Mittwoch, 2. Februar 2011

تام ریج، وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا: ما بشدت دنبال این هستیم که مجاهدین را از لیست بیرون بیاوریم

چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۲ فوریه ۲۰۱۱

تام ریج، وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا، طی مصاحبه یی با تلویزیون سی اس پن در روز اول فوریه گفت: مجاهدین یک گروه از مردان و زنان هستند که طی سالیان طولانی در راه دمکراسی برای ایران مبارزه کرده‌اند. وی گفت: ما بشدت دنبال این هستیم که آنها را از لیست به اصطلاح تروریستی بیرون بیاوریم. این مردان و زنان می خواهند صدای مخالفتشان با احمدی نژاد را به گوش دنیا برسانند و دلایل عجیب ما فکر می کنیم که نگه داشتن اسم آنها در لیست تروریستی شانس ما برای مذاکره با ایران را تقویت می کند.
در این مصاحبه وی در پاسخ به سوالی در مورد بیشترین عامل نگرانی خود گفت: این سئوال به دفعات زیادی از من میشود احتمالا ایران و توانایی هسته‌ای شاید سلاح اتمی نه، کشوری مثل ایران بنظر میرسد علیرغم گفتگو و مذاکرات و ملاقاتهای پی در پی ما در طی سالیان در رابطه با توانایی اتمی‌اش با در نظر گرفتن تفکر ضداسرائیلی و ضدغربی و طینت شیطانی تفکرات احمدی نژاد اگر این رژیم به سلاح اتمی دست پیدا کند نگرشی که نسبت به آمریکا دارد و فکر میکند که از مجازات آمریکا و سازمان ملل مصون است، یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای فکر میکنم بیشترین خطر را برای سایر دنیا دارد...
تام ریج سپس در پاسخ به سوال یک شنونده در باره علت ملاقات با گروهی که مدافع خروج نام مجاهدین از لیست تروریستی است، گفت:
من مطمئنا از اشاره شما به کارهایی که بعضی از ما برای حمایت از مجاهدین خلق ایران انجام میدهیم، قدردانی میکنم، این سازمان در زمان کلینتون یک سازمان تروریستی اعلام شد. این یک اقدام اشتباه در آن زمان بود که با این قصد انجام شد که دولت ایران به همکاری و گفتگو با ما راضی خواهد شد. همانطوریکه خیلی خوب میدانید و یا شاید شما نمیدانید که این افراد اکنون در جایی بنام کمپ اشرف هستند و سلاحهایشان را تحویل داده‌اند. اینها بوسیله ارتش آمریکا محافظت میشدند و آن حفاظت به دولت مالکی و نیروهای عراقی منتقل شد. شما همچنین باید بدانید که اتحادیه اروپا با چندین حقوقدان مورد احترام، این سازمان را مورد بررسی قرار دادند و گفتند که سزاوار نیست که اینها تروریست تلقی شوند. انگلیس هم همین کار را انجام داد، یک دادگاه در آمریکا پیشنهاد کرد که اینها نباید در لیست تروریستی باشند و همین حالا این نامگذاری مورد بازبینی خانم وزیر کلینتون است.
تام ریج گفت: این یک گروه از مردان و زنان است که طی سالیان طولانی در راه دموکراسی برای ایران مبارزه کرده‌اند وقتی من از پاریس دیدار می کردم، با یک گروه از زنان مسن‌تر ایرانی ملاقات کردم. آنها تصاویر شوهران، پسران و دخترانشان را که زندانی و یا شکنجه شده یا به قتل رسیده بودند، به من نشان دادند.
هزاران هزار نمونه در این رژیم وجود داشته است و واضح است که ما خیلی دقیق مسائل مربوط به حمایت علنی‌مان را در رابطه با بیرون آوردن مجاهدین از لیست مورد بررسی قرار میدهیم. برای بیرون آوردن نام مجاهدین از لیست تروریستی ما مطمئنا و خیلی راحت میتوانیم بگوییم که ما در چارچوب قانون کار میکنیم و بشدت دنبال این هستیم که آنها را از لیست به اصطلاح تروریستی بیرون بیاوریم. این مردان و زنان می خواهند صدای مخالفتشان با احمدی نژاد را به گوش دنیا برسانند و به دلایل عجیب ما فکر می کنیم که نگه داشتن اسم آنها در لیست تروریستی شانس ما برای مذاکره با ایران را تقویت می کند، اما رژیم، با مصونیت از مجازات به سازمان ملل نگاه میکند. در رابطه با قطعنامه‌های حقوق بشری آنها همچنین با مصونیت از مجازات سازمان ملل به آمریکا در رابطه با سلاح اتمی نگاه میکند. واقعیتش این است که ما لااقل باید اجازه دهیم که آنهایی که می خواهند مخالفتشان با نظام و حمایتشان از دمکراسی را به خیابانها بکشند.