Sonntag, 30. Januar 2011

تداوم اعتراضات مردم اردن نسبت به گرانی و شرایط سیاسی

جرس: در ادامه موج اعتراضات مردمی در کشورهای عربی، روز جمعه ٢٨ ژانویه- هشتم بهمن ماه، برای سومین هفته متوالی هزاران نفر از مخالفان دولت در اردن در اعتراض به افزایش بهای مواد غذایی و در خواست کناره گیری نخست وزیر در امان، پایتخت، و شش شهر دیگر این کشور دست به تظاهرات زدند.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این تظاهرات چندین هزار نفره که در پی اقامه نماز جمعه از مرکز پایتخت آغاز شد، معترضان از سوی سازمانهایی چون جبهه اقدام اسلامی، چپ گراها و اعضای اتحایه های کارگری به خیابان های آمده و ضمن دادن شعارهایی علیه دولت و سیاست های اقتصادی آن، خواستار اصلاح وضع اقتصادی و سیاسی کشور شده و همزمان اعلام کردند که از اعتراضات گسترده مردمی در تونس و مصر که خواستار کناره گیری دولت های خود شده اند، الهام گرفته اند.


به گزارش العربیه، تظاهرکنندگان خواستار کناره گیری دولت الرفاعی و برقراری آزادی و عدالت اجتماعی بودند.


این خبرگزاری همچنین گزارش داد که هزاران تطاهرات کننده در شهرهای استانبول ترکیه و امان پایتخت اردن روز جمعه در حمایت از تظاهرکنندگان مصری تظاهرات کردند.


بر اساس این گزارش، صدها تن از نمازگزاران استانبول روز جمعه با برگزاری تظاهرات از قیام مردم مصر علیه دولت حسنی مبارک حمایت کردند.


نمازگزاران پس از اقامه نماز جمعه در مسجد فاتح استانبول در صحن مسجد و خیابانهای مجاور دست به تظاهرات زده و از خواسته های مصری ها برای برخورداری از آزادی تظاهرات کردند.


همزمان گروهی دیگر از مردم ترکیه روز جمعه با تجمع در مقابل سفارت مصر در آنکارا علیه حسنی مبارک رییس جمهوری مصر شعار داده و وی را به عنوان فرعون مصر خواندند.


شرکت کنندگان در این تظاهرات که گروههای چپ گرا و سوسیالیست بخش اعظم آنرا تشکیل می دادند، با شعار "دیروز تونس امروز مصر، فردا تمام جهان"، اعلام کردند که برای مقابله با فقر و گرسنگی و رهایی از ظلم ظالمان همه مظلومان جهان باید دوش به دوش هم در این قیام جهانی شرکت کنند.


تحولات اخیر سیاسی در تونس که منجر به گریز زین العابدین بن علی، رئیس جمهور پیشین آن کشور به عربستان شد، تأثیرات زیادی در روند اعتراضات ماههای اخیر مردم نسبت به شرایط اقتصادی و گرانی ها و همچنین اوضاع سیاسی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه گذاشته‌ و اعتراضات پی در پی در کشورهای یمن، الجزایر، اردن و مصر از جمله این تأثیرات دانسته می‌شود.