Donnerstag, 3. Februar 2011

ناوی پیلای: اصلاً قابل قبول نیست کسی به دلیل ارتباط با اپوزیسیون زندانی شود چه رسد به اعدام

پنج‌شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۳ فوریه ۲۰۱۱

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۲ فوریه از ژنو گزارش داد که ناوی پیلای، بالاترین مقام مسئول حقوق بشر در سازمان ملل متحد، ضمن اظهار نگرانی نسبت به افزایش روند اعدامها در ایران، به طور خاص اعدام جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقایی را محکوم کرده است.

بنا به این گزارش، ناوی پیلای گفته است مطابق گزارشهای منتشره در رسانه های ایران، از ابتدای سال جای، دست کم ۶۶ نفر در ایران اعدام شده اند.

ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت «ما بارها و بارها رژیم ایران را به توقف اعدامها فراخوانده ایم، ولی متأسفانه به جای پاسخ به فراخوان ما، مقامات ایران، به استفاده از مجازات اعدام شدت بخشیده اند».

به گفته پیلای بیشترین اعدام ها شامل متهمان قاچاق مواد مخدر است، اما حداقل سه تن از اعدام شدگان فعالان سیاسی بوده اند. دو اعدام در ملاء عام اجرا شده که پیلای آنرا بیرحمانه و غیرانسانی خوانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با مخابره این گزارش نوشت: هیئت نمایندگی رژیم ایران در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد.

پیلای همچنین نگرانی اش را به خاطراعدام نوجوانان اعلام کرد.

کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد به طور خاص نگرانی اش را به خاطر سه موردی که در آنها فعالان سیاسی اعدام شدند، ابراز کرد: جعفر کاظمی، محمد علی حاج آقایی و مرد دیگری که ملل متحد می گوید هویت وی مشخص نشده است.

پیلام گفت: «مخالفت جرم نیست»، وی افزود: «این کاملا غیر قابل قبول است که افرادی به خاطر ارتباط با گروههای سیاسی مخالف رژیم زندانی شوند، چه رسد به این که به خاطر دیدگاههای سیاسی خود، یا وابستگی های (سیاسی –م) خود اعدام شوند».

آسوشیتدپرس افزود: شاهین قبادی، سخنگوی شورای ملی مقاومت که از جانب سازمان مجاهدین خلق ایران صحبت می کند، در پاریس گفت: کاظمی و حاج آقایی اعدام شدند، زیرا آنها از اعضای جنبش اپوزیسیون تبعیدی سازمان مجاهدین خلق بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش خود می افزاید: برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در میان مخالفان ایرانی در کمپ اشرف، در شمال شرق بغداد می باشند. پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، آمریکا چند هزار عضو سازمان مجاهدین خلق را خلع سلاح نمود و به آنها قول حفاظت در اشرف را داد.

مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست رژیم ایران را به خاطر نقض حقوق بشر، مورد تحریم های بیشتر قرار دهد. ایران در حال حاضر تحت تحریم های سازمان ملل به خاطر فعالیت های هسته ای آن است.

آمریکا سازمان مجاهدین خلق را به عنوان یک گروه تروریستی قلمداد می کند، اما اتحادیه اروپا آنها را از لیست تروریستی خود در سال ۲۰۰۹ خارج کرد.

قبادی گفت از نظر مقامات رژیم ایران، گناه کاظمی و حاج آقایی که در سپتامبر ۲۰۰۹ دستگیر شده و ماه گذشته به دار آویخته شدند، این بود که در سالهای اخیر از کمپ اشرف دیدار کرده بودند.

شورای ملی مقاومت ایران از اتحادیه اروپا خواسته است که با تحریم بانک مرکزی ایران و تحریم خرید نفت و گاز، اقتصاد رژیم ایران را فلج کند.

دولت هلند این هفته ارتباط با رژیم ایران را در اعتراض به اعدام زهرا بهرامی، یک زن ۴۵ ساله هلندی ـ ایرانی در روز شنبه در تهران، به حال تعلیق درآورد.

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد بهرامی به خاطر نگهداری و فروش مواد مخدر به دار آویخته شد. او از دسامبر ۲۰۰۹، به دنبال اعتراضات علیه انتخاب مجدد احمدی نژاد به ریاست جمهوری در زندان به سر می برد.