Montag, 28. November 2011

واشنگتن پست: تنها تغییر رژیم برنامه اتمی ایران را متوقف خواهد کرد

واشنگتن پست در سرمقاله خود به قلم هیئت تحریریه این روزنامه نوشت:تا کنون، باید آشکار شده باشد که تنها، تغییر رژیم، برنامه اتمی رژیم ایران را متوقف خواهد کرد. که معنایش این است حداقل، علی خامنه‌ای رهبر رژیم برود.



تحریمهای نفتی علیه رژیم می توانند یک ضربه قاطع به دیکتاتوری او وارد آورند. رژیمی که پیشاپیش با یک شِبه بهار عرب مواجه شد.
هیئت تحریریه واشنگتن پست با انتقاد به سیاست مماشات نسبت به رژیم آخوندی می افزاید:
دولت اوباما تضمین کرد که رژیم ایران به‌خاطر توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن و به‌خاطر خودداری در متوقف کردن برنامه اتمی‌اش، با پیامدهای دردناکی مواجه خواهد شد. اما از تحریم بانک مرکزی آن به‌طور مستقیم خودداری کرد. بنابراین، در مورد ایران، پرزیدنت اوباما، حتی شرایط را از پشت هم رهبری نمی‌کند، او به زبان ساده، نسبت به تحولات عقب می‌باشد. در خط مقدم تلاشهای غربی برای فشار بر روی رژیم تهران، سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه قرار دارد.
واشنگتن پست۲ آذر افزود: کنگره هم از آقای اوباما جلوتر است. احتمال دارد اکثریتهای بزرگ دو حزبی، از قانونی حمایت کنند که حکم به تحریمهایی علیه بانک مرکزی رژیم ایران بدهند. در مورد سنا هم، چنین چیزی ممکن است به لایحه اختیارات دفاعی ضمیمه شود.
یک لایحه دیگر در زمینه تحریمهای جامع، که هم رژیم ایران و هم سوریه، هم‌پیمان آن را هدف قرار می‌دهد، ممکن است ظرف ۲ هفته به مجلس سنا آورده شود. کُندی و حرکت آهسته دولت در استقبال از تحریمهای فلج کننده، یکی از چند نقیصه دیرینه در سیاست آن نسبت به رژیم ایران است. کاستی دیگر، اصرار آن روی احتمال تعامل با رژیمی است که به‌طور مکرر آن را رد کرده است.
واشنگتن پست نتیجه میگیرد: دولت اوباما، با امتناع از انجام چنین اقداماتی، تنها، احتمال یک اقدام قوی را بالا می‌برد، اقدامی مانند یک حمله نظامی ‌که به آمریکا تحمیل شود