Freitag, 4. Februar 2011

مردم مصر: «ما حکومت اسلامی نمی خواهیم، ما یک دولت مدرن می خواهیم»

گزارشی از شبکه جهانی بی.بی.سی

در میدان تحریر، غنی و فقیر، پیر و جوان، مرد و زن، گرد آمدند تا عزم خود را در مخالفت با حاکمیت ۳۰ساله حسنی مبارک نشان دهند... در میان تظاهرکنندگان انرژی و اطمینان زیادی برای تغییر وجود دارد. مردم احساس می‌کنند برای اولین بار می‌توانند در مورد دولت حرف بزنند بدون این‌که دستگیر شوند. این یک نقطه عطف است. مردم دیگر نمی‌ترسند. البته برخی از مردم بیم دارند که ممکن است اسلام گراها بر اوضاع چیره شوند… اما بیشتر مردم، در واقع ترسی ندارند، زیرا مردم در اینجا بسیار آگاه هستند، حتی آنهایی که با حجاب هستند، خواهان یک دولت اسلامی نیستند. مردم خواهان یک دولت مدرن می‌باشند که در آن، هر کسی آزادانه عمل کند.


آمریکا باید در سمت درست تاریخ بایستد

ایلیانا رز لیهتنن، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید « مبارک باید به تقاضای مردم مصر برای آزادی گوش فرا داده و بی‌درنگ انتخاباتی مشروع، دموکراتیک و مورد تصدیق جامعه بین‌المللی برگزار کند». اما نگرانی رز لیهتنن از آن است که افراطیون مذهبی در این نا آرامی‌ها جای پای خود را محکمتر کنند. در بیانیه اخیر رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، خاطرنشان شده که « آمریکا باید از اشتباه‌های گذشته خود درس گرفته و در این روند تنها از نامزدهایی که از استانداردهای لازم برای رهبری کشور برخوردارند، حمایت کند. نامزدهایی که تروریسم را رد کرده، به حکومت قانون احترام بگذارند و به تعهدهای بین‌المللی مصر از جمله پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، توافقنامه صلح خاورمیانه و تضمین صلح و ثبات با همسایگانش پایبند باشند».

سناتور جان مک کین نیز گفت: یکی از درسها این است که ما در جهت درست تاریخ ایستاده باشیم.

حسنی مبارک باید اجازه دهد تا روندی دموکراتیک جریان پیدا کند. سناتور مک کین در عین حال چنین روند را خطرناک دانسته و نسبت به نفوذ عناصر تندرو و رژیم ایران هشدار می دهد.