Sonntag, 21. August 2011

 هیئت سازمان ملل برای بررسی نقض حقوق بشر وارد سوریه شد

یک‌شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ / ۲۱ اوت ۲۰۱۱

روز یکشنبه هیئتی بشر دوستانه از سوی سازمان ملل متحد برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در برخورد حکومت سوریه با شهروندانش، وارد این کشور شد. همزمان با ادامۀ اعتراض های ضدحکومتی در سوریه، این گروه قصد دارد به وضعیت شهرهایی بپردازد که درگیری در آنها گزارش شده است. این در حالی است که نظامیان سوریه روز شنبه دست کم هشت تن دیگر را در حمله به شهر حمص، دومین شهر بزرگ سوریه از پا درآوردند. به گفتۀ فعالان حقوق بشر، نظامیان با یورش به خانۀ معلمی در این شهر، آن را ویران کردند و اعضای خانوادۀ وی را کشتند. روز شنبه برخی شخصیت های برجستۀ مخالف حکومت بشار اسد، تحت تأثیر حمایت های بین المللی، در استانبول با یکدیگر دیدار کردند. هدف آنها تعیین شورایی بود که در صورت سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری کنونی، کار انتقال قدرت را به عهده بگیرد.

بر خلاف گردهمایی‌های پیشین مخالفان که دودستگی میان اسلامگرایان و لیبرال‌ها در آنها به چشم می‌خورد، این بار شرکت کنندگان اعلام کرده‌اند که بیشترشان نامزدی ۱۲۰ فرد مشخص را در درون و بیرون سوریه، برای شواری انتقالی پس از بشار اسد پذیرفته‌اند.

در روز شنبه خمپاره ای در نزدیکی یک پست مرزبانی ترکیه در مرز این کشور با سوریه منفجر شد. براساس گزارش ها سوریه در مجموع پنج خمپاره به سوی منطقۀ مرزی خود با ترکیه شلیک کرده است.

رئیس جمهوری سوریه برای روز یکشنبه وعدۀ گفت و گویی با تلویزیون دولتی سوریه را دربارۀ وضعیت این کشور داده است.

برگرفته از یورو نیوز ۳۰ مرداد