Donnerstag, 17. März 2011

توقیف محموله‌های مشکوک به مقصد ایران

پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۷ مارس ۲۰۱۱

اخیراً کرۀ جنوبی و سنگاپور محموله‌های "مشکوکی" را به مقصد ایران توقیف کرده‌اند. این خبر که پس از چند ماه از سوی منابع دیپلماتیک فاش می‌شود، محموله‌های توقیف شده را دارای کاربردهای هسته‌ای و نظامی می‌داند. در میان این ابزار، از جمله پودر آلومینیوم وجود دارد که می‌تواند در ساخت موشک به کار برود. ابزار، یا تجهیزات "مشکوکی" توسط دولت‌های کره جنوبی و سنگاپور توقیف شده که همگی در حال حمل به ایران بوده‌اند. این خبر را خبرگزاری‌های بزرگ، از قول "منابع دیپلماتیک" نقل می‌کنند. به گفتۀ این منابع، هر دو محموله طی شش ماه اخیر توقیف شده، اما خبر آن تازه انتشار یافته است.
محموله‌های توقیف شده، "ابزار هسته‌ای و نظامی" توصیف شده‌اند. سازمان ملل متحد ورود این نوع تجهیزات به ایران را ممنوع کرده است.
یک دیپلمات، با اتکاء به گزارشی که به کمیتۀ تحریم ایران، وابسته به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده، به خبرگزاری فرانسه گفت: "مقامات کرۀ جنوبی در ماه دسامبر گذشته، داخل یک هواپیمای باری در فرودگاه سئول، نزدیک به ۴۰۰ "میلۀ مشکوک" کشف کردند". هیچ توضیح دقیقی در بارۀ این ابزار یا قطعات انتشار نیافته و فقط گفته شده که این میله‌ها در تأسیسات هسته‌ای کاربرد دارند.
همچنین، منابع دیپلماتیک می‌افزایند: "در ماه سپتامبر گذشته، پودر آلومینیوم که می‌تواند در ساخت موشک کاربرد داشته باشد، در یک کشتی، در بندر سنگاپور کشف شد.
در هر دو مورد، مقصد محموله‌ها ایران بوده است.
خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که یک دیپلمات دیگر نیز این خبرها را تأیید، و اضافه کرده است: "این موضوع توسط کمیتۀ تحریم ایران در شورای امنیت بررسی خواهد شد". این بررسی، همزمان با ارائۀ آخرین گزارش کارشناسان در بارۀ اعمال تحریم ایران، انجام خواهد گرفت.
یکی از دیپلمات‌ها که نامش فاش نشده، گفته است: "این خبرهای تازه، باعث خواهد شد که اعمال تحریم‌ها به طور جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد... هنوز خیلی از کشورها هستند که این تحریم را رعایت نمی‌کنند".