Dienstag, 19. Juni 2012

گزارشی از وضعيت در اشرف و ليبرتی

در روز 27خرداد برای دومين روز متوالی به دليل وضعيت امنيتی بغداد تانکرهای آب نتوانستند وارد منطقه فرودگاه بشوند و به ليبرتی برسند.
مجاهدان اشرف در ليبرتی با کمبود شديد آب مواجه بودند و فقط با تانکرهای محدود خود توانستند مقداری آب وارد بکنند.
اگر دولت عراق به توافق اوليه پايبند بود و مانع نمی شد با هر گروه 400نفره تانکرهای خدماتی مورد نياز از اشرف منتقل شود، ساکنان در هوای طاقت فرسا، با کمبود مستمر آب مواجه نمی شدند.
حتی اگر حکومت عراق با يکی از چندين طرح ارائه شده از سوی ساکنان از سه ماه پيش موافقت کرده بود و فقط يکی از اين طرحها تماماً به هزينه مجاهدين انجام می شد، اکنون فقدان و کمبود آب به ابزار افزوده ای برای شکنجه و عذاب، منجر نمی شد.
امروز ظهر گرمای هوا در سايه بالای 50 درجه سانتی گراد رسيد. به علت زمين پر از شن و نبودن هر گونه درخت و محيط سبز، گرمای هوا معمولاً خيلی بيشتر از متوسط دمای شهر بغداد در طول روز است.
در همه قسمتها، کولرهای فرسوده و به جا مانده از نيروهای آمريکايی که بسياری از قطعات آن توسط مأموران عراقی ربوده شده است، از کار افتادند. به طور متوسط در ساعتهای بسيار گرم بعدازظهر، 30 کولر از کار می افتد. اين جدای از کولرهای خرابی است که به طور کامل از دور خارج شده اند. فقط در بلوک ”آ“ در قسمت شماره 7، 15 کولر از کار افتاد.
موارد گرما زدگی و خستگی ناشی از تردد بر روی شن و سنگلاخ برخی از بيماران را دچار وضعيت غش و بيهوشی و نيازمند رسيدگی اورژانس نمود. اکنون سه ماه است که حکومت عراق مانع از انتقال کولرها از اشرف به ليبرتی است که مارتين کوبلر بارها آن را نوشته و وعده داده و به خاطر کسب موافقت حکومت، بر سر ساکنان منت گذاشته بود.
دژخيمان عراقی برای خط و امضای مارتين کوبلر هيچ اهميت و اعتباری قائل نيستند و او را ملعبه ای برای افزايش فشار بر ساکنان اشرف و ليبرتی قرار داده اند.
در ساعتهای گرم روز ژنراتورها هم از کار افتادند. گرمای فوق العاده هوا باعث از کار افتادن ژنراتورهای فرسوده ای می شود که قطعات آنها ربوده شده و توان کار کردن 24ساعته را ندارند. مجاهدين در ليبرتی مجبورند برای استفاده از ژنراتورها در بسياری از ساعتهای روز آنها را خاموش کنند تا از دور خارج نشود.
به عنوان مثال ژنراتور قسمت شماره -1، به دليل بالا رفتن بار ناشی از گرما به طور کامل از کار افتاد. اين همان قسمتی است که تکنسين پناهگاه سازی که آقای کوبلر او را برای يک گزارش تبليغاتی در 31ژانويه ۲۰۱۲ به کار گرفته بود، نوشت زيرساختهای آن از هر بابت آماده است. سپس کوبلر مجاهدين را به زياده خواهی متهم کرد و ادعا نمود که ۵۰۰۰ سرباز آمريکايی در همين جا براحتی به سر می بردند.
در قسمت شماره-2 فيلترهای هوای ژنراتورها کاملاً مستهلک است که منجربه مصرف سوخت حداکثر و گرم شدن غيرعادی منجر می شود به نحوی که بعد از چند دقيقه علامت قرمز نشان می دهد و بايد آن را خاموش کرد. اين در حاليست که ژنراتورها هر روز بلااستثناء با کار و هزينه ساکنان سرويس می شود.
در حاليکه آقای کوبلر به نمايندگان ليبرتی و اشرف، به دبيرکل ملل متحد و کميسر عالی امور پناهندگان، به مقامات آمريکايی و اروپايی می نويسد که حکومت عراق زمانبندی مشخصی برای وصل آب ليبرتی به شبکه شهری قبل از ماه رمضان داده است، نمايندگان حکومت کرارا می گويند که امکان وصل آب و برق ليبرتی به شبکه شهری در چشم انداز کنونی وجود ندارد.
بهتر بود که آقای کوبلر به جای وعده های ميان تهی، اعلام می کرد که ژنراتورهای ايستگاه برق اشرف که تماماً به هزينه مجاهدين ساخته شده و اسناد مالکيت آنها هم موجود است بايد به ليبرتی منتقل شود.
خودروهای خدماتی پنجمين گروه ساکنان اشرف که طبق توافق با يونامی و مقامات عراقی در نيمه ارديبهشت از اشرف به ليبرتی منتقل شدند، در بين راه با فريبکاری و تغيير مسير به اشرف برگردانده شد و آقای کوبلر از هر گونه اعتراض و موضعگيری علنی در اين خصوص خودداری کرد.
ممانعت حکومت عراق از اين که ساکنان ليبرتی بتوانند در هوای بسيار گرم از ژنراتورهای خودشان استفاده کنند يک عمل جنايتکارانه برای آزار و اذيت آنها است.

گزارش روزانه از اشرف
يکشنبه 28خرداد 91
1-گرمای هوا در آفتاب در ساعت 14، 55 درجه سانتيگراد / گرمای هوا در سايه 50 درجه سانتيگراد
2-صبح امروز مأموران عراقی از ورود يک کاميون کوچک ميوه و تره بار که بعد از مدتها قرار بود برای مصرف ۱۳۰۰تن ساکنان اشرف وارد قرارگاه شود، ممانعت کردند و فروشنده و راننده را همراه با کاميون ميوه و تره بار از محل پست بازرسی اشرف برگرداندند.
3-مأمورين عراقی مانع ورود يک تانکر سوخت به اشرف هستند تا بعدازظهر امروز تماسهای فشرده اما بيهوده بين مجاهدين و يونامی و ناظران ملل متحد با نخست وزيری عراق در اين باره ادامه دارد.