Mittwoch, 3. August 2011

حمایت سر ریچارد رابرتس، برنده جایزه نوبل پزشکی، از صدور حکم دادگاه اسپانیا علیه نوری مالکی واحضار سه جنایتکار دیگر

پروفسور سر ریچارد رابرتس، برنده جایزه نوبل پزشکی
پروفسور سر ریچارد رابرتس، برنده جایزه نوبل پزشکی

حمایت ازحکم دادگاه اسپانیا علیه نوری مالکی و احضار سه جنایتکار دیگر

پروفسور ریچارد جی رابرتس از انگلستان با کشف خود در مورد ژنها و پیوند ژنها راهگشای یک انقلاب در علم ژنتیک و شناخت بیماریهایی ناشی از نقص ژنتیکی شد. او تحقیقات ژنتیکی خود را به مدت 20سال در آزمایشگاه ”کولد اسپرینگ هاربور“ در آمریکا ادامه داد و رئیس لابراتوار تحقیقاتی نیوانگلند بیولب در آمریکاست. در سال ۲۰۰۵ دانشکده شیمی دانشگاه شفیلد انگلستان که وی از آن‌جا فارغ‌التحصیل شده، به نام رابرتس نامگذاری شد.

25ژوئیه ۲۰۱۱
آقای بان کی‌مون
دبیرکل سازمان ملل‌متحد
به‌عنوان برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۹۳ این نامه را می‌نویسم تا ضمن ابراز نگرانیهایم در مورد ساکنان اشرف، حمایت خود را از حکم دادگاه اسپانیا مورخ 11ژوئیه ۲۰۱۱ و از مفاد گزارش 16ژوئیه شما به شورای امنیت در مورد اشرف اعلام کنم.

طبق حکم دادگاه اسپانیا، 3تن از فرماندهان قتل‌عام 8آوریل در اشرف به دادگاه احضار شده‌اند و مالکی نخست‌وزیر عراق نیز به مجرد کنار رفتن از مقام نخست‌وزیری و سلب مصونیت قضایی، به‌طور خودکار به دادگاه احضار می‌شود.
این حکم در شرایطی صادر شده که دولت مالکی به‌رغم فراخوانهای سازمان ملل و دولتها از هرگونه تحقیقات در مورد کشتار ساکنان اشرف ممانعت می‌کند و از ورود هیأتهای تحقیق کنگره آمریکا و پارلمان اروپا به اشرف جلوگیری کرده است.

شما به‌خوبی می‌دانید که معافیت از مجازات، ناقضان حقوق‌بشر را در ادامه جنایتهایشان جری‌تر می‌کند. دولت نوری المالکی برای پوشاندن جنایاتش علیه ساکنان اشرف و راضی کردن رژیم ایران اعلام کرده است تا پایان سال ۲۰۱۱ کمپ اشرف را خواهد بست و این یک زمینه‌سازی برای جنایت است که جامعه بین‌المللی در جلوگیری از آن مسئولیت دارد.
شما در گزارش اخیر خود به شورای امنیت در مورد کمپ اشرف اظهار داشتید: «من از مقامات عراقی خواستار خودداری از استفاده از قهر و ارائه تضمین برای دسترسی ساکنان کمپ به کالا و خدمات ضروری هستم».

ضمن استقبال و قدردانی از فراخوان شما خطاب به مقامات عراقی، صمیمانه آرزو می‌کنم سازمان ملل بتواند هر چه سریع‌تر راه‌حلی برای تأمین حفاظت ساکنان اشرف پیدا کند و با استقرار یک تیم ناظر در کمپ اشرف مانند سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به‌طور جد آنها را در مقابل تعرضهای دولت عراق مصون نگه دارد.

امیدوارم با پشتیبانی جامعه بین‌المللی و به‌خصوص سازمان ملل کسانی که در قتل‌عام ساکنان اشرف دست داشته‌اند، در برابر عدالت قرار گیرند و حفاظت از اشرف تضمین مکفی پیدا کند.

سر ریچارد رابرتس، برنده نوبل پزشکی

رو نوشت:
- وزیر خارجه اسپانیا
- سفارت اسپانیا در عراق
- دکتر خوان گارسه.