Sonntag, 16. Januar 2011

تلگراف: روسیه نسبت به یک چرنوبیل ایرانی هشدار می دهد!

یک‌شنبه، ۲۶ دی ۱۳۸۹ / ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱

روزنامه تلگراف ـ کان کافلین ـ یکشنبه ۱۶ ژانویه ـ کارشناسان اتمی روسیه نسبت به یک فاجعه هسته ای از نوع چرنوبیل، به خاطر اختلالات ناشی از ویروس استاکس نت ـ که مطابق جدیدترین اطلاعات منابع غربی در سیستمهای کنترلی نیروگاه به وجود آمده است ـ هشدار می دهند. (متن انگلیسی را اینجا ببینید)

کان کافلین، نویسنده سرشناس انگلیسی اضافه می کند، دانشمندان هسته ای روسیه برای راه اندازی اولین نیروگاه اتمی ایران در بندر بوشهر در خلیج فارس به ایران کمک می کنند اما آنها اخیراً به خاطر ضایعات گسترده ای که در جریان یک پروژه مشترک آمریکایی ـ اسرائیلی توسط ویروس مرموز استاکس نت به وجود آمده است، به طور جدی اظهار نگرانی کرده اند. مطابق اطلاعات منابع غربی، دانشمندان روسی به کرملین هشدار داده اند که اگر برای راه اندازی نیروگاه در موعد تعیین شده با ایران، فشار بیاورند، آنها با «چرنوبیل دیگری» مواجه خواهند شد.

رهبران رژیم ایران اصرار دارند که بعد از چند دهه تأخیر پروژه ای را که قرارداد آن در زمان شاه در دهه ۷۰ میلادی بسته شده بود، دانشمندان روسی به زمانبندی که سال گذشته تعیین شده است، پایبند بمانند. آنها اصرار دارند که هرگونه تأخیر به اعتبار بین المللی آنها لطمه می زند.

نیروگاه بوشهر، بعد از این که تکنسین های روسی اکتبر گذشته اورانیوم را به راکتورها بارگیری کردند، قرار است در این تابستان، اولین برق خودش را برای شبکه برق فشار قوی سراسری تولید کند.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران که همزمان به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام وظیفه می کند، اوائل این ماه، این احتمال را که بازگشایی بوشهر ممکن است به تعویق بیفتد را رد کرد. او گفت: «همه شایعات غربی ها که مدعی هستند که استاکس نت پروژه هسته ای را خراب کرده رد شده است».