Samstag, 12. März 2011

فراخوان متحد علیه ایران هسته‌یی، به شرکت غول حمل‌ونقل سی.ام.ای برای پایان دادن به تجارتهایش با ایران

سایت سان هرالد ۱۰مارس ،نوشت : متحد علیه ایران هسته‌یی روز چهارشنبه ۹مارس،گروه سی.ام.ای سی.جی.ام (cma cgm) را به پیروی از جلوداری سایر شرکتهای مسئول و پایان دادن به کلیه فعالیتها در ایران و یا با ایران فراخواند. سی.ام.ای سی.جی.ام، یک شرکت خصوصی فرانسوی و سومین شرکت بزرگ حمل‌ونقل کانتینر در جهان، در لیست فهرست تجارت ایران ”متحد علیه ایران هسته‌یی ”قرار دارد. در حالی که جهان به نحو فزاینده‌یی برای منزوی کردن ایران بابت تعقیب برنامه تسلیحات غیرقانونی هسته‌یی خود گامهایی اتخاذ می‌کند، سی.ام.ای سی.جی.ام در عوض تجارت خود در ایران را افزایش داده و اعلام نموده که فعالیتها در بندر بوشهر، جایی که رآکتور آب سبک ایران قرار دارد را ”۱۰ برابر وضعیت فعلی“ افزایش خواهد داد.
کشتیهای سی.ام.ای سی.جی.ام از سال ۲۰۰۹ در ۲ رویداد حمل تسلیحات خطرناک به یا از ایران نقش داشته است و این امر ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد . اخیراً ، در اکتبر ۲۰۱۰، مقامات نیجریه ۱۳ کانتینر حمل‌ونقل حاوی تسلیحات غیرقانونی ایران را در بندر آپاپا در لاگوس ضبط کردند.
در مورد دوم، در ژوئیه ۲۰۰۹، امارات متحده عربی یک محموله تسلیحاتی از کره شمالی که عازم ایران بود را ضبط نمود. این مورد به‌طور خاص مشکل آفرین است، زیرا بنا‌به گفته یک منبع دیپلوماتیک، این محموله طبق گزارشها حاوی اجزایی بود که می‌توانست در آزمایش یک موشک جدید بالستیک میان‌برد توسط ایران که توسط کره شمالی تأمین شده بود، به‌کار گرفته شود. این موشک، که بنا‌به گزارشها بی. ام-۲۵ (یا موسودان) (musudan) می‌باشد، توانایی حمل کلاهک هسته‌یی دارد و اهداف در اروپای غربی را در برد خود قرار می‌دهد. تجارتهای سی.ام.ای سی.جی.ام در ایران به روشنی به حمایت از دیکتاتوری رژیم ایران کمک می‌کند.
سفیر مارک دی. والس رئیس ”متحد علیه ایران هسته‌یی ”در نامه‌یی به ژاک سعدی (jacques r. saadé )، رئیس این گروه و رئیس دفتر اجرایی گروه سی.ام.ای سی.جی.ام و فرانکس جی پاراگونا (frank j. baragona)، رئیس شرکت محدود سی.ام.ای سی.جی.ام (آمریکا) نوشت:
دفتر سی.ام.ای سی.جی.ام در آمریکا به روشنی تابع اقتدار قضایی مقامات مجری قانون آمریکا و قدرت احضاریه کنگره آمریکا است“. متحد علیه ایران هسته‌یی ”دادستان آمریکا در حوزه شرق ویرجینیا را به تحقیق حول سی.ام.ای سی.جی.ام و خصوصاً نقش آن در تجارت ایران و گزارشهای نگران‌کننده مبنی بر مسئولیت سی.ام.ای سی.جی.ام در انتقال قطعات موشک بالستیک از کره شمالی به ایران، از جمله اجزا موشکی بی. ام-۲۵ فرا می‌خواند. کاملاًً غیرقابل دفاع می‌باشد که شرکتی تنها در ۱۰ مایلی وزارت دادگستری آمریکا در نورفالک، ویرجینیا قرار داشته باشد و بتواند بدون ترس از تحقیقات جنایی و تحریمهای احتمالی، قطعات موشک بالستیک بین کره شمالی و ایران حمل‌ونقل کند.
دفتر سی.ام.ای سی.جی.ام در آمریکا باید ملزم به ارائه موارد زیر شود:
۱. اطلاعات جزیی از تمامی محموله‌ها بین کره شمالی و ایران؛
۲. فهرست جزیی اطلاعات از محموله‌های ضبط شده توسط مقامات نیجریه و امارات متحده عربی که فوقاً شرح داده شد؛
۳. هرگونه اطلاعات و تمامی اطلاعات مربوط به تسلیحات، مهمات و تکنولوژی موشکی حمل‌ونقل شده توسط سی.ام.ای سی.جی.ام به یا از یک بندر ایرانی در ۷سال گذشته؛
۴. هرگونه توافق و تمامی توافقها با سپاه پاسداران ایران و شرکتهای تابع آن، و؛
۵. تمامی اسناد در رابطه با ماهیت و ابعاد تجارت سی.ام.ای سی.جی.ام در ایران.
”متحد علیه ایران هسته‌یی ”هم‌چنین از کمیته امورخارجه مجلس نمایندگان آمریکا و کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌خواهد که در بررسی خود در رابطه با تحریمهای بیشتر علیه ایران، سی.ام.ای سی.جی.ام را به‌منظور شهادت در رابطه با مسائلی که فوقاً توصیف شده است احضار نمایند.