Dienstag, 18. Januar 2011

ویکی لیکس: رژیم ایران مخفیانه به دنبال بمب هسته ای است

سه‌شنبه، ۲۸ دی ۱۳۸۹ / ۱۸ ژانویه ۲۰۱۱

ويكي ليكس: رژيم ايران مخفيانه به دنبال بمب هسته اي

سایت آفتن پستن روز ۱۶ ژانویه یک مقاله ۱۱ صفحه ای به نقل از مدارک ویکی لیکس در رابطه با فعالیتهای هسته ای مخفی رژیم ایران به چاپ رسانده است.
تیتر مقاله: پیگرد محرمانه بمب اتمی توسط ایران
- این مقاله بر اساس تحقیقات روزنامه آفتن پستن نروژ از میان صدها اسناد مخفی وزارت‌خارجه و سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان که مربوط به سالهای ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۰ می‌باشند تهیه شده است.

- بر اساس این تحقیقات بیش از ۳۵۰ شرکت و سازمانهای رژیم ایران در پیگرد محرمانه تکنولوژی اتمی و موشکی دخیل هستند.
- ایران برای سالیان با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل به‌طور مخفیانه در تلاش سیستماتیک برای دست‌یابی به قطعات، تجهیزات و تکنولوژی مورد نیاز برای تولید تسلیحات بوده است.
- تعداد بسیاری از شرکتها که در این تلاش ایران شرکت داشته‌اند کشف شده‌اند.
- لیست اقلام و تجهیزاتی که ایران به‌دنبال دست یافتن به آنها هست طولانی می‌باشد ولی به‌طور عمده متمرکز این اقلام می‌باشد:
۱- کامپیوترها و سیستمهای کنترل رآکتور اتمی ۲- اورانیوم برای غنی‌سازی و استفاده آن در تولید تسلیحات اتمی ۳- سانتریفیوژهای پیشرفته برای تقویت توانمندی ایران در غنی‌سازی اورانیوم ۴- ماشینهایی با کیفیت بالای برش فلزات مورد نیاز برای تولید موشک ۵- فولاد فشرده، ژیرسکوپ و گرافیت (سرب سیاه)، موادی که می‌توانند برد موشکهای ایران را افزایش دهند.
- تعداد بسیاری از موادی که ایران به‌دنبال آنها هست می‌تواند استفاده مشروع و غیرنظامی نیز داشته باشند لذا مانیتور کردن اقدامات و تلاش ایران یک ماموریت طاقت‌فرسا می‌باشد.
- بسیاری از اقدامات ایران توسط عملیاتی گسترده اطلاعاتی آمریکا کشف شده‌اند. طی سال گذشته آمریکا تلاشهای خود را در این زمینه افزایش داده است.
- تعدادی از منابع سری آمریکا مدعی هستند که محمود احمدی‌نژاد خواهان این است که ایران بتواند قبل از این‌که اقتصادش تحت تحریمات بین‌المللی فرو بپاشد به بمب اتمی دست پیدا نماید.
- متخصصان اتمی فرانسوی به آمریکاییان گفته‌اند مسابقه‌یی بین دست‌یابی به بمب اتمی و فروپاشی مالی در جریان است.
- اورانیوم ایران تقریباً تمام شده است بر اساس گزارشات سری آمریکا یکی از چالشهای مهم و مشکل ایران در حال حاضر این است که چگونه بتواند اورانیوم مورد نیاز خود را تأمین نماید.
- تاسیسات اتمی ایران از ”سانتریفیوژهای فوق پیشرفته ”که توسط چین تأمین شده است استفاده می‌کنند.
- تولید دستگاهها و تکنولوژی که برای ساخت سانتریفیوژها مورد نیاز است در صدر لیست خرید ایران قرار دارد.
- بنا‌به گفته ”پروژه کنترل تسلیحات اتمی ویسکانسن (wisconsin nuclear weapon control project) ”در شروع سال جدید ایران دارای اورانیوم غنی‌شده سطح پایین برای تولید سه بمب اتمی می‌باشد. ولی در حال حاضر ایرانیان با چالش غنی‌سازی اورانیوم در حد بمب اتمی مواجه هستند.
- رهبران سیاسی جهان در مورد این‌که ایران به چه میزانی به بمب اتمی نزدیک هست توافقی ندارند، اخیراً اسراییل سال ۲۰۱۵ را مطرح کرده است، متخصصان روسیه می‌گویند ایران ۱۰ الی ۱۵سال با بمب اتمی فاصله دارد، تنها چیزی که همه با آن موافق هستند این است که دیر یا زود ایران به بمب اتمی دست پیدا خواهد کرد.
- رژیم تهران دارای شبکه‌یی است که در حال تلاش برای فعالیتها اتمی ایران است.
- آفتن پستن از مدارک سری سفارتخانه‌های آمریکایی تحقیقاتی در مورد تلاشهای ایران طی سه سال گذشته انجام داده است تا به مواد، تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز ایران پی ببرد.
- آفتن پستن در این مقاله از حدود ۳۰ کشور در آسیا، اروپا، آمریکا، کانادا، آمریکا لاتین و خاورمیانه که رژیم در آنها فعالیت می‌کند نام می‌برد و نمونه‌هایی از خریدها و تلاشهای رژیم در هر یک از آنها را با نام بردن از کمپانیها و اقلام خریداری شده توضیح می‌دهد.

کره شمالی – گروه صنعتی شهید باکری ایران در دسامبر ۲۰۰۹ از شرکت کرهیی یون نتورک شانگهای (yoon network) در چین ۵تن فیبر کربن خرید. این مواد را می‌توان در تولید سر لوله موشک و بسته موتورهای سبک، به‌منظور افزایش برد پرتاب استفاده کرد. در اکتبر ۲۰۰۹، ماشین سازی تبریز، شرکتی که کالاهای ماشینی برنامه موشکی ایران را تأمین می‌کند، سعی کرد از شرکت هیوندای-کیه (hyuandai-kia) دستگاههای تولیدی تحت کنترل داده‌های کامپیوتری (data based computer controlled manufacturing machines) از مدلهای اچ.اس.۶۳۰ و اچ. اس ۸۰۰ خریداری کند.

چین – صنایع اوپتیکس اصفهان (isfahan optics industries) در دسامبر ۲۰۰۹ تلاش نمود از طریق شرکت پوششی ایران بیزنس آی.بی.سی.او (iran business ibco) از شرکت چینی الکترونیک ۴ ستاره هنگ کونگ (۴star electronic) ژیروسکوپ خریداری کند. این ژیروسکوپها در روسیه تولید شده‌اند، و می‌توانند برای تولید سیستمهای پرتاب برای موشکهای هسته‌یی به‌کار گرفته شوند. گروه صنعتی شهید باکری، که بخشی از برنامه موشک بالستیک ایران است، به مدت سالیان از تولید کننده چینی صنایع دالیان سونی (dalian sunny industries) سیلندرهای گرافیت، پیچهای فشار (pressure bolts)، ژیروسکوپ و سرعت سنج، که برای ساخت سرلوله موشک تولید شده، خریداری نموده است.
علاوه بر این، این شرکت خواهان خریدن یک دستگاه تراش سرد (cold flow milling machine) از مدل ۳ جی.اف.اف ۷۰۰ بود، که می‌تواند برای ساختن مخروط سرلوله موشک و رابط موتور برای موشکها به‌کار گرفته شود. شرکت ایرانی آلومینات (aluminat co) در مارس ۲۰۰۸ قراردادی را برای خرید ورقههای سفارشی آلمینیوم، که می‌تواند در تولید چندین اجزا موشکهای اسکاد به‌کار گرفته شود، با گروه موست (most) هنگ کونگ امضا نمود. علاوه بر این، ایران از صنایع شمال چین (norinco)، شرکت چینی شینشیدای (china xinshidai company) و صنایع چینی گریت وال (china great wall industry) مواد موشک سفارش داده است. ولی این خریدها متوقف شدند. صنایع شیمیایی پارچین چندین محموله کشتی سدیم پرکلرات (natrium perchlorate) خریداری نموده، که می‌تواند برای تولید سوخت برای موشکهای بالستیک به‌کار گرفته شود. در ماه مه و ژوئن ۲۰۰۸، گروه تجاری و صنعتی آبان، که با شرکت ایرانی موشک سازی گروه صنعتی شهید باکری همکاری می‌کند چندین محموله از چین دریافت کرد که حامل مواد مفید برای تولید موشک بود و از جمله ۲۰۸تن کایلوم پرکلرات (cailum perchlorate) و پلی کربنات را شامل می‌شد.
شرکت سارا، وابسته به سازمان انرژی هسته‌یی ایران، از شرکت محدود صنعتی کینجی چین (qingji industrial company ltd) یک دستگاه پیشرفته تبه‌خیر (dehydrating) از مدل پی-۶۰ خریداری نمود. شرکت چینی لیمت (limmt) کالاهای تحت کنترل ام.تی.سی.آر (mtcr) به برنامه موشکی ایران فروخته است. شرکت فنی بین‌المللی محصولات جانبی شانگهای (shanghai technical by-products international corporation) برای تأمین مواد روی برنامه موشکی ایران کار می‌کند.

اسپانیا – شرکت ایرانی اردلان، با استفاده از اسناد مصرف کننده نهایی قلابی از شرکت ترکی آی. کی ماکینا (ak makina) برای خریدن قطعات موتور از شرکت اسپانیایی ماکوینارا سی.ام.ای (maquinara cme) تلاشهای متعددی به‌عمل آورده و هم‌چنین دستگاههای آسیاب آزمایشگاهی ۵ محوره سفارش داده است. این دستگاهها را می‌تواند برای تولید روتور (گردونه) توربو پمپ و مکانیزمهای کنترل و هدایت سوخت در موشکهای بالستیک استفاده نمود.

ژاپن – شرکت ژاپنی آسیای شرقی (east asia limited) به‌خاطر تلاشهای مظنون ایران برای خریدن اورانیوم از طریق صنعت معدن این کشور در قزاقستان، که در سال حدود ۵۰۰ متریک تن [برابر با ۵۰۰۰۰۰ (پانصد هزار) کیلوگرم] تولید می‌کند تحت تحقیقات قرار گرفته است. در ۲۰دسامبر ۲۰۰۹، سعید جلیلی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی ایران عازم توکیو شد. آمریکا نگران علاقه جلیلی به تاسیسات انرژی هسته‌یی ژاپن است.

نامیبیا – این احتمال وجود دارد که ایران محتاطانه برای خریدن اورانیوم از شرکت محدود راسینگ اورانیوم (rossing uranium limited)، که ایران مالک ۱۵ درصد موجودی آن است تلاش کرده باشد.

قزاقستان – گمان می‌رود ایران برای خردیدن اورانیوم از طریق شرکت نور افزار گوستار (nur afxar gostar) تلاش کرده باشد. قزاقستان این دعاوی را قاطعانه رد کرد، و مدعی شد که ”هیچ سندی از صدور میزان قابل توجهی از اورانیوم یافت نشده است. “

آفریقای جنوبی – شرکت ایرانی مهرفام سپاهان در سال ۲۰۰۸ سعی کرد از طریق شرکت سبلان از شرکت تجهیزات پرستیج ترمال (prestige thermal equipment) آفریقای جنوبی کوره‌های پیشرفته خلاء خریداری کند. سبلان شریک بزرگترین شرکت تولید کننده موشک در ایران است.

تایوان – شرکت ماشین سازی تبریز ایران در اکتبر ۲۰۰۹ از ماشین‌آلات راند تاپ (round top machinery) در تایوان خواستار تکنیسین و قطعات یدکی برای یک سیستم پیشرفته تولیدی شد که از طریق ماشین‌آلات مالایا ارا (malayan era machinery) از تایوان وارد شده بود. این قطعات می‌توانند برای تولید موشک و سایر قطعات سلاح به‌کار گرفته شوند. در مارس ۲۰۰۹، خدمات آسیاب آزمایشگاهی سی.ان.سی فراتک ایران (iranian faratech cnc milling services) تلاش کرد یک میز گرد سی.ان.سی از مدل تی.آر.ان.سی. ۲۵۵ از شرکت صنایع تانشینگ آکوریت (tanshing accurate industrial company) خریداری کند. چنین تجهیزاتی را می‌تواند برای تقویت سیستم تولیدی قائم برای تولید موشک به‌کار گرفته شود. شرکت سیسیون واید تک (cision wide tech)، مستقر در تایوان، سعی کرد یک چرخ آسیاب پیشرفته را که توسط ماشین‌آلات پروکینگ تایوان برای شرکت ترکیه آی. کی ماکینا تولید شده را خریداری کند. شرکت ای. کی ماکینا از جانب شرکت ماشین سازی تبریز، که تأمین کننده ایرانی قطعات موشک است عمل می‌کرد.

کره شمالی – بزرگترین شرکت اسلحه سازی کره شمالی، شرکت تجاری توسعه معدن کاری کره، کی.او.ام.آی. دی (korea mining development trading corp komid)، میزان قابل توجهی مواد و تجهیزات مناسب برای موشکهای بالستیک صادر می‌کند. این شرکت بیش از یک دهه تحت تحریم قرار داشته است. بانک تجاری تانچون (tanchon commercial bank)، مستقر در پیونگ یانگ، پول خرید از شرکت ایرانی موشک سازی گروه صنعتی شهید همت را تأمین می‌کرد. علاوه بر این، این شرکت با بانک سپه ایران رابطه نزدیکی دارد. این بانک نیز تحت تحریهای سازمان ملل علیه ایران قرار دارد.

برزیل – شرکت ایرانی ماشین سازی تبریز در سال ۲۰۰۹ سعی کرد برای تولید موشک، از طریق شرکت ایرانی واسط پشتیبان ابزار پارسواز (pshtiban abzar parswas) از شرکت برزیلی ملو اس. ای ماشیناس اکوئپمنتوس (mello s.a.maquinas e equipamentos) قطعات موتور خریداری کند.

اسپانیا – آمریکا در مارس ۲۰۰۹ متوجه شد که بانک تاچون کره شمالی در بانک دانمارک یک حساب دارد، و تا آوریل ۲۰۰۹ نیز آن را حفظ نمود.

سوئد – بانک تانچون کره شمالی، که خریدهای ایران را تأمین مالی می‌نمود، در بانکهای نوردیا سوریه (nordea sverige)، اسکاندیناویسکا انخیلدا بانکن (skandinaviska enskilda banken) و سونسکا هاندلس بانکن (svenska handelsbanken) حسابهای بانکی دارد. چندین شرکت سوئدی تحت بررسی آمریکا قرار داشته‌اند.

سوئیس – بانک تاچون کره شمالی، که خریدهای ایران را تأمین مالی می‌نمود، در بانک لویدز تی. دبلیو. اس. بی‌ژنو یک حساب بانکی دارد.

اوکراین – برنامه موشکی ایران میزان زیادی آلیاژ فولاد از شرکت اوکراینی انجمن اقتصاد منطقه‌یی زاپوریزیا (zaporizhzhya regional economic association) خریداری کرده است. این فولاد برای تولید بسته‌های موتور موشک به‌کار گرفته می‌شود. دانشگاه فنی مالک اشتر در ایران حامی دانشمندان اوکراینی است. دانشمندان موسسه پلی تکنیک کیو در زمینه سیستمهای ناوبری جامعه، که می‌تواند برای کنترل موشکها به‌کار گرفته شود به ایرانیها دستورالعملهایی داده‌اند.

جمهوری چک – در سپتامبر ۲۰۰۹، شرکت مهندسی کارا گستر (kara gostar engineering) ایران سعی کرد برای خریدن موتورهای سی.ان.سی ۵ محوره از شرکت کووسیت ام.ای.اس (kovosit mas) در جمهوری چک، کنترل صادرات چک را از طریق شرکت ترکی ای. کی ماکینا دور بزند.

هند – شرکت ایرانی شیمیایی وارد (ward chemical company) می‌خواهد میزان زیادی گرافیت ویژه از شرکت هندی نیکونج اکسیمپ اینترپراسز (nickunj eximp enterprises) خریداری کند. این تلاش از طریق یک شرکت ایرانی دیگر به نام سهند آلمینیوم صورت گرفت که خود یک شرکت پوششی برای شرکت موشک سازی گروه صنعتی شهید همت است. شرکت هیند های وکیوم [خلا بالای هیند] (hind high vacuum) به‌خاطر تأمین پوسه ویژه (special membranes) به نمایندگانی که برای برنامه موشکی ایران کار می‌کردند مورد تحقیق قرار گرفت.

ترکیه – شرکت ترکی‌ای. کی ماکینا در سال ۲۰۰۹ از جانب شرکت ایرانی اردلان برای خریدن قطعات موتور، تجهیزات، دستگاههای آسیاب آزمایشگاهی و هسته‌های پیشرانه (propulsion cores) ساخت اسپانیا، تایوان و نیز کره جنوبی، که در تولید موشک کارایی دارند تلاش نمود.

آلمان – در سپتامبر ۲۰۰۹، ایران از طریق شرکت ترکیه‌ای. کی ماکینا سعی کرد چندین موتور سی.ان.سی از شرکت هیوندای-کیه ماشین اروپا در اوفنباخ، آلمان را از جانب شرکت ایرانی موشک سازی گروه صنعتی شهید همت خریداری کند. در آوریل ۲۰۰۹، یک محموله کشتی کامپیوتر که از چین به ایران منتقل می‌شد، به درخواست مقامات آلمانی در امارات متوقف شد. دریافت کننده این کامپیوترها شرکت کالا الکتریک ایران بود، شرکتی که برای برنامه هسته‌یی ایران کار می‌کند. همکاران تجاری ایران در سپتامبر ۲۰۰۹ چندین بار برای خریدن قطعات آلمانی برای یک رآکتور آب سنگین آی. آر ۴۰ ایران تلاش کردند. ولی این تلاشها متوقف شد. در سال ۲۰۰۸، شرکت ایرانی تکسوفین (texofin) می‌خواست سیستمهای سی.ان.سی و دستگاههای پیشرفته آسیاب آزمایشگاهی از شرکت زیمنس خریداری کند. چنین تجهیزاتی را می‌تواند در تولید موتور موشک یا تجهیزات برای استخراج سوخت هسته‌یی به‌کار گرفته شود.

اکوادور – مقامات اکوادور در سال ۲۰۰۹ اجازه گشود یک شعبه جدید از بانک توسعه و صادرات ایران و دریافت وام توسط ایران را صادر کردند. بانک توسعه و صادرات ایران پول چندین خرید هسته‌یی ایران را تأمین کرده است.

کانادا – شرکت کانادایی فورسیس (forsys) درصدد انتقال معدن اورانیوم والنسیا (uranium mine valencia) نامیبیا به شرکت بلژیکی جرج فورست اینترناسیونال (george forrest international) بود. ولی آمریکا ظن آن داشت که جرج فورست اینترناسیونال در رابطه با خرید احتمالی اورانیوم با مقامات ایرانی در ارتباط است، و خواستار مداخله مقامات کانادایی در این گفتگوها شد.

هلند – در سال ۲۰۰۹، تولیدکنندگان ایرانی موشک سعی کردند از شرکت سوئیسی سولز الدیم بی. وی (sulzer eldim bv) در هلند پره‌های توربین به‌مبلغ ۴۰ میلیون یورو خریداری کنند. این اقدام پس از آن بود که تلاش برای خرید مشابهی در انگلیس متوقف شده بود.

آمریکا – تولیدکنندگان ایرانی موشک در تلاش برای خریدن پره‌های توربین، که شامل تحریمهای سازمان ملل می‌شوند، از طریق واسط با ژنرال الکتریک رابطه برقرار کرد. در سال ۲۰۰۶، کارمندان سرویس خدمات لجستیک هوا فضا (aerospace logistic services)، که در کالیفورنیا به ثبت رسیده است، بابت تأمین قطعات موتور برای سیستمهای تسلحاتی که ظاهراً از ایران سر درآوردند مجرم شناخته شدند. دستکم ۱۶ شهروند خارجی به‌خاطر خریدن کالا در آمریکا در نقض تحریمهای سازمان ملل مجرم شناخته شده‌اند.

انگلیس – ایران چندین بار برای خریدن میزانی پره روتور [گردونه] به ارزش ۴۵ میلیلون پوند انگلیس، که برای تولید موشک کارایی دارند تلاش کرده است. ولی این خریدها متوقف شدند. دو گروه p& i انگلیس خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را، که با نقض تحریمهای سازمان ملل مسئول چندین انتقال به ایران است را بیمه نمودند. بانک تانچون کره شمالی، که مظنون به تأمین مالی برای بسیاری از خریدهای هسته‌یی و موشکی ایران است، در چندین بانک انگلیسی، از جمله بانک بین‌المللی چین لندن، بانک تجارتی عرب لندن، هاوین (havin)، بانک اچ.اس.بی.سی، بانک لویدز تی.اس.بی، بانک مسکو نارودنی (moscow narodny) لندن بانک ملی و بانک بین‌المللی مصر لندن چندین حساب بانکی دارد.

اتریش – شرکت ایرانی سورنا (surena) به خریدن پمپهای سانتریفیوژ از شرکت آندریتز در اتریش علاقه نشان داد.
آنتدریتز چنین ظنی را انکار می‌کند، و مدعی است که این شرکت تنها به تولیدکنندگان کاغذ ایرانی کالا فروخته است.

مالزی – بانک ملت ایران در مرکز مالی ساحلی لابوئان (labuan offshore financial center) در مالزی یک شعبه باز کرد. بانک ملت تأمین کننده خدمات بانکی صنایع هسته‌یی ایران است. این بانک شرکت کالا الکتریک، که برای برنامه موشکی ایران سانتریفیوژ تولید و طراحی می‌کند را تأمین مالی می‌نماید.

سایر کشورها – علاوه بر این، ایران در خریدهایی با کشورهای زیر نقش داشته که می‌توانند شامل تحریمهای سازمان ملل شوند: روسیه، پاکستان، سوریه، فرانسه، ایتالیا، مقدونی، ارمنستان و امارات متحده عربی.