Sonntag, 16. Januar 2011

کنسولگری ایران در هرات هم هدف تظاهرات اعتراضی افغانها شد

یک‌شنبه، ۲۶ دی ۱۳۸۹ / ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱

صدها شهروند افغان روز یکشنبه برای دومین روز پیاپی در برابر کنسولگری ایران در شهر هرات تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری رویتر، تظاهرات این افراد که حدود ۳۰۰ نفر بودند، در اعتراض به ممانعت رژیم ایران از خروج کامیونهای حامل سوخت از این کشور به خاک افغانستان صورت گرفته است.
به گزارش رویتر، انور الحق احدی، وزیر تجارت افغانستان گفت، اقدام ایران در جلوگیری از عبور کامیونهای سوخت، دولت افغانستان را با بحران تامین سوخت روبرو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رژیم ایران با ایجاد مانع بر سر راه ۲۰۰۰ تانکر سوخت در پشت مرز افغانستان و توقف آن به این کشور آسیب میرساند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این وضعیت موجی از اعتراضات را در مقابل سفارت رژیم ایران در کابل ایجاد کرده است.هفته گذشته تظاهرکنندگان خشمگین با پرتاب رنگ و گوجه و تحم مرغ به ساختمان سفارت خشم خود را نشان دادند.

گْرَن هِواد، محقق سیاسی در امور افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: این اقدامات رژیم ایران را از دو جنبه باید مدنظر قرارداد: از جنبه بین المللی، فشار جامعه جهانی بر این رژیم به دلیل برنامه تسلیحات اتمی اش است.از جنبه و ابعاد منطقه ای هم بدینوسیله میخواهد مخالفت خودش را با پروسه صلح در افغانستان نشان دهد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناس دیگری در امور افغانستان نوشت: رژیم ایران با این حرکت به شدت به دولت افغانستان توهین کرده است، بنابراین بخشهایی از دولت، و حتی خود دولت، کاملا محتمل است علیه رژیم ایران چرخش کنند.