Dienstag, 28. August 2012

آمادگی فرانسه برای به رسميت شناختن دولت انتقالی در سوريه



فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ششم شهريور ماه گفته است، پاريس آماده است در صورت تشکيل دولت انتقالی توسط مخالفان در سوريه در اسرع وقت آن را به رسميت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسو اولاند همچنين هشدار داده است در صورتی که حکومت بشار اسد از سلاح های شيميايی عليه مخالفان استفاده کند، جامعه بين المللی در سوريه دخالت نظامی خواهد کرد.

طبق اين گزارش، فرانسوا اولاند که در جمع ديپلمات های فرانسوی صحبت می کرد، خواستار تشديد تلاش ها برای «انتقال» قدرت سياسی در سوريه شده و از مخالفان حکومت بشار اسد خواسته است تا دولت انتقالی فراگيری را تشکيل دهند.

فرانسوا اولاند گفته است: «در صورت تشکيل دولت موقت در اسرع وقت، فرانسه آن را به رسميت خواهد شناخت.»

اين در حالی است که آمريکا می گويد، قبل از تشکيل دولت توسط مخالفان، آنها می بايست با شهروندان سوری در داخل و خارج سوريه هماهنگی کرده و مسير و برنامه دمکراتيکی برای انتقال قدرت طراحی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفته است: اولين نقظه عزيمت برای چنين کاری اين است که همگی درباره چگونگی انتقالی قدرت بايد توافق کنند. بديهی است که آنها بايد تصميم بگيرند و چه زمانی آماده اند.

سلاح های شيميايی سوريه

فرانسوا اولاند در ادامه همچون آمريکا و بريتانيا در خصوص استفاده از هرگونه سلاح های شيميايی توسط دولت و حاکمیت سوريه هشدار داده و گفته است، هرگونه استفاده از سلاح های شيميايی توسط حکومت بشار اسد، مجوزی مشروع برای مداخله نظامی خارجی دراين کشور خواهد بود.

فرانسوا اولاند گفته است:«ما به همراه متحدانمان همچنان وضعيت را زير نظر خواهيم داشت تا مانع استفاده از سلاح های شيميايی توسط حکومت (بشار اسد) شويم، چنين اقدامی برای جامعه بين المللی دليل مشروعی برای دخالت مستقيم خواهد بود.»

رييس جمهور فرانسه همچنين تاييد کرده است به همراه ديگر کشورهای هم نظر در قبال سوريه در حال بررسی ايجاد يک منطقه امن در سوريه برای اسکان آواره گان سوری هستند تا از اين طريق برای احتمال سرازير شدن سيل پناهندگان سوری به کشور های همسايه شوند.

به گزارش خبرگراری فرانسه، ترکيه خواهان ايجاد چنين منطقه ای است، اما ايجاد چنين منطقه ای نيازمند حمايت نظامی برای محافظت از آن است.

رييس جمهوری فرانسه همچنين گفته است حمايت های روسيه و چين از حکومت بشار اسد باعث تضعيف سازمان ملل متحد شده است.