Freitag, 18. März 2011

یونایتدپرس: ایران مظنون به دخالت در ناآرامی آذربایجان است

پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۷ مارس ۲۰۱۱

.....می‌گویند ایران و دست‌نشانده‌اش حزب‌الله در آذربایجان فعال هستند و در سال ۲۰۰۸ برای انفجار سفارت اسراییل در باکو توطئه کردند تا از کشته شدن عماد مغنیه در دمشق در ۱۲فوریه آن سال انتقام بگیرند. دو لبنانی بنامهای نجام علاءالدین و محمد کاراکی توسط مقامات آذری دستگیر و محکوم به بمب‌گذاری شدند و مقامات باکو گفتند این بمب‌گذاری در مراحل پیشرفته بود. کاراکی به‌عنوان یک مجرب در عملیات بیرونی حزب‌الله شناسایی شد و علاءالدین هم یک کارشناس مواد منفجره بود. آنها با پاسپورت ایرانی به ایران سفر می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری یونایتد‌پرس اینترنشنال، ۲۵ اسفند، ادعاهایی هست مبنی‌بر این‌که تهران از ناآرامی کشورهای عربی سؤاستفاده می‌کند تا رقبای خلیج فارس خود را بی‌ثبات کند و اسراییل هم ادعا دارد یک کشتی حامل سلاح ایران که به مقصد حماس می‌رفته را توقیف کرده است. ایران هم‌چنین در ارتباط با تحریک آذربایجان همسایه که یک منبع کلیدی نفت غرب است، مظنون می‌باشد.
به‌دنبال شماری از تظاهرات اعتراضی در باکو پایتخت آذربایجان در دریای کاسپین (بحر خزر)، دولت پرزیدنت الهام علیف به‌طور علنی تهران را متهم به دخالت در امور داخلی‌اش کرده است. رژیم علیف روابط حسنه‌یی با غرب و روابط فزاینده سیاسی، نظامی و اطلاعاتی با اسراییل دارد .
مؤسسه مشورتی امنیتی جهانی استراتفور طی تحلیلی در ۱۰مارس گفته است درست مانند خلیج فارس، ایران در بهره‌برداری از ناآرامی یا بی‌ثباتی در آذربایجان منافع دارد. …
با اینحال استراتفور نتیجه می‌گیرد پارامترهای زیادی از جمله ترکیب جمعیتی تا نفوذ روسیه و تا منافع اولیه ایران در کشورهای خلیج فارسی در نهایت، تهران را مجبور می‌کند تا محتاط عمل کند و در آذربایجان ناآرامی را تحریک نماید.
با این وجود با توجه به رویارویی شدید بین ایران و آمریکا در ارتباط با برنامه بحث‌انگیز اتمی، تندروهای ایران به‌خصوص در میان سپاه پرقدرت پاسداران و سیستم اطلاعات، نگرانند که آذربایجان بتواند به‌عنوان یک سکوی پرتاب برای حرکات علیه رژیم ایران به‌کار گرفته شود.
به‌خصوص آذربایجان جمهوری سابق شوروی با ۸۵درصد جمعیت شیعه، باعث می‌شود آن را مشکوک به ایجاد رابطه با جمعیت شیعی آذری ایران کند تا در داخل ایران نارضایتی را دامن بزند. در عین‌حال باکو نیز نسبت به حمایت مالی و سیاسی ایران از حزب اسلامی آذربایجان یک حزب اپوزیسیون حامی رژیم ایران که توسط رژیم علیف ممنوع است نگران می‌باشد. …
با اینحال همزمان سرویسهای اطلاعاتی غرب و اسراییل درصدد بوده‌اند در برنامه کسب سلاح اتمی ایران خرابکاری ایجاد کنند. … اسراییلی‌ها می‌گویند ایران و دست‌نشانده‌اش حزب‌الله در آذربایجان فعال هستند و در سال ۲۰۰۸ برای انفجار سفارت اسراییل در باکو توطئه کردند تا از کشته شدن عماد مغنیه در دمشق در ۱۲فوریه آن سال انتقام بگیرند.
دو لبنانی بنامهای نجام علاءالدین و محمد کاراکی توسط مقامات آذری دستگیر و محکوم به بمب‌گذاری شدند و مقامات باکو گفتند این بمب‌گذاری در مراحل پیشرفته بود. کاراکی به‌عنوان یک مجرب در عملیات بیرونی حزب‌الله شناسایی شد و علاءالدین هم یک کارشناس مواد منفجره بود. آنها با پاسپورت ایرانی به ایران سفر می‌کنند.
محققین گفتند چند هفته قبل از این‌که این بمب‌گذاری به اجرا درآید لبنانی‌ها دریافتند که تحت نظارت قرار داشته‌اند.
پلیس به این کیس حمله کرد اما شماری از مظنونین لبنانی، ایرانی و آذری با خودرو به ایران فرارکردند . کاراکی و علاءالدین به ۱۵سال زندان محکوم شدند. با اینحال در اوت گذشته همراه با ۱۲نفر ایرانی دیگر که در باکو در بازداشت بودند در یک تبادل زندانیان، آزاد شدند.
بنا‌به تلگرامهای دیپلوماتیک، که در دسامبر توسط ویکی‌لیکس منتشر شده، آذربایجان مانند اسراییل ایران را یک تهدید امنیتی عمده تلقی می‌کند.
استراتفور نتیجه می‌گیرد که درحالیکه ایران در نهایت ممکن است علاقمند به سرنگونی حکومت در باکو می‌باشد اما بنا‌به عواملی هم‌چون جمعیت قابل‌توجه آذری در ایران و دخالت بالقوه روسیه، تهران در نهایت در این‌که تا کجا برای تحریک ناآرامی در آذربایجان پیش برود، محتاط عمل خواهد کرد.
در این اثنی ایران به تمرکز روی هدف واقعی خود یعنی کشورهای خلیج فارس ادامه خواهد داد.