Montag, 19. Dezember 2011

گرامیداشت سالگرد قیام تونس با خودسوزی اعتراضی محمد بوعزیزی

دوشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۰ / ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱

گرامیداشت سالگرد قیام تونس با خودسوزی اعتراضی محمد بوعزیزی، او در اعتراض به سرکوب و ستم ِدیکتاتوریِ بن علی خود را به آتش کشید و با شعله های جانِ این مشعل انسانی بهارعربی فروزان شد.

بهار عرب با شعله های جان یک مشعل انسانی، محمد بوعزیزی که در شهر سیدی بوزید تونس خود را دراعتراض به ظلم و دیکتاتوری بن علی به آتش کشید، فروزان شد.
به گزارش یورو نیوز، روز ۱۷دسامبر(۲۶آذر) سالگرد این عمل قهرمانانه اعتراضی و سالگرد قیام های مردمی در کشورهای مختلف عرب خاورمیانه و شمال آفریقا است که بهار عربی نام گرفته است.
محمد بوعزیزی فارغ التحصیل دانشگاه بود که بدلیل بیکاری به شغل دستفروشی روی آورده بود. اما پس از آنکه گاری دستی اش توسط پلیس به بهانه نداشتن پروانه کار مصادره شد، در اعتراض خود را به آتش کشید و در بیمارستان جان باخت.
محمد بوعزیزی، مشعل انسانی، به سمبلی برای جوانان و مردم تونس برای مبارزه با رژیم فاسد بن علی که سالها در تونس دیکتاتوری خود را اعمال می کرد تبدیل شد و با اوج گیری مبارزات مردم به فرار و سرنگونی زین العابدین بن علی در اولین ماه سال میلادی جاری منجر شد.

همزمان اولین سالگرد شعله ورشدن بهار عربی و سالگرد اعتراض قهرمانانه محمد بوعزیزی، در تونس و درپی انتخابات برای تشکیل دولت جدید ، منصف المرزوقی مبارز قدیمی این کشور توسط مجلس موسسان به عنوان اولین رئیس جمهور تونس بعد از سرنگونی بن علی برگزیده شد.
مرزوقی در گرامیداشت سالگرد این عمل قهرمانانه درکنار مردمی بود که این مراسم را در تونس برگزار کردند.
مادر شجاع محمد بوعزیزی درسالگرد شهادت فرزندش او وعمل قهرمانانه اش را صدای اعتراض همه کسانی توصیف کرد که درتونس یا درهرکجای دیگر در برابر ستم و بی عدالتی و دیکتاتوری به پا می خیزند