Dienstag, 1. Februar 2011

نوید خانجانی، فعال حقوق بشر به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شد

سه‌شنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۱ فوریه ۲۰۱۱

کمیته گزارشگران حقوق بشر- نوید خانجانی، دانشجوی محروم از تحصیل و فعال حقوق‌ بشر از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباس، به تحمل ۱۲سال حبس تعزیری و جریمه نقدی محکوم شد. حکم مذکور که سنگین ترین حکم در میان فعالان حقوق بشر به شمار می آید، روز یکشنبه، ۱۰ بهمن ماه جاری، طی ۴ صفحه به شیما قوشه، وکیل نوید خانجانی ابلاغ شده است. دادگاه نوید خانجانی روز ۲۹ آذرماه سال جاری تشکیل شده بود. شرح بازجویی، ضرب و شتم و فشار برای اعتراف تلویزیونی در اتاق شیشه‌ای
مرا به طبقه بالای اتاق بازجویی ها بردند و چیزی که حدس میزدم را به چشم دیدم. در یک اتاق تمیز و فرش شده دوربین ها آماده بود و یک صندلی قرمز برای من آماده شده بود و پشت صندلی با پرده و پارچه تزئین و نماسازی شده بود. برایم یک تی شرت آوردند که بپوشم و لباس زندانم را گرفتند و گفتند: حالا به سوالات ما جواب بده! بنده حتی یک کلمه هم به سوالاتشان جواب ندادم و بعد از اینکه دیدند تلاششان بی فایده است و نتیجه ای نمی گیرند، مرا از آنجا بیرون بردند. سپس شخصی آمد و مرا به سمت حیاط برد. در حیاط، فردی صدا زد: خانجانی برو کنار نورانی رو به دیوار وایسا. چشمبند داشتم و هیچ چیز را نمی دیدم و کنار سماء نورانی ایستاده بودم که یک دفعه حس خفگی به من دست داد. یک نفر شروع کرده بود به فشار دادن گلویم! وقتی که کمی بی حال شدم، سرم را گرفت و در مقابل سماء به دیوار کوبید و سماء از زیر چشمبند برخورد سرم به دیوار را شاهد بود و زمانی که من را در حالت گیجی از روی زمین بلند می کردند دستان سماء را دیدم که از شدت ناراحتی مشت شده و بهم می فشارد و پس از بلند کردن من شروع کردند به فحش دادن و سیلی زدن طوری که صدای آن سماء را بیشتر اذیت می کرد و گفتند: "شما ۴ تا بچه آمده اید اینجا مقاومت می کنید؟! ما بزرگتر از شما، اون ۷ نفر (هفت مدیر جامعه بهایی فریبا کمال آبادی، مهوش ثابت، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم، سعید رضایی که بیش از ۲ سال است بازداشت می باشند) را شکستیم؛ شماها هیچی نیستید.