Donnerstag, 17. November 2011

رویتر-قانونگذاران: نقض بغداد به تعهدش در مورد اشرف، منجر به تیرگی روابط عراق و کنگره خواهد شد

پنج‌شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۰ / ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱

خبرگزاری رویتر از استماع سنای آمریکا : قانونگذاران اخطار دادند اگر بغداد تعهد خود را در حفاظت از اشرف نقض کند، این امر منجر به تیرگی روابط بین عراق و کنگره خواهد شد

وزیردفاع و سناتورها در ارتباط با عراق درگیر شدند قانونگذاران نگرانیهایی درباره ساکنان اشرف در زمان خروج نیروهای آمریکا از عراق طرح کردند و هشدار دادند اگر عراق تعهدش در حفاظت از آنها را نقض کند به تیره شدن روابطش با کنگره منجر خواهد شد.
رویتر، ۱۵نوامبر، ۲۰۱۱ (۲۴ آبان۱۳۹۰)- واشینگتن - جمهوریخواهان برجسته در کمیته نیروهای مسلح سنا پانه تا وزیر دفاع را مورد سؤال قرار دادند که آیا سیاست آمریکا با اوباما که قبلش مخالف جنگ عراق بوده و در کارزار انتخاباتی خود وعده خروج نیرو داده و حالا هم با انتخابات ۲۰۱۲ مواجه است، نقشی داشته یا خیر؟
در یک جدل داغ سناتور جان مک‌کین آشکارا به پانه‌تا گفت به تعبیر او از وقایع باور ندارد. مک‌کین اظهارداشت که دولت اوباما واقعیات و ارقام لازم را به عراق برای یک تصمیم‌گیری نداده است. مک‌کین که انتخابات ۲۰۰۸ را به اوباما باخت گفت حقیقت این است که دولت اوباما از روز اول خواستش بیرون کشیدن کامل نیروها از عراق بوده و همین را هم عملی کرده است.
پانه‌تا به‌طور محکمی جواب داد که چنین چیزی درست نیست....
ژنرال دمپسی رئیس ستاد مشترک گفت او و سایرین در بالاترین سطوح پنتاگون توسط پانه‌تا و گیتس سلف او ترغیب شده‌ایم تا برای رهبران ارتش عراق توضیح دهیم تا نوعی مأموریت در عراق را برای دادن آموزشها بپذیرند.
تصمیم‌گیریهای اوباما در بیرون کشیدن نیروها انتقادات جمهوریخواهان را برانگیخته مبنی‌بر این‌که اوباما واقعیات روی زمین و در صحنه را نادیده می‌گیرد فقط به خاطر این که دو جنگ خونین و پرهزینه را به پایانی برساند.
سناتور لینزی گراهام گفت تصادفی نیست که نیروها دو ماه مانده به انتخابات به آمریکا بازگردانده می‌شوند...
گراهام و سایر قانونگذاران نگرانیهایی را درباره وضعیت ۳هزار تن پناهجویان ایرانی در کمپ اشرف در عراق که زمانی نیروهای آمریکا از عراق خارج شوند طرح کردند. این کمپ یک پایگاه سازمان مجاهدین خلق ایران است، گروهی که با حکومت تهران مخالف است و قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ علیه رژیم ایران دست به حملاتی زده است.
بغداد درصدد بوده تا این کمپ را ببندد و گروههای حقوق بشری گفته‌اند ساکنان این کمپ مورد اذیت و آزار قرار دارند و از داشتن دسترسی به‌داروهای اولیه توسط دولت عراق محروم شده‌اند.
گراهام پرسید آیا فکر می‌کنید چه چیزی برای بساکنان کمپ اشرف پیش می اید؟
ژنرال دمپسی گفت دیپلوماتهای آمریکا مشغول کار بوده‌اند تا مطمئن شوند عراقیها حفاظت این پناهجویان را تأمین کند. قانونگذاران هشدار دادند اگر عراق تعهدش در حفاظت از اشرف را نقض کند، به تیره شدن روابطش با کنگره منجر خواهد شد.
درحال حاضر ۲۴هزار نیروی آمریکا در عراق هستند… پانه‌تا و دمپسی اذعان کردند که نیروهای امنیتی عراق با چالشهای بیشماری با بیرون کشیدن نیروهای آمریکا مواجه خواهند بود. دمپسی گفت او یک خطر متوسط از منازعه بین اعراب و کردها در ارتباط با ذخایر نفتی در حومه کرکوک را مشاهده می‌کند. وی هم‌چنین به نقش مهم کار نظارت و شناسایی و حمل ‌ونقل هوایی آمریکا در مقابله با تروریزم اشاره کرد.
با این وصف او و پانه‌تا نسبت به توان عراق برای کنترل چالشهای درون عراق و توان برخورد با رژیم ایران ابراز خوشبینی کردند....
پانه‌تا افزود ”نظر من این است که در این منطقه، عمدتاً رژیم ایران و نیات آن را نفی می‌کنند و فکر می‌کنم در این زمینه رژیم ایران در صدر لیست قرار دارد ”.