Samstag, 29. Januar 2011

گوشه ای از اعتراضات مردمی

شنبه، ۰۹ بهمن ۱۳۸۹ / ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱

تهران ـ پارچه فروشان در برابر مزدوران بسیجی که به بهانه حجاب، مزاحم دو دختر شده بودند، در بازار اصلی پارچه فروشان، دست به مقاومت زدند. بقیه مغازه داران و مردم به حمایت از آنها تجمع کرده و بسیجیها را هو کردند که موجب فرارِ بسیجی ها شد. در مشهد، مردم به‌جان آمده، سه مزدور انتظامی را در بازار رضا گوشمالی دادند.این درگیری هنگامی رخ داد که سه مزدور ، قصد داشتند قیمت مورد نظر خود را به یک مغازه دار تحمیل کنند، اما با اعتراض مغازه دار و با فریاد او که مسئول گرانی احمدی نژاد است ، مردم تجمع کردند و سه مزدور را گوشمالی داده و آنها را مجبور به فرار از صحنه کردند.

درکرج، مردم به افزایش کرایه تاکسی، در میدان شاه عباسی کرج اعتراض کردند. علت درگیری افزایش ۱۰درصدی کرایهها بطور عام بود. که بعضی موارد منجر به درگیری میان مردم و تاکسی داران میشود که با ورود نیروی انتظامی و دستگیری یک نفر، مردم به نیروی انتظامی هجمه کرده و فرد دستگیرشده را نجات دادند.

در مهرشهر کرج، بین جوانان و نیروهای بسیجی درگیری رخ داد و کلانتری محل نیز به پشتیبانی از بسیج وارد صحنه شد، که منجر به دستگیری چند جوان گردید. ولی با مقاومت و پشتیبانی مردم، چندتن از جوانان دستگیر شده از چنگ نیروی انتظامی توانستند فرار کنند.

مردم منطقه غرب تهران در روز ۲۲دیماه، در اعتراض به کیفیت نداشتن و افزایش قیمت نان، در مقابل یکی از نانواییها در فلکه پونک، تجمع اعتراضی کردند و نیروهای انتظامی که به محل اعزام شده بودند با مردم همدردی کرده و گفتند که ما هم وضعیتی مانند شما داریم.

در پادگان بروجرد کلاس قرآن به بحث یارانه ها تبدیل شد.بعلت اینکه قیمت نان در پادگان برای سربازان ۵۰ تومان است،همه پرسنل از پادگان نان تهیه میکنند و این باعث نارضایتی سربازان شده و با مشکل جدی مواجه شده اند.

علاوه بر مردم در شهرهای مختلف، کشتیرانان و مرغداران و کارگران در چند شهر دست به اعتصاب و اعتراض زدند. از جمله:
کشتیرانان قسمت حمل و نقل دریایی از طریق بندرعباس به قشم، و بندرعباس به کیش، بدلیل افزایش قیمت سوخت، اعتصاب کرده و دست از کار کشیدند. طی سه روز اعتصاب، هیچگونه ترددی با هیچیک از وسایل نقلیه آبی مثل بلم یا کشتی صورت نگرفته است.

مرغداران در استان اصفهان وچهارمحال، مقابل اداره جهاد کشاورزی و پشتیبانی دام جمع شده بودند تا اعتراض خود را نسبت به وضعیت بحرانی تولید و فروش مرغ فریاد کنند.

کارگران پیمانی معادن مس سرچشمه کرمان ، روز ۳۰دی، همراه با خانواده های خود در مقابل وزارت صنایع و معادن در تهران، تحصن کردند. این تحصن منجر به عقب نشینی حکومت شده و مقامات وزارت صنایع قول دادند که حقوق عقب افتاده آنها را واریز کنند.

کارگران تعمیرگاه مرکزی ایران خودرو واقع در خیابان آزادی برای دریافت حقوق عقب افتاده و افزایش، در محل تعمیرگاه، دست به اعتصاب زدند و از رفتن به سرکار خودداری کردند.

کارگران لوله سازی خوزستان در اهواز در میدان فلکه مقابل مجموعه حراست کارخانه , تجمع کردند