجازاتها محکوم شوند. دولت آمریکا و نیروهایش در عراق و سازمان ملل‌متحد باید مسئولیتهای تاریخی و قانونی و بین‌المللی خود را در پایان بخشیدن به این محاصره ضدبشری زننده و پلید اعمال کنند و به‌رژیم ایران اجازه ندهند جنایات خود علیه مخالفانش را از طریق مزدورانش در عراق به پیش ببرد.

شبکه محیط مصر، با عنوان «روزنامه نگاران و نویسندگان عرب قطع سوخت به کمپ اشرف را محکوم می‌کنند» نوشت: ”کمیته روزنامه‌نگاران و نویسندگان عرب در دفاع از اشرف“ طی بیانیه‌یی ممانعت از ورود سوخت به ”قرارگاه اشرف“ در استان دیالی عراق را محکوم کرد.

مرکز اطلاع‌رسانی الجورنال نیز نوشت: «بیانیه روزنامه‌نگاران تأکید می‌کند که ممانعت از ورود سوخت، نقض آشکار معاهدات ژنو و بسیاری از قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر بوده و جنایتی آشکارعلیه بشریت است.

زاله النفطجی عضو العراقیه با ابراز نگرانی از محاصره ظالمانه اشرف و ممانعت از دسترسی ساکنان آن به اولیه‌ترین نیازها وخدمات انسانی گفت: حضور ساکنان اشرف یک حضور قانونی است و همه باید به ساکنان اشرف احترام بگذارند و قبل از هر چیز باید اصول حقوق‌بشر رعایت شود. حکم دادگاه اسپانیا مبنی بر احضار نوری المالکی و تعدادی از فرماندهانش به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در کمپ اشرف‌نشان‌دهنده وضعیت بحرانی در اشرف است.

عبد الاله کاظم سخنگوی دفتر مطبوعاتی طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهور عراق خواستار حل موضوع ساکنان اشرف بر اساس قوانین بین‌المللی شد و دخالتهای رژیم ایران در عراق را محکوم کرد. وی گفت: دخالتهای رژیم ایران به‌خاطر اعمال هژمونی‌اش بر عراق می‌باشد و معتقدیم که نبایستی در این رابطه سازش نمود. رژیم ایران از اوضاع نابسامان عراق سوء‌استفاده می‌کند و به شکل علنی و آشکاری در آن دخالت می‌کند. راه‌حل اروپا برای پایان‌دادن به بحران ساکنان اشرف، راه‌حل قابل قبولی است. حسن‌نیت و رفتار خوب با ساکنان اشرف به حل این موضوع راه خواهد برد.

محمود عثمان نماینده پارلمان عراق از ائتلاف کردستان عراق در یک اظهارنظر مطبوعاتی گفت: مسأله ساکنان اشرف در حیطه مسئولیت دولت عراق و ملل‌متحد است و آنها مستقیماً مسئول وضعیت ساکنان اشرف و تأمین نیازمندیهای ضروری آنها هستند. حکم دادگاه اسپانیا در مورد نخست‌وزیر و احضار تعدادی از فرماندهان او در مقابل دادگاه به اتهام ارتکاب جنایت در حق ساکنان اشرف اعمال وظیفه قضایی در مورد مسئولان این تجاوزات است.

محسن السعدون عضو پارلمان عراق از ائتلاف کردستان دریک اظهارنظرمطبوعاتی تأکید کرد ساکنان اشرف دارای حقوق مشخص هستند و باید امنیت آنها تضمین شود. راه‌حل مسأله اشرف نشستن بر سر میز مذاکره با نظارت بین‌المللی است، تا این بحران که روز به روز حادتر می‌شود، پایان یابد. موضوع اشرف در آینده جایگاه بیشتری خواهد داشت.

دکتر بایزید حسن عضو پارلمان عراق از جنبش تغییر خواستار حل مسأله اشرف از راه مسالمت‌آمیز و از طریق مذاکره شد. وی خطاب به دولت نوری مالکی گفت: تند روی و گوش نکردن به طرف مقابل منجر به نتایج غیرقابل قبولی می‌شود. مواضع متشنج باعث صدور یک حکم بین‌المللی از طرف دادگاه اسپانیا در مورد مرتکبین جنایت جنگی در حق ساکنان کمپ اشرف شد، امری که از عراق تصویر کشوری که حقوق‌بشر را نقض می‌کند ارائه می‌کند، چیزی که ما آن را نمی‌خواهیم.