Mittwoch, 19. Januar 2011

متوقف كردن فعالیت شرکتهای سوئدی در ایران از سوي آمریکا

دو شرکت سوئدی به برنامه هسته‌یی ایران کمک کرده‌اند. اسناد محرمانه از سفارتخانه‌های آمریکا که به ویکی‌لیکس درز کرده فاش می‌سازد که این مشارکت بعد از فشار قوی از سوی آمریکا متوقف شده است. روزنامه سونسکاداگبلادت (svenska dagbladet) راجع به این‌که چگونه دو شرکت سوئدی به ایران در برنامه بحث‌انگیز هسته‌یی‌اش کمک کرده بودند، مقاله اي نوشته و گفته است: بر طبق اسناد ویکی‌لیکس آمریکا سالها برای متوقف کردن کمک این شرکتها به ایران، به‌شدت کار کرده بود. واشنگتن مدعی است که فعالیتهای آنها تحریمهای سازمان ملل بر علیه ایران را نقض مي كند.
کمک در ساخت یک رآکتور آب سبک
شرکت کولنکو (colenco) در سوئد مستقر است ولی از سال 2007 متعلق به شرکت مشاوره فنی سوئدی ای اف (technique consultant åf) بوده است. این شرکت به ساخت یک رآکتور آب سبک در دارخوین در غرب ایران کمک کرده است.
هدف رسمی این رآکتور غیرنظامی است ولی آمریکا معتقد است که اين امر, صحت ندارد . کولنکو هم‌چنین با طراحی و تحلیل، به ساخت راکتورهای هسته‌یی به ایران کمک کرده است. آنها به علاوه تجهیزاتی را بفروش رسانده‌اند که راکتورها و کاربردهای آنها را با کدهای اطلاعاتی و دیگر ابزار کامپیوتری هم تراز می‌کند.ماهاکو (mahaco) دارای دفاتری در سوئد و اسپانیا است. بنابر مقاله سونسکاداگبلادت، این شرکت عمدتاً به‌عنوان یک شریک واسط فعال بوده است .
این شرکت از ایران درخواستها را دریافته کرده و پس از آن تلاش نموده است تا محصولات درخواستی را در جاهای دیگر پیدا کند. آمریکا مدعی است که ماهاکو از برخی از شکافها در ضوابط و قوانین سوئد استفاده کرده است. آمریکا سالها در تلاش بوده که مقامات سوئدی را وادار کند تا فعالیتهای تجاری ماهاکو با ایران را متوقف سازد.