Dienstag, 1. Februar 2011

سعیدی: سپاه با تحول درعلوم انسانی به بزرگترين معضل و خلأ در حاکمیت دینی پایان می دهد

جرس: بعد از آمادگی دانشگاه امام حسین برای تحول در علوم انسانی، نماینده ولی فقیه در سپاه نیزضمن انتقاد از عملكرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص مسايل مربوط به تحول در علم انساني دانشگاه‌ها گفت: سپاه با تلاش در اين حوزه درصدد است به بزرگترين معضل و خلأ در حاكميت ديني پايان دهد.




به گزارش فارس، علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه در همايش تحول در علوم انساني با رويكرد اسلامي كه امروز دوشنبه در مجتمع طلايه برگزار شد، گفت: همانطور كه سپاه در دفاع مقدس خط‌ شکن بوده، در عرصه ورود به حوزه تحول در علوم انساني و اسلامي كردن دانشگاه‌ها نيز گام‌هاي بلندي برخواهد داشت.

وي افزود: سپاه با تلاش در اين حوزه در صدد است به بزرگترين معضل و خلأ در حاكميت ديني پايان دهد.

سعيدي در ادامه، متن و محتوا، استاد و معلم، مديريت و محيط را از عوامل تأثيرگذار در روند دانشگاه‌ها دانست و افزود: در خصوص تفاوت وضع فعلي با وضعيت مطلوب دانشگاه ادعا اين است كه ما در هيچ يك از اين افعال چهارگانه در حد مطلوب نيستيم و نتيجه آن خروجي‌هايي است كه مطابق با قوانين نظام اسلامي است و خواسته اين است كه اين مركز مولد با تكيه بر مباني ديني واجد استانداردها باشد.

وي در خصوص مباني اسلاميت دانشگاه‌ها نيز اظهار داشت: به نظر مي‌رسد مباني دانشگاه‌ها اشكال‌هايي دارد كه بايد اين مباني منطبق با مباني اسلامي شود.

سعيدي در ادامه با اشاره به اشكالات حوزه علوم انساني گفت: تك ساحتي و تك بعدي بودن و التقاطي بودن علوم انساني ما از اشكالات اين حوزه است. مبناي ديني به طور خالص در علوم اسلامي ما تعبيه نشده است و ما گرفتار فكر، علم، انسانيت و سيستم ترجمه‌اي هستيم. فكر، علم و مديريت ترجمه‌اي منقطع به مباني و اصول اسلامي ماست.

وي ادامه داد: ضديت با دين در قالب سكولاريسم، فقدان امكان نقض در متون ترجمه‌اي مطلق‌نگري در قبال علوم غربي از معضلات و اشكالات حوزه علوم انساني است و همانطور كه روشنفكري در ايران ناقص متولد شد رنسانس هم در غرب ناقص متولد شد و دنياي غرب در برابر يك موجود فلج قرار دارد و حالا كه ما اين موجود را ترجمه مي كنيم بيشتر ضرر مي‌كنيم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کرد؟
سعيدي با بيان اينكه آيا درست است كه كتب علوم انساني يك نظام اسلامي مبتني بر انديشه ليبراليسم و اصالت انسان باشد؟ تصريح كرد: وحي به طور كامل از متون علوم انساني غرب حذف شده است و اين بزرگترين چالش اين متون است و در اين متون عقل حدود 20 درصد اعتبار و كارايي دارد.

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: شوراي انقلاب فرهنگي در طول اين 30 سال چه كرده است؟ چرا بايد اجازه دهيم فرهنگ اصيلمان اين طور مثله شود؟

ما در خصوص نقد مكاتب غربي هيچ تلاشي نكرديم و كتابي در خصوص بررسي تفاوت اهداف مديريت مكاتب ليبراليسم، ماركسيسم و اسلامي نداريم.

سعيدي با بيان اينكه حدود 300 سال است كه نظريه ژان ژاك روسو در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين نظريه‌اي است كه انتهاي آن بن‌بست است و سركار آمدن امثال بوش و ساركوزي كه كارهاي ننگشان هر روز بيشتر مي شود حاصل نظريه ژان ژاك روسو است. اين نظريه بايد براي دانشجويان نقد شود.

نماينده ولي فقيه در سپاه در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: اگر ما مباني اسلامي را به درستي درك كنيم و به آن عمل كنيم خيلي بيشتر از غربي‌ها طلبكار مي‌شويم. ما نتوانستيم دكترين پيامبر (ص) را درست باز كنيم و توضيح دهيم.

وي در ادامه با اشاره به درك جامعه شناسي اظهار داشت: در كلاس‌هاي دانشگاهي جامعه شناسي دانشجو بايد با همه نظريه‌ها آشنا شود و جامعيت علوم به وي ارائه شود و با دلايل قطعي نظريه صحيح برايش تدوين شود. اگر اين كار صورت گيرد انقلاب ما 500 سال ديگر ادامه پيدا مي‌كند ولي الان متأسفانه اين امر در كلاسها صورت نمي‌گيرد.

ما با دین بازی نکردیم
سعيدي افزود: در متون روانشناسي غربي به دليل عملكرد ضعيف كليساها و كشيش‌ها در گذشته فرد از ابتدا با خدا دشمن مي‌شود و وقتي اين موضوع ترجمه مي‌شود دانشجويان ايراني كليساها را به مساجد و حوزه‌ها تجويز مي‌كند. كليسا با دين خدا بازي كرد ولي ما حق اين كار را نداريم و همچنين كاري هم نكرده‌ايم.

نماينده ولي فقيه در سپاه در خصوص ويژگي‌هاي مكتب ليبراليسم گفت: انسان‌خدايي ، عقل‌گرايي تجربي، مطلق گرايي علمي، انكارمتافيزيك، تكيه بر اصالت سود و لذت، تفسير مادي از مديريت، نگاه كمالي به آزادي، اصالت تجربه در علم از ويژگي‌هاي مكتب ليبراليسم است.

سعيدي خاطرنشان كرد: خدامحوري، اتكا بر اصالت كمال، كمال بر ديده آزادي در برابر كمال هدفي، جامعيت در نگاه دين، اصول گرايي در مقابل تسامح، آزادانديشي به جاي اباهي گري، مشروعيت الهي و مقبوليت مردمي، مردمسالاري ديني به جاي دين مردم‌سالار، توليد مشروعيت الهي و قدرت مردمي از جمله ويژگي‌هاي مكتب اسلامي است.

وي در پايان با اشاره به نقش اساتيد دانشگاهي در علوم انساني گفت: اساتيد سكولار و دگرانديش نمي‌توانند تغذيه هويت ديني كنند و متأسفانه ما از اين اساتيد در دانشگاه امام صادق(ع) و دفتر تبليغات حوزه قم هم ضربه خورديم.