Donnerstag, 6. Oktober 2011

جهان صدایش را برای حمایت از ساکنان کمپ اشرف بلند می‌کند

پنج‌شنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۰ / ۰۶ اکتبر ۲۰۱۱

گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد در یک اجلاس پارلمانی در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ، آخرین وضعیت اشرف را مورد بررسی قرار داد.
سایت ملف ۱۳ مهر، طبق اطلاعیه این گروه پارلمانی که روز۲۹سپتامبر ۲۰۱۱ (۷مهر) صادر شد، در این اجلاس ۴۰ نماینده پارلمان اروپا و مشاورین آنها از کشورها و گروههای مختلف شرکت داشتند و ضمن ابراز نگرانیهایشان درباره توطئه‌های رژیم ایران و دولت مالکی علیه اشرف، از دبیرکل متحد و کمیساریای عالی پناهندگی، خواستار اتخاذ اقدامات قوی برای حفاظت اشرف شدند. در آغاز جلسه، استرون استیونسون، طی گزارشی از آخرین تحولات و فعالیتهای بین‌المللی در مورد وضعیت اشرف گفت: مهمترین تحول هفته پیش برگزیدن سفیر ویژه برای اشرف از جانب خانم اشتون بود که بیانگر توجه خاص رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به وضعیت اشرف است.
وی افزود: اخیراً ۲ برج مخابراتی جدید در اطراف اشرف نصب کرده‌اند که برای شنود ارتباطات و مختل کردن آن استفاده می‌شود. سازمان ملل‌متحد بسیار نگران این وضعیت است.
ما بعد از حمله ۸آوریل به عراق سفر کردیم و با بسیاری از مقامات بالای دولت عراق و سازمان ملل‌متحد ملاقات کردیم و نگرانیهای عمیق خود را ابراز داشتیم و به آنها خاطرنشان کردیم که بعد از ۲ قطعنامه جدی پارلمان اروپا که در آن بر عدم استفاده از خشونت علیه ساکنان اشرف تأکید شده، این کاملاً غیرقابل قبول است که باز هم حکومت مالکی به تهدیدات خود ادامه بدهد.
دکتر آلخو ویدال-کوآدراس نایب‌رئیس پارلمان اروپا در سخنانش گفت: آن‌چه که ما از کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد خواسته‌ایم، استقرار یک تیم ناظر دائم در اشرف است. حال با شروع مأموریت سفیر دو رویت، باید سرعت فعالیتها را بالا ببریم. جیم هیگینز، عضو هیأت رئیسه پارلمان اروپا گفت مسأله مهم، جهانی کردن موضوع اشرف است. من سالها وزیر بوده‌ام و می‌دانم که سازمان ملل‌متحد در این زمینه مسئولیت دارد. موضوع مهم این است که ضرب‌الاجل غیرقانونی دولت عراق برای بستن اشرف باید لغو شود.
تونه کلام tunne kelam، نماینده پارلمان اروپا از استونی گفت: من بسیار خوشحالم که این جلسه این میزان توجه از همه جناحهای سیاسی پارلمان را به خود اختصاص داده است. همین بیانگر احساس مسئولیت انسانی در همه ماست. دیگر نباید صبر کرد و باید وارد عمل شد. پیتر استاسنی نماینده پارلمان اروپا از اسلواکی در سخنانش از طرح پارلمان اروپا در مورد ضرورت حل قطعی مسأله اشرف با کمک کشورهای اروپایی حمایت کرد و نقش پارلمانهای اروپا را در حل این مسأله بسیار مهم توصیف نمود. ویتاتاس لندسبرگیس: vytuatas landsbergis، رئیس‌جمهور پیشین لیتوانی گفت: خانم اشتون باید به همه جوانب تحولات آینده توجه کند. رژیم ایران به‌دنبال افزایش هژمونی خود در خاورمیانه است و عراق در حال تبدیل شدن به بخشی از حاکمیت رژیم ایران است. حال باید پرسید وزارت‌خارجه آمریکا چه علاقه‌ای به رابطه با این رژیم دارد؟ وچرا وقتی دادگاه فدرال آمریکا حکم داده که لیست‌گذاری مجاهدین قانونی نبوده و باید بازبینی شود، وزارت‌خارجه حاضر به اجرای حکم دادگاه نیست؟ ادوارد کوکان eduard kukan وزیر خارجه پیشین اسلواکی و نماینده کنونی این کشور در پارلمان اروپا، ضمن تشکر از فعالیتهای نمایندگان برای حفاظت از اشرف گفت: الان موضوع اشرف بین‌المللی شده و درصدرمسایل سازمان ملل‌متحد و اتحادیه اروپا قرار گرفته و این امر نتیجه همین تلاشهاست. ما باید با جدیت به فعالیت هایمان برای حفاظت از اشرف ادامه بدهیم. زیرا نباید وقت را از دست داد.
دیوید کمپل david campbell، نماینده پارلمان اروپا از انگلستان گفت: ساکنان اشرف پناهندگان واقعی و شایسته هرگونه حفاظت هستند. باید موضوع اشرف و اهمیت و تاریخچه آن بیشتر شناسانده شود تا افکار عمومی به ضرورت اقدام برای حفاظت از اشرف آگاهی یابد.
در اجلاس پارلمانی استراسبورگ، آقای پرویز خزایی نماینده شورای ملی مقاومت ایران در کشورهای نوردیک نیز سخنانی ایراد کرد و در بخشی از اظهاراتش درباره بسیج رژیم آخوندی علیه اشرف و مقاومت ایران گفت: بر اساس گزارشهای سالانه ارگانهای امنیتی بسیاری از کشورهای اروپایی، فعالیتهای وزارت اطلاعات رژیم ایران اساساً روی جاسوسی و شیطان‌سازی علیه مقاومت ایران و تلاش برای ایجاد محدودیت و اعمال فشار علیه جنبش مقاومت و مبارزان اشرف متمرکز است. به‌خصوص که این رژیم بحران زده، در برابر وضعیت انفجاری جامعه، مهمترین تهدید موجودیت خود را در مقاومت سازمان‌یافته مردم، می‌بیند.
علاوه بر این ۵۰۰تن از شخصیتها و سازمانهای سیاسی و مدافع حقوق‌بشرا ز کشورهای مراکش، تونس و الجزایر، طی بیانیه‌یی خطاب به دبیرکل ملل‌متحد خواهان لغو فوری محاصره اشرف و تضمین بین‌المللی حفاظت و امنیت ساکنان اشرف شدند. امضا‌کنندگان بیانیه، ضمن تأکید بر لزوم محاکمه بین‌المللی مسئولان جنایت علیه بشریت در اشرف، از راه‌حل و ابتکار عمل اروپا برای اشرف حمایت کرده‌اند. در میان امضاکنندگان این بیانیه، هم‌چنین حقوقدان، اساتید دانشگاه، و چهره‌های فرهنگی و ادبی به چشم می‌خورند
برخی از سازمانها و شخصیتها عبارتند از:
محمد العیادی هماهنگ‌کننده سازمان دیدبان تونسی برای حقوق و آزادیهای سندیکایی در تونس - شورای مردمی جوانان فاس مغرب - انجمن حقوق‌بشر مغرب - مرکز مطالعات و سر پرستی حقوق‌بشر- عبدالنبی الشراط مدیرکل انجمن آفاق و رشد مغرب و مسئول روزنامه جریده الوطن در مغرب - دبیرکل سازمان جوانان تونس - انجمن تونسی دفاع از حقوق‌بشر- محمد مقصیدی رئیس اتحادیه مخالفین و پناهندگان سیاسی مغرب - محمد یاسین از مؤسسین اتحادیه جوانان انقلابی تونس- عزالدین جلاوجی مؤسس انجمن اهل قلم و عضو اتحادیه نویسندگان الجزایری.
سازمان ایتالیایی ” برای همه ”در نامه‌ای به مسئولین آمریکایی و عراقی اقدامات غیرقانونی علیه ساکنان اشرف از طرف دولت مالکی را محکوم کردند و در این نامه آمده است:
ما مطلع شدیم که وزارت اطلاعات رژیم ایران و نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران به‌منظور جاسوسی علیه ساکنان کمپ اشرف در عراق، اقدام به نصب دکلهای بلند مخابراتی در جنوب اشرف کرده‌اند. این اقدام با کمک همه‌جانبه نیروهای عراقی صورت گرفته است. نصب این دکلها به‌دنبال شکنجه روانی و شبانه روزی ساکنان اشرف با ۳۰۰بلندگو صورت می‌گیرد.
رژیم ایران به این وسیله درصدد است ضمن گسترش اقدامات سرکوبگرانه و جاسوسی علیه ساکنان اشرف، از مطلع شدن افکار عمومی از جنایتهای ضدبشری خودش و عوامل عراقی اش جلوگیری کند. ما ملل‌متحد و کمیساریای عالی پناهندگی را به اعتراض علیه این اقدام غیرقانونی و سرکوبگرانه دولت عراق، فرا می‌خوانیم و خواستار اقدامات عاجل برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی و سرکوبگرانه هستیم.
از سوی دیگر انجمن بین‌المللی وکلای دموکراتیک ایتالیا طی نامه‌ای به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد نوشت: دادگاه اسپانیا طی حکمی در تاریخ ۱۱ ژوییه ۲۰۱۱ به سه تن از فرماندهان نظامی عراقی از جمله فرمانده نیروی زمینی ارتش برای حضور در برابر دادگاه فراخوان داده است. این دادگاه هم‌چنین اعلام کرده است نوری مالکی را بعد از اتمام دوران نخست‌وزیری اش که دیگر از مصونیت برخورد نخواهد بود به دادگاه احضار خواهد کرد.
انجمن بین‌المللی وکلای دموکراتیک ایتالیا در نامه به کمیسر عالی حقوق‌بشر تأکید کرد ما: ضمن حمایت از حکم دادگاه اسپانیا برای رسیدگی به جنایت علیه بشریت در اشرف، از شما می‌خواهیم اقدامات مقتضی را برای بررسی حفاظت از اشرف در شورای امنیت ملل‌متحد و اعزام نیروهای سازمان ملل به اشرف، به‌عمل آورید. هم‌چنین ضروریست هیأتی برای تحقیقات مستقل حول کشتار ۸آوریل که خودتان نیز بر آن تأکید کرده‌اید، تعیین شود.
هم‌چنین انجمن بین‌المللی آزادی مذاهب در سوئیس، ازسازمانهای دارای رتبه مشورتی در سازمان ملل متحد، طی نامه‌ای به خطاب به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد ضمن ابراز نگرانی جامعه بین‌المللی و سازمانهای مدافع حقوق‌بشر به‌خاطر ضرب‌الاجل غیرقانونی نوری مالکی علیه اشرف، نوشت: بیانیه اخیر کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد درباره استاتوی پناهندگی ساکنان اشرف، الزامات قانون بین‌المللی را به دولت عراق یادآوری کرده است که بر اساس آن ساکنان باید از حفاظت پایه‌ای امنیت و رفاه برخوردار باشند. به این ترتیب تهدیدهای دولت عراق علیه ساکنان اشرف و این ادعا که آنها دارای هیچ‌گونه استاتو و موقعیت قانونی نیستند، موضوعیت ندارد و دولت عراق باید به موقعیت قانونی ساکنان اشرف اذعان کند. ناظران ملل‌متحد باید در اشرف مستقر شوند. اشرف باید یک منطقه غیرنظامی و خالی از نیروهای مسلح عراقی اعلام شود و تحت نظارت دائمی ملل‌متحد قرار بگیرد. ما همراه با جامعه بین‌المللی، از شما به‌عنوان کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد می‌خواهیم که دولت عراق را وادار کنید قوانین بین‌المللی در ارتباط با ساکنان اشرف را قبول کند، محاصره وضرب‌الاجل غیرقانونی علیه اشرف را لغو کند و بلندگوهای شکنجه روانی مأموران اطلاعات رژیم ایران را از اطراف کمپ جمع‌آوری کند».