Sonntag, 16. Januar 2011

مجموعه خبرتاریخ -1389:10:25

۱۲۵ تن زبالهٔ روزانه باعث آلودگی شدید مرداب انزلی

ایرنا، شنبه: زباله تولیدی در انزلی به دلیل گردشگرپذیر بودن این شهرستان بیشتر از میزان متوسط تولیدی در کشور و روزانه بالغ بر ۱۲۵ تن زباله است.
بنا بر این خبر زباله‌های تولیدی در این شهرستان از حدود چهار دهه پیش در حاشیه تالاب انزلی در منطقه بشمن دفع می‌شود به نحوی که به درون تالاب نیز راه یافته و علاوه بر خشک کردن بخشی از تالاب به همراه فاضلاب‌ها موجبات آلودگی شدید این تالاب را فراهم آورده‌است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی نیز گفت: «بسیاری از پسماندهایی که در منطقه پراکنده شده توسط گردشگران تولید شده و در اطراف شهرها و روستاها و سواحل رها شده‌اند.»

۹۲ درصد آبگرفتگی‌های تهران «به خاطر مشکل فرهنگی است»

ایسنا، یک‌شنبه: جواد رحمتی، مدیرعامل شرکت خاکریزآب، گفت که بررسی اخیر معاونت فنی و عمرانی در خصوص نقاط آبگیر در تهران نشان می‌دهد که ۹۲ درصد از آبگرفتگی‌های تهران در اثر ریختن زباله توسط مردم در جوی‌های آب به‌وجود می‌آید و افزود که «این یک مشکل فرهنگی است.» وی در ادامه گفت که «در واقع مشکل آبگرفتگی ناشی از عدم ظرفیت کانال‌ها نیست بلکه به گرفتگی دریچه‌ها برمی گردد.»
جواد رحمتی از در دست بودن اقداماتی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در سال جاری خبر داد و افزود: «در تابستان سال گذشته به دستور معاون فنی و عمرانی شهرداری، ۱۷۰ نقطه آبگیر تهران تک به تک مورد بررسی قرار گرفت و رفع مشکلات آن‌ها به مناطق ابلاغ شد.»

حدود ۷۰ درصد معلمان ابتدایی، لیسانسه یا فوق دیپلم هستند

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، یک‌شنبه: معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۶۹ درصد از معلمان مقطع ابتدایی دارای مدارک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند، گفت: «هم‌چنین بیش از ۳۰ درصد از معلمان ابتدایی مدرک دیپلم دارند.»
فاطمه قربان در همایش مدیران ابتدایی افزود: ۲۶ درصد معلمان این دوره فوق دیپلم، ۴۲ درصد لیسانس و تنها ۱٫۶ درصد فوق لیسانس دارند و بقیه معلمان دارای مدرک دیپلم هستند.

پائولو کوئلیو: کتاب‌هایم در ایران ممنوع شده‌است

راديو فردا 13 ژانويه. پائولو کوئلیو، نویسنده سرشناس برزیلی روز دوشنبه گفت که فروش کتاب‌هایش در ایران ممنوع شده و از این پس نیز چاپ هر کتاب تازه‌ای که نام او بر آن باشد در ایران ممنوع اعلام شده‌است.

وی هم‌چنین خبر داد که قصد دارد در واکنش به این اقدام مقام‌های ایرانی، تمامی ترجمه‌های فارسی کتاب‌هایش را به رایگان از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار دهد.
پائولو کوئلیو که یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان جهان است در وبلاگ خود پیامی را از آرش حجازی، مترجم رسمی کتاب‌های خود به زبان فارسی، منتشر کرد که در آن از تصمیم دولت ایران برای ممنوعیت کتاب‌هایش خبر داده شده‌است.

آقای کوئلیو در وبلاگ خود نوشت: «من قویاً امیدوارم که این سوءتفاهم در خلال همین هفته حل شود.» وی افزود: «در این مورد بر پشتیبانی دولت برزیل حساب زیادی می‌کنم تا از من و کتاب‌هایم به خاطر تمامی ارزش‌هایی که برایمان مهم است حمایت کند.»

وی در وبلاگ خود ابراز تعجب می‌کند که پس از ۱۲ سال انتشار آثارش در ایران «در دوران دولت‌های گوناگون» و فروش «شش میلیون جلد» از کتاب‌هایش در ایران، اکنون چنین تصمیم «خودسرانه‌ای» گرفته شده‌است.

پائولو کوئلیو می‌افزاید که از دلیل ممنوعیت کتاب‌هایش در ایران بی‌خبر است اما به این مسئله اشاره می‌کند که در جریان خشونت‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در ایران، وی از شبکه‌های اجتماعی برای پشتیبانی از آرش حجازی استفاده کرده ‌بوده ‌است. در ژوئن ۲۰۰۹، آرش حجازی در خیابان شاهد قتل ندا آقاسلطان بود. کشته شدن ندا آقاسلطان تبدیل به نمادی برای جنبش سبز شد و مقام‌های جمهوری اسلامی آرش حجازی و دیگران را متهم به قتل ندا کردند.

پیش از این در روزهای پایانی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۸۴ نیز یکهزار نسخه از کتاب زَهیر، نوشته پائولو کوئلیو، توسط مأمورانی که از ارائه هرگونه حکم رسمی امتناع کردند، از غرفه انتشارات کاروان جمع‌آوری شد.

آرش حجازی، مدیر انتشارات کاروان، که خود ترجمه «زهیر» را بر عهده داشت، در آن تاریخ از ماموران توقیف کتاب، کاغذ یا حکمی برای انجام این کارشان طلب کرد ولی به گفته وی «آنها او را به آتش زدن دفترش تهدید کردند.»

پائولو کوئیلو که بخش عمده شهرتش در ایران و جهان به موفقیت یکی از آثار پیشین او با عنوان «کیمیاگر» بازمی‌گردد تاکنون دست کم ۳۰۰ میلیون جلد از آثار خود را در ۱۵۰ کشور جهان به فروش رسانده‌است.

25 درصد کشته ‌شدگان سوانح هوايی جهان ايرانی اند

گزارشی مستند از عمق نکبت و اختلاس و فاجعه در صنعت هوانوردی جمهوری اسلامی.
خبرگزاری مستقل محیط زیست: ابتدا: اين هم ماجرايي است که کشور اسپانيا سالانه با 70 ميليون توريست ورودي، کمتر از 20 تورگردان (دفتر خدمات مسافرتي)، کمتر از 10 شرکت هواپيمايي و فقط يک دانشگاه گردشگري دارد.
اما ايران با کمتر از 300 هزار توريست ورودي، نزديک به 3 هزار تورگردان، حدود 30 شرکت هواپيمايي و افزون بر 20 دانشکده و مرکز آموزش عالي گردشگري دارد. اين عدم تناسب از کجا برمي‌خيزد؟ مي‌شود فقط آمار شرکت‌هاي هواپيمايي را مورد استناد قرار داد؛
به‌خاطر اينکه فقط در ايران است که با اجاره فقط 2 هواپيماي مستعمل مي‌توان يک شرکت هواپيمايي به‌راه انداخت. معامله پرسودي است، به‌سبک نظام سرواژي سابق، همسايه شمالي هواپيماهايي را که حق تردد در اروپا ندارند با قيمتي نازل همراه با خلبان و مهماندار و... يکجا اجاره مي‌دهد.
يک دستخط مبني بر مجوز راه‌اندازي شرکت هواپيمايي به شما اجازه مي‌دهد مبلغي روي کرايه اين هواپيماها بکشيد و آنها را مابين شهرهاي ايران به پرواز درآوريد. آورده شما در اين معامله فقط همان دستخط است و بس.
پس عجيب نيست که في‌المثل در فرودگاه فرانکفورت که احتمالا صدبرابر فرودگاه مهرآباد است شما فقط علامت يک خط هواپيمايي داخلي را مي‌بينيد، اما در تابلوهاي فرودگاه مهرآباد رديف شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي خلق‌الساعه گيجتان مي‌کند.
بعد: نزديک به 25 درصد کشته‌شدگان سوانح هوايي جهان در 8 سال اخير، ايراني بوده‌اند. طي اين مدت در همه جهان کمتر از 4 هزار نفر قرباني سوانح هوايي شده‌اند که نزديک به هزار نفر آنها هم‌ميهن ما بوده‌اند. قابل ذکر است که در اين مدت کشور امارات، احتمالا با ترافيک هوايي افزون بر ده‌برابر ايران، حتي يک مورد سانحه هوايي نداشته است.
آيا مشکل همچنان‌که ديروز در جرايد گفته شد، ارزاني بليت هواپيما در ايران و فرسودگي توپولف‌هاست؟ عامل انساني (از خلبان گرفته تا مديريت شبکه حمل‌ونقل کشور) و ناوبري زميني در اين ميان چقدر نقش دارد؟ انگشت نهادن بر موضوع قيمت بليت هواپيما در وانفساي سوانح هوايي مکرر روزهاي اخير مي‌تواند يک فرصت‌طلبي غيراخلاقي محسوب شود، عمدتا به اين خاطر که متوسط هزينه سفر با هواپيما در ايران اگر از متوسط اغلب نقاط جهان (حتي اروپا) بيشتر نباشد، کمتر هم نيست.
درباره دلايل ديگر هم ذکر يک آموزه ژورناليستي خالي از لطف نيست: خبرنگاران پرسابقه و کهنه‌کار مي‌گويند در ايران اگر حين سانحه هوايي خلبان نيز درگذشته باشد به‌احتمال 90درصد اشتباه عامل انساني به‌عنوان دليل حادثه اعلام خواهد شد، اما بالعکس اگر خلبان زنده مانده باشد، صفحات روزنامه‌ها پر خواهد شد از عکس کاپيتان چيره‌دست و شجاعي که توانسته به‌شکلي محيرالعقول هواپيما را نجات دهد! نه تا حالا خلبان مرده‌اي تبرئه شده و نه خلبان زنده‌اي متهم به اشتباه و ناتواني شده است.
سرانجام: مي‌گويد هرگز بر سفره کسي منشين که گمان دارد فلفل ارزان از شکر گران نوشين‌تر است.
اين است همه ماجراي ما و مديريت حمل‌ونقل کشور و هواپيماهاي کشور همسايه. اگرچه ترديدي نيست که همه حوادث را منتسب کردن به توپولف‌ها و ايلوشن‌ها و... چندان درست نيست. در اين سال‌ها آسمان ايران کم شاهد سقوط ياک و فوکر و سي‌130 و بوئينگ‌هاي فرسوده و مستعمل نبوده است.
بوميان قشم مي‌گويند دريا هرچند خشک شود، به‌اندازه يک چاله آب برجاي مي‌ماند. دريايي بوده است از تجهيزات و امکانات مسافرت هوايي در کشور، که اکنون از آن فقط يک چاله آب برجاي مانده است. در اين چاله دست و پا مي‌زنيم، تا بعد چه شود.
اکونومیست: کاهش سرمايه‌ گذاری خارجی در ايران
ایسنا: واحد اطلاعات كونوميست در تازه‌ترين گزارش خود از کاهش سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران در سال جاري خبر داد.
اكونوميست در گزارش ماه دسامبر 2010 خود عنوان کرد که سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران طي سال گذشته سه ميليارد و 20 ميليون دلار بوده است كه اين شاخص در سال جاري با يک ميليارد و 330 ميليون دلار کاهش به يك ميليارد و 690 ميليون دلار خواهد رسيد كه 0.41 درصد توليد ناخالص داخلي است.
به اعتقاد اين موسسه طي سال‌هاي آتي ورود سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران نوسان خواهد داشت به‌طوري كه انتظار مي‌رود در سال آتي يك ميليارد و 200 ميليون دلار سرمايه مستقيم خارجي وارد كشور شود.
افزايش 400 ميليون دلاري منجر به ثبت رقم يك ميليارد و 600 ميليون دلار براي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي ايران در سال 1391 خواهد شد كه اين شاخص طي سال 1392 به يک ميليارد و 500 ميليون دلار خواهد رسيد و 0.24 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد بود.
سال 1393 سالي است كه سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران با اندکي افزايش معادل يک ميليارد و 650 ميليون دلار خواهد بود كه برابر با 0.23 درصد توليد ناخالص داخلي بوده است. انتظار مي‌رود در سال 1394 يک ميليارد و 800 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي در کشور جذب شود.
سرانه تحقيق و پژوهش در ايران يک سوم متوسط جهانی
روزنامه خراسان: سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) گفت: متوسط سرانه تحقيق و پژوهش براي تمام کشورهاي اسلامي 23.3دلار است که بسيار پايين تر از متوسط جهاني (۱۹۴دلار) و متوسط اتحاديه اروپا (۵۲۴دلار) است و در بين کشورهاي اسلامي، ايران با سرانه 66.7 دلار پس ازترکيه با 95.2 دلار و مالزي با ۷۰دلار در رتبه سوم قرار دارد.
اين بدان معناست که سرانه تحقيق در ايران يک سوم متوسط جهاني و يک هشتم اروپاست.دکتر جعفر مهراد در گفت و گو با ايسنا تصريح کرد: داده هاي موجود نشان مي دهد که هزينه هاي صرف شده توسط کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي در باب فعاليت هاي تحقيق و توسعه به طور قابل توجهي کمتر از متوسط جهاني و به مراتب دورتر از هدف اعلام شده يعني يک درصد توليد ناخالص داخلي است. ۸۰درصد هزينه هاي تحقيق و پژوهش در سطح جهان توسط کشورهاي توسعه يافته انجام مي شود که به عنوان نمونه سهم آمريکا از اين ميزان 33.5 درصد، سهم اروپا 23.5 درصد و ژاپن 13.5 درصد است.
وي ادامه داد: در بين کشورهاي عضو براساس داده هاي موجود ، تونس تنها کشوري است که هدف اعلام شده را محقق کرده و بالاترين سطح تراکم تحقيق و توسعه (1.02 درصد) را به خود اختصاص داده است. بسياري از کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي (OIC) کمتر از ۵صدم درصد از محصول ناخالص داخلي را صرف تحقيق و توسعه مي کنند. تراکم تحقيق و توسعه براي کشورهاي عضو OIC به طور متوسط ۴۱ صدم درصد است که بسيار کمتر از متوسط اتحاديه اروپا (1.76 درصد) و متوسط جهاني (1.78 درصد) و نرخ هدف اعلام شده يعني يک درصد است.
وي افزود: با درنظرگرفتن ارقام در بعضي از کشورهاي توسعه يافته مانند ژاپن (3.44درصد) و کره جنوبي (3.23درصد)درمي يابيم که توسعه اقتصادي اين ۲ کشور به طور عمده مديون سرمايه گذاري هاي به عمل آمده در فناوري هاي پيشرفته است. در ژاپن سرانه تحقيق به ۱۱۵دلار مي رسد.در بسياري از کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي، بودجه تحقيق و توسعه به طور عمده توسط بخش دولتي تامين مي شود، در ايران نيز ۷۵درصد بودجه تحقيق و توسعه توسط دولت تامين مي شود.
تحریم بین ‌المللی باید صادرات نفت را نیز دربر بگیرد
مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید واشنگتن طی مصاحبه‌ ای با اشاره به سیاست دولت اوباما در قبال جمهوری اسلامی گفت، تحریمها علیه رژیم تهران موثر بوده است، اما هنوز در سطحی نیست که آنها مجبور شوند میان بقای خود و برنامه هسته‌ ای یکی را انتخاب کنند.
استفان هادلی که با شبکه بی بی سی جهانی مصاحبه می کرد، گفت، سران رژیم تهران نمی‌ توانند هر دو را داشته باشند و برای رسیدن به آن نقطه، تحریم بین ‌المللی باید صادرات نفت و دیگر مسائل را نیز در بر بگیرد. مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید افزود، فکر می کنم نمایندگان کنگره، به ‌ویژه جمهوریخواهان احتمالا در این مسیر حرکت خواهند کرد.
جنگل‌ هایی که می ‌سوزند تا ویلا شوند
ایسنا: یک متخصص مدیریت جنگل درباره‌ی تغییر کاربری جنگل‌ها تصریح کرد: نمایه‌هایی از تغییر نیازهای اجتماعی را می‌توان در رفتار مردم با جنگل‌ها دید به طوری که مردم به‌طور نامحسوس و با سرعت کند در بانه و سنندج اقدام به تبدیل زراعت به باغ، باغ به ویلا و گسترش ویلاها کرده‌اند.
دکتر هدایت غضنفری درباره آتش‌سوزی‌های سال جاری در جنگل‌های شمال و غرب کشور، اظهار کرد: درباره آتش‌سوزی‌ها هر سال با پدیده‌ای با اندازه‌ای مشخص روبه‌رو نیستیم. وی با اشاره به این‌که در سال جاری در جنگل‌های زاگرس شمالی با بارندگی بهاره و سپس خشکی شدید تابستان و پاییز رو به‌رو شدیم، تصریح کرد: تولید علوفه بر اثر بارندگی بهاره و همچنین فقدان بارنگی از خرداد ماه منجر به حساسیت علوفه به آتش‌سوزی شد.
غضنفری با اشاره به کاهش دامداری در کردستان تصریح کرد: برای مهار آتش نیاز به مدیریت بحران داریم بنابراین اگر ستادهای مدیریت بحران به درستی فعال می‌شدند و قبل از گسترش آتش پایش انجام می‌شد می‌دانستیم که در سال جاری با بحران رو‌به‌رو می‌شویم.
این متخصص مدیریت جنگل با بیان اینکه متاسفانه ستادهای مدیریت بحران در این راستا تشکیل نشده ‌است، خاطرنشان کرد: برای مدیریت بحران باید بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم در سازمان مدیریت بحران برای مقابله با زلزله انجام شده است، گفت: متاسفانه این اقدام برای آتش‌سوزی انجام نشده و در نتیجه پیش‌بینی آتش‌سوزی انجام نشد. غضنفری در پاسخ به این سوال که آیا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آب‌خیزداری کشور نباید تجهیزات لازم برای مهار آتش را در اختیار داشته باشد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که جنگل‌ها با وضعیت دیروز و امروزشان روبه‌رو هستند لازم نیست که چنین تجهیزاتی در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار بگیرد. وی در ادامه با تاکید بر تعریف مدیریت بحران تصریح کرد: در مواقع بروز چنین حوادثی هوانیروز و نیروی انتظامی می‌توانند سازمان جنگل‌ها را در مهار بحران کمک کنند.
این متخصص مدیریت جنگل ادامه داد: به دلیل نامشخص بودن وضعیت جنگل‌ها و شرایط آتش‌سوزی به صرفه نیست که هلی‌کوپترهای گران قیمت را در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار بدهیم بنابراین بهتر است تجهیزات نظامی که برای بحران نیاز است در اختیار نیروهای نظامی و انتظامی که آمادگی کمک به مهار بحران را دارند قرار داشته باشد. غضنفری در ادامه درباره‌ی فقدان امکان دسترسی به محل آتش‌سوزی تصریح کرد: در کردستان با چنین مشکلی مواجه نبودیم اما موارد آتش سوزی با هم فرق دارد.
این متخصص مدیریت جنگل با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی درباره‌ی برخورد با منابع طبیعی و جنگل‌ها، تصریح کرد: بهتر است در کنار کتاب‌هایی که در مدرسه به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود زیستن در طبیعت و رفتار دوستانه با طبیعت نیز به دانش‌آموزان آموخته شود.
مشایی: شيطان در ايران خيمه زده است
واحد مرکز خبر (صدا و سیمای رژیم: رئيس دفتر رئيس‌جمهور بااشاره به بررسي موضوع نشان لياقت اميركبير در كميسيون فرهنگي دولت، از اعطاي نشان درجه اول لياقت و مديريت همراه با 100 سكه طلا به مديران دولتي خبرداد.
اسفنديار رحيم‌مشايي عصر ديروز در مراسم بزرگداشت اميركبير با بيان اينكه امروز همه‌ملت ايران قدرشناس اميركبير و ارزش‌گذار وي هستند گفت: من بعيد مي‌دانم كه كسي ايراني باشد اما از شنيدن نام اميركبير جلوه انساني را در عمق وجودش احساس نكند، اين همان حقيقت حيات است.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه اين مجلس به نمايندگي از ملتي است كه ارزش‌گذار اميركبير است گفت: اميركبير غروب ندارد، امروز دل هر ايراني خانه اميركبير است. مشايي گفت: اذعان دارم كه شيطان در سرزمين ايران از صدها سال پيش خيمه زده است، شيطان خصم كينه‌توز ملت ايران است چون ملت ايران در تاريخ نشان داده‌است كه هميشه نگاهش به نور بوده است، هميشه به دنبال عدالت بوده است.
وي افزود: روح انقلابي ملت‌ما اصالتش را در كينه نسبت به ستم و ستمگران از مكتب عشق‌اش مي‌گيرد، ايرانيان اگر به نقصان عمل كرده‌اند اين عيب و نقص است كه بايد كوشيد آن را رفع كرد.
افزايش 300 درصدی آتش ‌سوزی‌ جنگل‌ ها
رئيس سازمان مديريت بحران كشور گفت: ميزان آتش‌سوزي در جنگل‌ها، 300 درصد افزايش يافته است. به گزارش فارس، حسين باقري در مراسم امضاي موافقت‌نامه همكاري ميان سازمان مديريت بحران كشور و سازمان پدافند غيرعامل كه امروز در ساختمان شماره 2 وزارت دفاع برگزار شد، اظهار داشت: با امضاي اين موافقت‌نامه شاهد تحولي اساسي در مديريت بحران خواهيم بود.
وي با اشاره به اينكه دفاع مقدس در جمهوري اسلامي ايران، منشأ خير و بركت و تحولات بسياري در كشور بوده است،‌ گفت: در كشورهاي مختلف، نيروهاي مسلح تشكيل دهنده علوم بسيار پيچيده‌اي هستند همچنين بر اساس قانون اساسي، نيروهاي مسلح در زمان بحران به كمك دولت مي‌آيند و در قانون مديريت بحران نيز به استفاده از ظرفيت‌هاي نيروهاي مسلح اشاره شده است.
باقري افزود: جلسات متعدد كارشناسي برگزار شده است و براي استفاده از ظرفيت‌هاي بسيار زياد در نيروهاي مسلح، موافقت‌نامه‌اي تنظيم و امضا شد كه مصوبات اين موافقت‌نامه از امروز اجرايي مي‌شود؛ نيروهاي مسلح فراتر از يك كارگروه در مديريت بحران فعاليت دارند و مي‌توان گفت كه نيروهاي مسلح در حد دسته‌هاي اجرايي امكانات، تجربه، علم و فناوري دارند.
رئيس سازمان مديريت بحران كشور در ادامه با اشاره به اينكه جوانان در دوران سربازي آموزش‌هاي امداد و نجات و حوادث طبيعي را فرا مي‌گيرند، اضافه كرد: با امضاي اين موافقت‌نامه اين موضوع از امروز اجرايي مي‌شود.
وي به ساماندهي ماشين‌آلات، نيروي انساني و امكاناتي كه در مديريت بحران مورد نياز است، اشاره كرد و گفت: متأسفانه در زلزله‌هاي گذشته بدون ساماندهي از امكانات استفاده مي‌شد كه از امروز اين ساماندهي با همكاري نيروهاي مسلح امكان‌پذير است.
باقري با بيان اينكه سيستم‌هاي ارتباطي نيروهاي مسلح هميشه فعال است، تصريح كرد: با همكاري نيروهاي مسلح در زلزله اخير كرمان، منطقه سريعاً شناسايي شد و گروه‌هاي امداد و نجات عازم آن منطقه شدند؛ نيروهاي مسلح در اطفاي حريق، ترابري هوايي، نيروي انساني و استفاده از امكانات موجود مي‌توانند به مديريت بحران كمك كنند.
رئيس سازمان مديريت بحران كشور در پاسخ به اين پرسش كه قبل از اين موافقت‌نامه، نيروهاي مسلح در زمان بحران همكاري داشتند يا خير، افزود: قبل از تشكيل قانون سازمان نيروهاي مسلح، اين نيروها بر اساس قانون در تمامي حوادث طبيعي مشاركت داشته‌اند ولي اكنون ميزان و نحوه حضور نيروهاي مسلح براي نخستين بار در كشور تدوين مي‌شود.
وي در ادامه اظهار داشت: در گذشته نيروهاي مسلح بدون وجود دستورالعملي مشاركت مي‌كردند كه اين موضوع موجب بروز مشكلاتي مي‌شد ولي امروز با امضاي اين موافقت‌نامه، فعاليت‌ها بر اين اساس تقسيم‌بندي مي‌شود.
باقري با بيان اينكه ميزان آتش‌سوزي در جنگل‌ها، 300 درصد افزايش يافته است، گفت: در سال‌هاي آينده نيز اين آتش‌سوزي‌ها افزايش خواهد يافت؛ لذا نياز به همكاري و همياري نيروهاي مسلح بيش از گذشته خواهد بود.
در ادامه اين مراسم غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل اظهار داشت: مجموعه توانمندي‌هاي فوريتي در نيروهاي مسلح در همه كشورها وجود دارد و ماهيت كار بحران، بيشترين نزديكي را با نيروهاي مسلح دارد.
وي در ادامه افزود: نيروهاي مسلح از جمله ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و بسيج با توجه به امكاناتي كه دارند بر اساس اين موافقت‌نامه در مواقع بحراني به كمك دولت خواهند آمد.
بازتاب وسیع خبر 'شکار حلقه موساد' در مطبوعات اسرائیل
بي بي سي 13 ژانويه. انتشار خبر دستگیری اعضای یک گروه عملیاتی سازمان اطلاعاتی برون مرزی اسرائیل ( موساد) توسط وزارت اطلاعات ایران در مطبوعات اسرائیل بازتاب وسیعی داشته و تیتر اصلی اکثر روزنامه های کثیر الانتشار آن کشور را به خود اختصاص داده است.
روزنامه جروسلم پست پس از تشریح مفصل اعترافات مجید جمالی وش در تلویزیون های دولتی ایران، در تحلیل خود می نویسد: "اسرائیل تلاش های سری خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را هیچ گاه پنهان نکرده است. در یک پیام دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا مربوط به سال ۲۰۰۷ که اخیرا ً توسط سایت ویکی لیکس منتشر شده، از مئیر داگان، رئیس (سابق) موساد نقل شده که در جلسه ای با هیاتی از مقامات آمریکایی گفته عملیات سری اسرائیل برای متوقف کردن ایران در جریان است. متعاقبا ترور شماری از دانشمندان کلیدی ایرانی به اسرائیل نسبت داده شده است."
این روزنامه در بخش دیگری از تحلیل خود با اشاره به مرگ مشکوک اردشیر حسین پور، دانشمند هسته ای ایران در سال ۲۰۰۷ می نویسد: "تاخیر یک هفته ای رسانه های دولتی ایران در انتشار این خبر، به گمانه زنی هایی پیرامون دلایل این مرگ و احتمال دخالت موساد در آن دامن زد." روزنامه پر تیراژ یدیعوت اخرونوت یکی از معدود نشریاتی است که در گزارشی، به نقل از منابع اسرائیلی، اظهارات مقام های ایران مبنی بر نفوذ به موساد را رد کرده است.
در این گزارش به نقل از منابع اسرائیلی که نخواسته اند نامشان فاش شود، آمده است: "اگر ایران موفق شده در این ماجرا هیچ پیامی به افکار عمومی منتقل کند، این پیام تنها بیانگر آن است که ایران یک دیکتاتوری بی رحم است که دارد عقل خود را از دست می دهد."
اما همین روزنامه در تحلیل دیگری به قلم رونن برگمن، تحلیلگر امنیتی برجسته اسرائیلی، می نویسد: "اگر فرض کنیم که بعد از زمانی بسیار طولانی، رژیم آیت الله ها در ایران سقوط کند و اسناد طبقه بندی شده اسرائیل در معرض دید عموم قرار گیرند، تنها در آن صورت به طور قطع خواهیم دانست که آیا ادعای وزیر اطلاعات ایران مبنی بر نفوذ به موساد حقیقت داشته یا خیر."
سایر رسانه های اسرائیل نیز به طور مفصل خبر دستگیری متهمان به جاسوسی و سو قصد برای موساد توسط وزارت اطلاعات ایران را منعکس کرده اند و در برنامه های مختلف به بررسی بند بند اعترافات جمالی وش پرداخته اند.
جزئیات مسیری که جمالی وش مدعی است از فرودگاه تا مقر موساد پیموده از محورهای توجه رسانه ها بوده و بعضی از تحلیلگران با اشاره به مسیرهای احتمالی و موقعیت فرضی مقر مورد بحث، سعی در رد اظهارات این متهم داشته اند.
نماینده تهران: نمی‌شود به بهانه 'مسائل حساس' بر دولت نظارت نکنیم
بي بي سي 13 ژانويه. رضا اکرمی، نماینده اصولگرای تهران و عضو جامعه روحانیت مبارز گفت که در ایران "هر روز مسائل حساس" وجود دارد و نمی شود به بهانه حساسیت شرایط، نمایندگان را از نظارت بر دولت باز داشت.
به نوشته خبرآنلاین، آقای اکرمی این سخنان را امروز ۲۲ دی (۱۴ ژانویه) در پاسخ به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان بیان کرده است که در خطبه های نماز جمعه اخیر تهران، از نمایندگان مجلس به خاطر احضار پی در پی وزرا به مجلس در هنگام اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها انتقاد کرده بود. در روزهای گذشته، احمد توکلی و علی مطهری، دیگر نمایندگان اصولگرای تهران نیز، با متهم کردن دولت محمود احمدی نژاد به تخلف از قانون، به پاسخگویی به دبیر شورای نگهبان پرداخته بودند.
'کسی از آقایان سوال نمی کند این حرف ها چیست؟'
رضا اکرمی در بخشی از سخنان امروز خود، با خلاف قانون دانستن تعدادی از کارهای دولت آقای احمدی نژاد پرسید: "چطور به بهانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، برکناری وزیر امورخارجه را که بر خلاف عقل، عرف، شرع و اخلاق بود نادیده بگیریم؟"
این عضو جامعه روحانیت مبارز، با اشاره به انتقاد چندی پیش احمد جنتی به استاندار شیراز در خطبه های نماز جمعه تهران، اظهار داشت: "یک مرتبه سر یک استاندار صفر کیلومتر، گیر می دهند که چرا این کارها را می کند، اما بعد به مجلس می گویند که چرا نظارت می کند؟ مگر همین استاندار ضعیف را وزیر کشور منصوب نکرده است؟ چرا مجلس نباید از وزیر به دلیل این کارش سوال کند؟"
آقای اکرمی افزود: "این آقایان یا کم لطفی می کنند یا اینکه اطلاعات درست در دستشان نیست. شاید هم اطلاعات نیمه تمام و غلط به ایشان داده می شود؛ یا کسی از آنها سوال نمی کند که این حرف ها چیست که می زنید." نماینده تهران در پاسخ به این سوال که چه کسی باید از ائمه جمعه درباره اظهاراتشان سوال کند، گفت: "ما از وزرا سوال می کنیم اینها را می گویند؛ از امام جمعه ها هم بخواهیم سوال کنیم، چه عرض کنم."
'تعلق خاطر به اشخاص، شما را از جاده حق خارج نکند'
در واکنشی جداگانه به اظهارات آقای جنتی، دیروز علی مطهری، دیگر نماینده تهران، دلیل زیاد شدن احضار وزرا به مجلس را افزایش "تخلف از قانون" دانست. آقای مطهری پرسید که اگر یک دولتِ دارای "مشی سیاسی مخالف" و به عنوان نمونه یک دولت اصلاح طلب بر سر کار بود، باز هم دبیر شورای نگهبان به همین شیوه دولت را "تعظیم می کرد"؟ این نماینده تهران با اشاره به خودداری رئیس جمهوری از اجرای مصوبه مجلس در مورد کمک مالی به متروی تهران، به آیت الله جنتی گفت: "تعلق خاطر حضرت عالی به برخی اشخاص نباید شما را از جاده حق و انصاف خارج کند. اگر جناب عالی به عدم اجرای قانون مترو توسط دولت اعتراض نمی‌کنید، دست کم مجلس را نیز تضعیف و تحقیر نفرمایید."
پیش از آن، احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس شواری اسلامی نیز در پاسخ به انتقادات آقای جنتی گفته بود که اگر دولت انتظار دارد که وزرایش کمتر به مجلس کشیده شوند، باید "منضبط تر" عمل کند. آقای توکلی افزوده بود که تخلف در قوه مجریه زیاد است و وقتی تخلف از قانون و وظایف قانونی زیاد شد، "به طور طبیعی سوال هم زیاد می‌شود".
چین دعوت ایران برای بازدید از تاسیسات هسته ای را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین بطور تلویحی دعوت ایران از نماینده این کشور برای بازدید از تاسیسات هسته ای را رد کرده است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین ، سفیر این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اکنون در پکن است و سفر به ایران برای او مشکل خواهد بود. دلیل دیگری برای رد دعوت ایران عنوان نشده است.
جمهوری اسلامی از روسیه ، چین ، اتحادیه اروپا و چندین عضو آژانس بین المللی انرژِ اتمی کرده است برای بازدید از تاسیسات هسته ای نظنز و اراک به ایران سفر کنند.
اتحادیه اروپا این دعوت را نپذیرفته و روسیه هم اعلام کرده که سرگرم بررسی دعوت ایران است.
علی ا صغر سلطانیه نماینده ایران در آزانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته گفت که کشورهای مصر، الجزایر، سوریه و ونزوئلا دعوت ایران را پذیرفته اند.

ديدار بايدن با مالكي
تلويزيون العراقيه 23/10/89: «نخست وزير نوري المالكي با معاون رئيس جمهور امريكا جو بايدن روابط دوجانبه بين بغداد و واشنگتن را مورد بحث و بررسي قرار داد. بايدن در اين ملاقات تشكيل دولت جديد را تبريك گفت و خوش بيني و خوشنودي خود را نسبت به مرحله آينده در عراق ابراز داشت. وي همچنين سياست گشايشي كه دولت در رابطه با كشورهاي منطقه و جهان در پيش گرفته را ستود. سخنگوي دولت علي دباغ گفت كه دو طرف بر تشكيل كميته مشتركي براي اجراء توافقات چارچوب استراتژيكي امضاء شده بين دو كشور به توافق رسيدند. همچنين راههاي تقويت روابط آينده بعد از اتمام خروج امريكا از عراق در پايان سال 2011 نيز مورد بحث قرار گرفت».

طالباني با جو بايدن در بغداد ديدار و حول روابط دوجانبه بين عراق و امريكا گفتگو كرد
تلويزيون العراقيه 23/10/89: «امروز جلال طالباني رئيس جمهور عراق با جو بايدن معاون رئيس جمهور امريكا در بغداد ديدار و حول روابط دوجانبه بين عراق و امريكا گفتگو كرد، طالباني آخرين تحولات سياسي در عراق و همچنين پرونده امنيتي خصوصا بعد از عقب نشيني نيروهاي امريكايي از عراق را مورد بحث قرار داد. در اين ديدار همچنين توافقنامه هاي امضا شده بين طرفين و راههاي همكاري مشترك در زمينه هاي مختلف مورد بررسي واقع شد».

گاردين در استيناف عليه حکم افترا توسط عراق پيروز مي‌شود
روزنامه گاردين 22/10/89: «دادگاه تصميمي مبني بر اين‌که اين روزنامه به نخست‌وزير نوري مالکي تهمت‌زده را رد کرد.
گاردين در استيناف خود عليه تصميم يک دادگاه عراقي که حکم داده بود اين روزنامه به نخست‌وزير کشور، نوري مالکي تهمت‌زده پيروز شد.
به‌دنبال گزارش انتقاد به مالکي و سرويس اطلاعات ملي عراق توسط گاردين در مقاله يي که در آوريل 2009 منتشر شد، سرويس اطلاعات ملي عراق دعوي افترا را مطرح نمود. دادگاه بدوي الکرخ (al-karakh) در نوامبر 2009 حکم داد که اين گزارش افترا آميز است و به گاردين دستور داد 100 ميليون دينار (52000 پوند) (پنجاه‌و دو هزار) جريمه بپردازد.
ولي دادگاه استيناف عراق در 28دسامبر حکم داد که اين مقاله نسبت به مالکي يا سرويس اطلاعات ملي عراق منجر به هيچ افترا يا آسيبي نشده و حکم پيشين دادگاه را لغو نمود…
دادگاه در اين تصميم خود با 9 کارشناس معرفي شده توسط اتحاديه خبرنگاران عراقي که به اتفاق آرا موافق بودند که اين مقاله افترا آميز نمي‌باشد مشورت کرده بود. دادگاه دستور داد که سرويس اطلاعات ملي عراق مخارج و پول قضايي را پرداخت کند.
مقاله مورد بحث، که توسط غيث عبدالاحد (ghaith abdul-ahad)، خبرنگار عراقي برنده جايزه در گاردين نوشته شده است، نگرانيها در داخل عراق مبني بر اين‌که نخست‌وزير به شيوه يي شديداً مستبدانه حکومت مي‌کند را شرح داده بود. اين مقاله عقايد 3 مأمور اطلاعاتي و طيفي ديگر از نفراتي که در مورد ماهيت حکومت مالکي اظهارنظر کرده بودند را گزارش نمود.
آرتيکل 19، يک کمپين براي آزادي بيان و فدراسيون بين‌المللي حقوقدانان يک بريف مشترک در حمايت از گاردين [به دادگاه] ارائه کردند و استانداردهاي بين‌المللي براي آزادي بيان را مورد بررسي قرار دادند.
اين سازمانها هم‌چنين استدال کردند که اين اتهام افترا، ”قانون بين‌المللي معتبري که حقوق مطبوعات براي ارزيابي منتقدانه فعاليتهاي دولتها و رهبران منتخب آنها را تضمين مي‌کند ناديده ميگريد. “ … ».

اعضايي از ائتلاف وسط و ليست العراقيه دستگيريهاي کور را مورد انتقاد قرار دادند
تلويزيون بغداد 23/10/89: «اعضايي از ائتلاف وسط و ليست العراقيه دستگيريهاي کور که ارگانهاي امنيتي وابسته به دفتر نخست‌وزيري نوري المالکي به آن اقدام مي‌کنند را مورد انتقاد قرار دادند. اين دستگيريها در استانهاي صلاح‌الدين، ديالي و الانبار صورت مي‌گيرد. نمايندگان اين فراکسيونها در يک کنفرانس مطبوعاتي از رئيس مجلس نمايندگان خواستند که کميته حقيقت‌ياب در اين رابطه تشکيل بدهد تا اين‌که واقعيت اين دستگيريها مشخص شود. آنها بر ضرورت وجود دقت در اطلاعاتي که توسط خبرچين مي‌رسد تأکيد نمودند.
کريمه الجواري نماينده مجلس از ليست العراقيه: رفتن تيپ 56 از بغداد به استانها پيامي مي‌دهد که محتوايش بي‌اعتمادي به ارگانهاي امنيتي و قضائي استان است. لذا 93تن از اعضاي مجلس از فراکسيونهاي مختلف از رئيس مجلس نمايند گان خواستند که اين موضوع خطرناک در دستور کار مجلس قرار بدهد تا اين‌که کميته حقيقت‌ياب تشکيل شود.
کريم الشعلان ائتلاف وسط: از همين جا از آقاي نخست‌وزير مي‌خواهم و از ارگانهاي اجرايي و امنيتي مي‌خواهم که جهت اطمينان از خبري که از خبرچين به آنها مي‌رسد تدقيق کنند زيرا که اغلب خبرچين ها کساني هستند که در گروههاي تروريستي و گروهاي ويژه مي‌باشند».

گزارش مستقيم از روند جلسه 22 امروز پارلمان
تلويزيون السومريه 23/10/89: «ادريس جواد خبرنگار السومريه از مقر پارلمان عراق: همانطور كه مي دانيد قرار بود در جلسه امروز از وزير خارجه ميزباني شود و بر سر كميسيونهاي دائم رأي گيري شود و شور اول بودجه صورت گيرد ولي آنچه رخ داد اين بود كه سؤالات و بحث هاي زياد اعضاي پارلمان با وزير خارجه مانع از رأي گيري بر سر كميسيونها و همينطور مانع از اجراي شور اول بودجه شد و اين در حالي بود كه اعضاي پارلمان نسخه تعديل شده بودجه را دريافت كردند. اعضاي پارلمان سؤالات زيادي از وزير خارجه كردند كه بيشتر حول اعدام زندانيان عراقي در زندانهاي عربستان و ديگري خروج عراق از بند هفتم شوراي امنيت بود. اسامه النجيفي پيشنهاد داد كه پارلمان امشب براي رأي گيري بر سر كميسيونها دائم و شور اول بودجه تشكيل جلسه دهد ولي تا همين لحظه كه جلسه ادامه دارد اعضاي پارلمان در حال سؤآل و جواب از وزير خارجه هستند. . . . جلسه آينده پارلمان روز يكشنبه خواهد بود. در جلسه امروز همچنين قرار بود كه قانون انتخابات شهرستانها و بخش ها مورد بررسي قرار گيرد كه مي بايست شش ماه بعد از انتخابات استانها برگزار مي شد و اين موضوع نيز در نتيجه بحث زيادي كه با وزير خارجه صورت گرفته به هفته آينده موكول خواهد شد».