Donnerstag, 23. August 2012

مقام عالیرتبه ملل متحد در عراق جهان را در مورد کمپ ایرانیان گمراه کرد


سایت واشینگتن تایمز: طاهر بومدرا گفت: مقام ارشد سازمان ملل در عراق به کارکنان خود دستور داد که بر شرایط شبیه زندان یک کمپ انتقالی برای ناراضیان ایرانی در گزارشات به این مجمع جهانی سرپوش بگذارند.

به قلم: آشیش کومار سن
یک مقام سابق سازمان ملل متحد که در اعتراض استعفا داد گفت: مقام ارشد سازمان ملل در عراق به کارکنان خود دستور داد که بر شرایط شبیه زندان یک کمپ انتقالی برای ناراضیان ایرانی در گزارشات به این مجمع جهانی سرپوش بگذارند.
در اولین مصاحبه اش از زمان ترک پست خود، طاهر بومدرا به واشنگتن تایمز گفت که مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای عراق، می خواست مخالفان به سرعت به کمپ لیبرتی، یک پایگاه سابق ارتش ایالات متحده در نزدیکی فرودگاه بغداد، و سپس به خارج از عراق منتقل شوند.
آقای بومدرا، رئیس سابق حقوق بشر در هیات سازمان ملل متحد در بغداد گفت: آقای کوبلر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، واشنگتن و مخالفان را در مورد شرایط کمپ لیبرتی در عجله خود برای حرکت دادن آنها از کمپ اشرف، جایی که آنها از سال ۱۹۸۶ زندگی می کردند، گمراه کرد.
آقای بومدرا گفت که او "شوک زندگیش" زمانی که او برای اولین بار از کمپ لیبرتی در ماه دسامبر بازدید کرد را دریافت کرد.
آقای بومدرا، یک فعال الجزایری که حقوق بشر و اصلاح قوانین کیفری در شمال آفریقا و خاور میانه را برای سال های بسیاری ترویج کرده است گفت: «من از بسیاری از زندانها بازدید کرده بودم، اما آن محل از یک زندان بدتر بود».
او گفت: عراقی ها اردوگاه را پس از اینکه نیروهای ایالات متحده ترک کردند تخریب کردند، و امکانات در خرابی مطلق بودند.
بنگالهایی که به عنوان محلهای زندگی سربازان مورد استفاده قرار گرفته بود، تا بالا با زباله انباشته شده بود. دربها از لولاهایشان آویزان بودند و پنجره ها شکسته شده بودند.
آقای بومدرا، که عراق را در ماه مه ترک کرد گفت: آقای کوبلر «از ما خواست برگردیم و از اردوگاه و تاسیساتش عکس بگیریم، و مطمئن شویم که جذاب ترین این تصاویردر یک سند قرار داده می شود و به ساکنین و جامعه دیپلماتیک ارائه می شود که 'اینجا یک اردوگاه با استانداردهای بالاست که همه نیازهای پناهندگان را برآورده می کند».
او گفت «او از من پرسید، و من روی این تاکید می کنم، که ما مطمئن شویم که تصاویرقابل عرضه ای ' استفاده می شود". "من خودم را در میان سرهم کردن گزارش ها و درست کردن تصاویر یافتم تا سازمانم، جامعه بین المللی و اشرفی ها را گمراه کنم».
حدود نفر۲۰۰۰، از بیش از ۳۰۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف شده اند تحت یک قرارداد با میانجیگری سازمان ملل متحد به کمپ لیبرتی منتقل شده اند. گروه اول در ماه فوریه وارد شد.
مخالفان ایرانی و حامیان آنها، از جمله یک گروه دو حزبی از قانونگذاران و مقامات پیشین ایالات متحده، از ماه ژانویه در مورد شرایط مادون استاندارد زندگی در قرارگاه لیبرتی شکایت کرده اند.
در پاسخ به اتهامات آقای بومدرا، دفتر آقای کوبلر سوالات را به مقر سازمان ملل در نیویورک ارجاع داد.
جُرِد کاتلر، یک سخنگوی اداره امور سیاسی سازمان ملل متحد مستقر در نیویورک، که بر هیات همیاری سازمان ملل متحد درعراق نظارت می کند، گفت: «مایه تاسف است که چنین تصویر تحریف شده ای از تلاش های سازمان ملل متحد در عراق برای حل و فصل مسالمت آمیز وضعیت کمپ اشرف» ارائه می شود.
آقای کاتلر گفت: «هیات سازمان ملل متحد تحت رهبری آقای کوبلر با پشتکار و بی طرفانه به منظور تسهیل یک راه حل مسالمت آمیز و احترام به حقوق و نگرانی های هم ساکنان و و هم دولت عراق کار کرده است».
وی گفت: «این تلاش ها یکی از دلایل اصلی این است که چرا این وضعیت بسیار متشنج در حال حاضر به خشونت بیشتر منجر نشده است».

اختلاف بر سر شرایط زندگی
مخالفان موسوم به مجاهدین خلق، در پی سرنگونی رژیم مذهبی ایران در اوایل سالهای ۱۹۸۰ بودند، و صدام حسین، مرد قدرتمند عراق به آنها در کمپ اشرف، یک پایگاه در نزدیکی بغداد پناهندگی داد. پس از سرنگونی صدام در سال ۲۰۰۳، نیروهای نظامی ایالات متحده مخالفان را که خشونت را در سال ۲۰۰۱ کنار گذاشته بودند خلع سلاح کردند.
نخست وزیر عراق نوری المالکی، متحد ایران، به دنبال تعطیل کردن کمپ اشرف است، که نیروهای عراقی چندین بار با نتایج مرگبار مورد حمله قرار داده اند. مخالفان می ترسند که آقای المالکی آنها را به ایران تحویل می دهد، جایی که آنها انتظار دارند زندانی، شکنجه و یا اعدام شوند.
سازمان ملل با رهبران عراق برای منتقل کردن ناراضیان به کمپ لیبرتی قراردادی را میانجی گری کرد.
آقای بومدرا، مقام اصلی سازمان ملل متحد در مذاکره با عراقی ها برای بستن کمپ اشرف، گفت او به آقای کوبلر توصیه کرد یادداشت تفاهم که از آن مذاکرات حاصل شد را نپذیرد چون عراقیها نسبت به استانداردهای بین المللی حقوق بشر بی اعتنا هستند.
آقای بومدرا گفت: «من به او گفتم ارزش های خاصی سازمان ملل متحد دارد که روی آنها نمی توانیم سازش کنیم. با این حال ما آن ارزشها را قربانی کردیم».
او گفت آقای کوبلر پاسخ داد: «طاهر، چرا اینقدر منفی هستی؟" بنابراین، حفاظت از حقوق بشر منفی بودن است؟»
جابجایی در درجه اول بخاطر شرایط در کمپ لیبرتی مختل شد.
پس از هفته ها بن بست، رهبری سازمان مجاهدین خلق، که در پاریس است، روز شنبه اعلام کرد که آماده حرکت ۴۰۰ تن دیگر از ساکنان کمپ اشرف به کمپ لیبرتی به عنوان یک "ژست حسن نیت است. "
مقامات امریکا و سازمان ملل که از کمپ لیبرتی بازدید کرده اند می گویند شرایط آنجا استانداردهای بشردوستانه بین المللی را برآورده می کند.
مقامات ایالات متحده و سازمان ملل که از کمپ لیبرتی بازدید کرده اند گفته اند که شرایط آنجا با استانداردهای بین المللی انسانی مطابقت دارد.
آقای کوبلر گفت: «سازمان ملل همواره بر انطباق استاندارد های انسانی به عنوان پیش شرط انتقال ساکنان و شرکت آن در پروسه پناهندگی اصرار داشته است. وی اضافه کرد: کمپ دارای این شرایط بوده و برای دریافت باقیمانده ساکنان اشرف، آماده و مجهز است».
وی افزود: «پیشرفت های مستمری در تلاش برای بهبود بخشیدن به شرایط زندگی در لیبرتی وجود داشته است».
یکی از مقامات وزارت خارجه که بصورت غیر علنی صحبت می کرد گفت: «مقامات سفارت آمریکا در بغداد، بصورت هفتگی از کمپ لیبرتی بازید به عمل می آورند».
این مقام افزود: «ما از درخواست سازمان مجاهدین برای بررسی شرایط حاضر در کمپ آزادی آگاه هستیم، ولی با وجود برخی موضوعات که در جریان است، خواسته های پایه ایی انسانی ساکنان اشرف برآورده شده است».
این موضوعات، شامل راه اندازی سیستم تصفیه آب و انتقال الزامات و وسائل شخصی است.
مقام وزارت خارجه گفت: آنچه که برای کمپ لیبرتی طراحی شده و انتظار می رفت، تا حد زیادی برآورده شده است.
سفیر دانیل فرید، مشاور ویژه وزارت خارجه در زمینه اشرف، از کمپ لیبرتی در ژوییه بازدید به عمل آورده و گفت که وی در محل های زندگی، سیستم های خنک کننده هوا، باغچه هایی که با آب بازیافتی ابیاری شده و آب تمیز در شیر های آب دیده است.
آقای فرید در بازگشت به واشنگتن به خبرنگاران گفت: «من شرایط حاضر را سخت ولی قابل زندگی توصیف میکنم، و برای من ادعاهایی که عموما خلاف آن است، واقعی به نظر نیامد».
مقام وزارت خارجه که در خفا صحبت کرد گفت: ساکنان کمپ لیبرتی روزانه بیش از ۵۳ گالن آب دریافت میکنند، که این شامل آب های شیشه ایی نیست. و آنها ۲۴ ساعته برق دارند.
این مقام با اضافه کردن اینکه شهروندان عراقی روزانه ۱۸ تا ۲۴ گالن آب دریافت می کنند و ساکنان بغداد روزانه ۹ ساعت برق دارند، گفت: این کمپ نه تنها دارای شرایط انسانی است بلکه بسا بیشتر از یک شهروند عراقی دریافت میکند.
ساکنان کمپ لیبرتی میگویند، بیشتر آبی که آنها دریافت میکنند، به دلیل وجود زیر خرابی زیر ساخت ها به هدر میرود
سیاست آمریکا در قبال سازمان مجاهدین خلق
آقای بومدرا گفت که وی بعد از اعتراض نسبت به این اعمال فریبنده به حاشیه رانده شده بود. وی گفت: من به نوعی مانع بر سر راه “پیشرفت” تبدیل شده بودم.
وی سرانجام استعفا داده و چند ماه گذشته را به بازبینی موقعیت خودش گذرانده است. او گفت: «من میگویم ”آیا آن یک کابوس بود؟ آیا واقعا من در آن کار ها دخیل بودم” من احترامم نسبت به تمامی اینگونه مؤسسات را از دست دادم، من احترامم نسبت خودم را بدلیل اینکه خود جزئی از این برنامه بودم، از دست دادم».
اطلاعات آقای بومدرا از کمپ لیبرتی اطلاعات ارائه شده توسط سازمان مجاهدین خلق و حامیان آن، که شامل مقامات سابق آمریکایی، که بعضی از آنها به دریافت پول در ازای سخنرانی هایشان در حمایت از سازمان مجاهدین خلق اذعان کرده اند، را تایید میکند
بروس مک کولم، یکی از حامیان سازمان مجاهدین خلق و رییس سازمان ابتکار جهانی برای دموکراسی مستقر در ایالت ویرجینیا، گفت که گروه مدافع غیر انتفاعی وی پول بلیط هواپیما و هزینه های هتل آقای بومدرا در ایالت متحده میپردازد.
آقای مک کولم گفت که وی برای اولین بار آقای بومدرا را در ژوییه ملاقات کرد و وی را به آمریکا آورد به این دلیل که ارائه نقطه نظر جدید درمورد وضعیت ساکنان کمپ های اشرف و لیبرتی توسط شخصی مثل او دارای سابقه در مسائل حقوق بشری و موقعیت سابق وی در هیئت همیاری ملل متحد در عراق بسیار با ارزش است.
هفته گذشته، لینکلن بلومفید، مدیرکل سابق وزیر خارجه، که از خروج سازمان مجاهدین از لیست تروریستی وزارت خارجه حمایت میکند، با آقای بومدرا به تفصیل صحبت و ملاقات کرد.
آقای بلومفیلد گفت: «در زمانی که بسیاری از سازمان های ملل متحد با چالش متعدد و فشار کشور میزبان مواجه اند، دلایل آقای بومدرا برای استعفا دادن، این را نشان میدهد که که رهبری سازمان ملل متحد در نیویورک وبه احتمال قوی سیاستمداران آمریکایی در واشنگتن به طور جدی طی سال گذشته توسط یونامی درمورد وضعیت درست، فعلی اشرف و لیبرتی گمراه شده اند».

آقای بومدرا سیاست آمریکا در قبال کمپ اشرف در گذشته و حال را مورد انتقاد قرار داد و گفت این سیاست تماماَ درهم ریخته است.
دولت کلینتون در سال ۱۹۹۷ نام سازمان مجاهدین خلق را، به منظور تلاش برای شروع مذاکرات با رژیم ایران در لیست سازمان های خارجی، ممنوعه وزارت امور خارجه، وارد کرد دولت اوباما خروج از لیست را منوط به همکاری مخالفان در جابه جایی کرده است.
یک دادگاه فدرال آمریکا در ماه ژوئن به وزیر امور خارجه هیلاری کلینتون دستور داد که ظرف ۴ ماه تصمیم خود را درمورد خروج نام سازمان مجاهدین از لیست تروریستی را اتخاذ کند.
انگلستان و اتحادیه اروپا نام سازمان مجاهدین خلق را به همین ترتیب از لیست های خود در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ خارج کرده اند. ولی حضور این گروه در لیست آمریکا کشور های دیگر را از پذیرفتن مخالفان ایرانی منصرف میکند.
آقای بومدرا گفت: این نامگذاری به سازمان ملل متحد در پیشرفت نظارت و یا حفاظت از حقوق پایه ایی این گروه کمکی نمیکند. ابقای آنها در لیست تروریستی دولت عراق را گستاخ و وضعیت موجود را مشروع میکند.
آقای کوبلر، سخنگوی سازمان ملل متحد، گفت که بنابر قرار داد با دولت عراق، مخالفان به زور به ایران ویا هر کشوردیگری فرستاده نمیشوند.
در هر صورت، مقامات ایالات متحد ه و سازمان ملل متحد نگران چشم انداز سرکوب ساکنان توسط مقامات عراقی میباشند. در ۳۱ ژوییه، مشاور امنیتی عراق، فالح الفیاض، تهدید کرد عراق اشرف را به زور خواهد بست