Donnerstag, 24. März 2011

در تصویب قطعنامه، کشورهای عربی که تا کنون به نفع رژیم ایران رای می دادند، در اقدامی بی سابقه، رای ممتنع دادند

پنج‌شنبه، ۰۴ فروردین ۱۳۹۰ / ۲۴ مارس ۲۰۱۱

کشورهای عربی که تا کنون به نفع رژیم ایران رای می دادند، در اقدامی بی سابقه، رای ممتنع دادند
رهبران آمریکا، بریتانیا و فرانسه معتقدند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی -- ناتو -- عهده دار اِعمال منطقه ممنوعه پرواز بر فراز لیبی باشد.

به گزارش تلویزیون صدای آمریکا ۴ فروردین،روز سه شنبه رییس جمهوری آمریکا با همتای فرانسوی خود و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، عملکرد و دستآوردهای کمپین ائتلاف بین المللی در مورد لیبی را بررسی کرد. بگفته کاخ سفید این سه رهبر هم نظرند که در مرحله دوم اِعمال ممنوعیت پرواز برفراز لیبی، ناتو باید نقش کلیدی ایفا کند. این موضوع روز چهارشنبه در بروکسل توسط شورای آتلانتیک شمالی به بحث گذاشته شد. گفته می شود اکثر کشور های عضو ناتو خواستار آن هستند که فرماندهی این عملیات به ناتو واگذار شود اما در عین حال به دلیل عدم عضویت کشورهای عربی در ناتو، موضوع نحوه شراکت کشورهای عربی در فرماندهی عملیات را در بحث های جاری محافل سیاسی در مورد انتقال فرماندهی عملیات، مطرح شده است.
اما در پاسخ به انتقادها از تصمیم پرزیدنت اوباما به شرکت در این ائتلاف، رییس جمهوری آمریکا هنگامیکه هنوز در السالوادور بود اظهار داشت نه تنها وی به بٌعد بشردوستانه این عملیات نگاه کرده است بلکه میخواست اطمینان حاصل کند که موج تغییرات در خاورمیانه و شمال آفریقا آرام، مسالمت آمیز و بدور از خشونت و درگیری، صورت گیرد. قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت منطقه ممنوعه پرواز را با هدف جلوگیری از پرواز جتهای نیروی هوایی قذافی که با قصد بمباران شهرها و شهروندان معترض صورت می گرفت، مورد تصویب قرار داد.
برای اجرای این تصمیم از نظر نظامی میباید تواناییهای نظامی لیبی منهدم می شدند. هدف ائتلاف در این مرحله از کار انداختن توانائیهای نظامی دولت لیبی بود تا آنگاه ائتلاف بتواند ممنوعیت پرواز را اعمال کند. در این مرحله آمریکا با توجه به تواناییهای نیروی هوایی خود در رأس عملیات بود اما در مرحله بعدی که هدف تدوام حفظ منطقه پرواز ممنوع است، آمریکا در نقش پشتیبانی و دیگران رهبری را برعهده خواهند داشت.
اما تنها شهروندان عادی نیستند که از قذافی ناراضی هستند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه در مصاحبه ای با شبکه ای بی سی آمریکا گفت در مورد احتمال کشته شدن دو تن از پسران قذافی در عملیات چند روز گذشته از منابع مختلف شنیده است اما وزارت خارحه هنوز نمیتواند صحت این اخبار را تأئید کند با اینحال بطور قطع میتواند بگوید که شماری از نزدیکان قذافی با مقامات مختلف جهان در تماس بوده اند و نگران آینده هستند. نظر شخصی خانم کلینتون اینست که این افراد از طرف قذافی عمل میکرده اند تا وی راههای چاره خود را بیابد. خواست نهایی دولت آمریکا کناره گیری معمرقذافی از قدرت است تا ملت آنکشور خود قادر شوند تصمیم بگیرند چه نوع حکومتی میخواهند.
یک مقام ارشد نظامی بریتانیا میگوید نیروهای ائتـلاف کنترل حریم هوایی لیبی را بدست گرفته اند و درحالیکه ناتو تحت اجازه شورای امنیت بسوی بعهده گرفتن مسؤلیت اعمال پرواز ممنوع بر لیبی نزدیک میشود، همزمان نیروهای معمر قذافی در غرب کشور به حملات خود به شهرهای «میسراته» و «زینتان» ادامه می دهند. همچنین سحرگاه چهارشنبه رگبار گلوله های ضد هوایی آسمان پایتخت لیبی را پوشاند که گمان میرود از سوی نیروهای سرهنگ قذافی بسوی جتهای جنگنده انتلاف شلیک شد. پیش از طلوع خورشید دست کم دو انفجار همزمان با غرش پرواز جت ها در طرابلس شنیده شد. در این میان به گفته شاهدان درگیری میان نیروهای هوادار قذافی و شورشیان در «اجدبیه» خسارات شدیدی را موجب شده است.
جتهای جنگنده غرب برای حفاظت غیرنظامیان لیبی بیش از ۳۰۰ حمله هوایی علیه نیروهای نظامی قذافی انجام داده و ۱۶۲ موشک کروز بر مواضع نیروهای هوادار معمر قذافی، پرتاپ شده است.
در این میان برغم تلاشهای ائتلاف در جلوگیری از منکوب شدن شورشیان توسط نیروهای قذافی شرایط در میسراتا، آخرین شهر عمده که شورشیان در کنترل خود دارند، بشدت وخیم شده است. شورشیان همچنین از بیرون راندن نیروهای قذافی از شهر کلیدی اجدبیه، نقطه اتصال در شرق، ناکام مانده و میگویند سلاحهای سنگین برای مقابله با تانکهای قذافی را از دست داده اند، و بدون رهبری و ارتباطات، به انتظار و گفتگو نشسته اند.
نیروهای هوادار معمر قذافی روز چهارشنبه منطقه زیر کنترل اپوزیسیون در شرق و غرب لیبی را زیر آتش گرفتند. تلویزیون دولتی لیبی تصاویری از معمرقذافی را به نمایش گذاشت که در آن رهبر لیبی بر آمادگی نیروهای طرفدارش برای نبرد با اپوزیسیون و نیروهای بین المللی صرفنظر از اینکه چه مدت بطول بیانجامد، تأکید کرد. بنا به گزارش ها به نقل از ساکنان میسراتا حملات بی امان نیروهای وفادار به معمر قذافی با استفاده از تانک، توپخانه و تک تیراندازان ده ها کشته و زخمی برجای گذاشته است. نیروهای دولتی لیبی همچنین شهر زینتان در نزدیکی مرز تونس را زیر آتش تانک و توپخانه گرفتند. تلویزیون الجزیره روز چهارشنبه گزارش داد شورای رهبری اپوزیسیون لیبی در بنغازی، محمود جبریل را به ریاست دولت موقت لیبی، منصوب کرد.
یک جت جنگنده اف -۱۶ دانمارک، روز چهارشنبه با ترک پایگاه هوایی سیگونلا به عملیات بین المللی نظامی در لیبی پیوست. یک هواپیمای گشتی دریایی وابسته با آمریکا نیز بامداد چهارشنبه به این عملیات پیوست. دانمارک در عملیات هوایی تحت رهبری غرب در لیبی، با شش جت جنگی اف -۱۶ و هلند با یک هواپیمای ترابری سی -۱۳۰ مشارکت دارد. هواپیماهای جنگنده ایالات متحده و کشورهای اروپایی از پایگاههای مختلف برای انجام ماموریت بر فراز لیبی پرواز میکنند.