Samstag, 4. Februar 2012

 بیانیه مشترک سناتورهای آمریکا درباره «قانون تحریمهای رژیم ایران»

جمعه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۳ فوریه ۲۰۱۲
بیانیه مشترک سناتورِدموکرات، تیم جانسون رئیس کمیته بانکداری وسناتورِ جمهوریخواه، ریچارد شِلبی عضو ارشد کمیته درباره «قانون تحریمهای رژیم ایران»
 گسترش تحریمها در زمینه حقوق بشرشامل:ممنوعیت ویزا و توقیف داراییها علیه اشخاص و شرکتهاییکه رژیم ایران را در فن آوری، تسلیحات وهرگونه تجهیزات  سرکوب و سانسور تقویت کنند
گسترش تحریمها علیه بخش نفت رژیم ایران و گسترش تلاشهای دیپلماتیک و اقتصادی برای کاهش وابستگی همپیمانان به نفت خام رژیم ایران وشتاب تلاشها برای لیست گذاری و تحریم سپاه پاسداران
تصویب ۷ متمم پیشنهادی سناتور رابرت منندز از بانیان تحریم بانک مرکزی رژیم ایران:شامل قطع مهمترین کانال ارتباطی سیستم بانکی رژیم با نظام الکترونیکی مبادلات جهانی بانکها (سوییفت)
به گزارش سایت کمیته بانکداری سنای آمریکا۱۳بهمن۱۳۹۰، سناتور تیم جانسون رئیس کمیته بانکداری از حزب دمکرات و سناتور ریچارد شِلبی عضو ارشد کمیته از حزب جمهوریخواه، با صدور بیانیه یی درباره تصویب لایحه ای با عنوان ”قانون تحریمهای رژیم ایران، پاسخگویی و حقوق بشر”، اعلام کردند: این لایحه که از حمایت قوی دو حزبی برخوردار شد، فشار اقتصادی بیشتری را علیه مقامات رژیم ایران وارد خواهد آورد تا از برنامه اتمی غیرقانونی و نامشروع خود وحمایت از تروریسم بین المللی دست بردارند.
لایحه مصوب کمیته بانکداری سنای ایالات متحده موضوعات زیر را مدنظر قرار میدهد:
گسترش تحریم ها در زمینه حقوق بشر: تحریم های گسترده، شامل ممنوعیت ویزا و توقیف دارائیها علیه اشخاص و شرکتهایی که رژیم ایران را از نظر فن آوری، تسلیحات، گلوله های پلاستیکی، گاز اشک آور و سایر تجهیزات ضد شورش، و تجهیزات ایجاد پارازیت، استراق سمع و تعقیب و مراقبت که بوسیله آن حقوق انسانها را نقض میکنند، اعمال میشوند.این لایحه ایجاب میکند که تحریم ها علیه افراد و شرکتهایی که در امر سانسور درگیر هستند، اعمال شوند
لزوم تشدید تلاشهای دیپلماتیک علیه رژیم ایران:
گسترش و اجرای نیرومند تحریمهای دو جانبه و چند جانبه و تشدید تلاشهای دیپلماتیک علیه رژیم ایران، شامل گسترش تحریم های ملل متحد برای افزایش محدودیتها در مورد:
-ناقضان حقوق بشر در ایران،
-حامیان رژیم ایران در زمینه تکثیر اتمی و تروریسم،
-شرکت حمل و نقل دریایی و شرکت هواپیمایی رژیم ایران به خاطر شرکت در تکثیر اتمی و تسلیحاتی و  حمایت از تروریسم،
-گسترش تحریمهاعلیه بخش نفت رژیم ایران و گسترش تلاشهای دیپلماتیک و اقتصادی برای کمک به همپیمانان کلیدی به منظور کاهش وابستگی آنها به نفت خام رژیم ایران.
-ارائه گزارش دوره ای از جزئیات موفقیت تلاشهای دیپلماتیک به کنگره،
-گسترش تحریم های ایالات متحده علیه سرمایه گذاریهای مشترک رژیم ایران و طرف حسابهای بین المللی در زمینه انرژی. بدین ترتیب شرکت‌هایی که در سرمایه گذاری‌های مشترک مربوط به بخش انرژی در سایر کشورها با رژیم ایران همکاری دارند بر اساس این لایحه تحریم خواهند شد.
-گسترش تحریمها علیه کسانی که بخش انرژی رژیم ایران و پتروشیمی آنرا به لحاظ کالا تامین میکنند
-اعمال تحریم های اجباری ایالات متحده علیه سرمایه گذاریهای مشترک رژیم ایران و طرف حسابهای بین المللی در زمینه اورانیوم. بنابراین آن دسته از شرکت‌های آمریکایی که شرکت‌های تابعه خارجی آنها سرمایه گذاری‌های مشترکی در استخراج اورانیوم در سایر نقاط جهان با رژیم  ایران دارند مجازات خواهند شد.‏
-شتاب بخشیدن و گسترش تلاشها برای نام گذاری و هدف تحریم ها قرار دادن سپاه پاسداران،
-اعلام اجباری فعالیتها و روابط تجاری مرتبط با رژیم ایران به کمیسیون بورس و اوراق بهادار. از اینرو شرکت‌هایی که در بورس آمریکا تجارت میکنند، باید هرگونه فعالیتی را که مرتبط با ایران دارند، برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار علنی کنند. این امر می تواند به اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه این دسته شرکتها منجر شود.‏
در جلسه استماع کمیته بانکداری سنای آمریکا، همزمان ۷ متمم پیشنهادی سناتور رابرت مِنِندِز، از حزب دمکرات و از بانیان طرح تحریم بانک مرکزی رژیم، تصویب شد. یکی از این تحریمها قطع مهم‌ترین کانال ارتباطی سیستم بانکی رژیم ایران با نظام الکترونیکی مبادلات بانکی در سطح جهان است.
این مصوبه، از مجمع جهانی ارتباطات مالی میان بانک‌ها در جهان، که به اختصار  به آن ”سوییفت” گفته می‌شود، میخواهد که عضویت رژیم ایران را لغو کند، در غیر اینصورت خود این مجمع و سهامداران آن مشمول مجازات های آمریکا قرار میگیرند. این اقدام می‌تواند رژیم ایران را از انجام مبادلات بانکی محروم کند.
سوییفت یک کد شناسایی ویژه برای بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی است که از طریق آن می‌توانند نقل و انتقال پول برای خرید و فروش کالا و خدمات را انجام دهند.
در سال گذشته میلادی، ۱۹ بانک و ۲۵ نهاد مالیِ رژیم ایران، بیش از دو میلیون بار از طریق سوییفت، پیامهای مربوط به مبادلات مالی خود را مخابره کرده اند.