Montag, 31. Januar 2011

رویتر: مقامات می گویند انقلاب مصر از ایران الهام گرفته ولی رویتر و یاهو را فیلتر می کنند

دوشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ / ۳۱ ژانویه ۲۰۱۱

در حالیکه مقامات رژیم ایران مدعی هستند که حرکتهای اعتراضی در مصر از انقلاب ضدسلطنتی در ایران الهام می گیرد، روز دوشنبه سایتهای اینترنتی بیشتری را ااز دسترس کاربران ایرانی خارج کردند.

خبرگزاری رویتر روز دوشنبه ۳۱ ژانویه: شاهدین روز دوشنبه به رویترز گزارش دادند که فیلتر دولتی اینترنت، دسترسی ایرانیان به وبسایتهای بزرگ بیشتری را محدود کرده است.

بنابه این گزارش سایت اخبار یاهو (یاهو نیوز) و سایت رویترز که معمولاً قابل دسترس بودند، امروز بسته شدند و به سایر وبسایتهایی مانند بی.بی.سی. و شبکه احتماعی فیس بوک و تویتر که از مدتها قبل فیلتز شده و خارج از دسترس کاربران اینترنت بودند، پیوستند.

هیچ بیانیه دولتی رسمی در زمینه محدودیتهای جدید منتشر نشده است. یک مقام رسمی ایران که رویترز با او تماس گرفت گفت مقامات موضوع مشکل را بررسی می کنند که برطرف کنند.

مسدود کردن سایتهای جدید در حالی انجام می شود که بسیاری از مقامات ایران، از جمله محمود احمدی نژاد ادعا می کنند که اعتراضات ضدحکومتی در مصر، از انقلاب ایران که شاه مورد حمایت آمریکا را در سال ۱۹۷۹ سرنگون کرد، الهام می گیرد.

بسیاری از تحلیلگران خارج از ایران، تحولات فعلی در مصر و سایر کشورهای خاورمیانه عربی را با اعتراضات عظیمی مقایسه می کنند که به دنبال انتخاب مجدد احمدی نژاد به راه افتاد و نهایتاً توسط دولت به عنوان «فتنه» و الهام گرفته شده توسط دشمنان خارجی برچسب خورد، از دور خارج گردید.