Samstag, 29. Januar 2011

اعدام های گسترده؛ آرزوی احیای «۶۷»ی دیگر

۱۳۸۹

دانشجو نیوز: بنابر گزارش فعالین حقوق بشری و منابع رسمی در طی ۳۰ روز گذشته نزدیک به ۱۰۰ نفر در ایران اعدام شده اند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران معتقد است تعداداعدام های انجام شده در زندان های مختلف کشور به تمامی گزارش نمی شود.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی برای انواع مختلفی از جرایم مانند قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر، برخی جرایم جنسی، زنای محصنه (گاه از طریق سنگسار)، مجازات اعدام پیش بینی شده، در موارد بسیاری احکام اعدام برای متهمان سیاسی تحت عنوان "محاربه و فساد در ارض" صادر و اجرا می شود، و اعدام کسانی هم که قبل از سن قانونی مرتکب جرم شده اند رواج داشته است. این قوانین باعث شده است که ایران، به نسبت جمعیت، دارای بالاترین تعداد صدور و اجرای احکام اعدام در جهان باشد.

مساله اعدام در جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب ۵۷ و با اعدامهای گسترده منسوبان به رژیم پادشاهی و افسران ارتش آغاز شد. بعد از آن و در دهه ۶۰ این گروه های سیاسی مخالف بودند که به اتهام های مختلف اعدام شدند. در سال ۶۷ اوج اعدام های سیاسی در ایران بود که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی به صورت دسته جمعی به جوخه های آتش سپرده شدند. روند اعدام ها کم و بیش تا به امروز ادامه داشته است و اخیرا نیز که در "۸ ساعت یک نفر اعدام "می شود. در میان اعدام های اخیر حداقل ۳ زندانی سیاسی وجود داشته و اکثر اعدام شدگان با اتهام "قاچاق مواد مخدر" مجازات شده اند.

گفتنی است تا کنون بسیاری از سازمان های مدافع حقوق بشر از مقامات ایران خواسته اند که اعدام ها را متوقف کنند.

دو زندانی سیاسی اعدام شدند

ادامه اعدامهای مخفیانه در مشهد: ده اعدام در ۲۹ آذر

حسین خضری اعدام شد

افزایش تکان دهنده اعدامها : بیش از پنجاه اعدام در یک ماه

سونامی اعدام در ۲۰۱۱: هر ۸ ساعت یک نفر در ایران به دار آویخته شد

با اعدام ده نفر دیگر؛ ۶۸ اعدام در یک ماه در ایران

رشد ۳۰۰ درصدی اجرای حکم اعدام در ايران

۹۷ اعدام در ۳۰ روز: افزایش خیره کننده اجرای احکام اعدام توسط قوه قضاییه

جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقایی اعدام شدند