Freitag, 4. Februar 2011

عفو بین الملل: دو اعدام در ایران

جمعه، ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۴ فوریه ۲۰۱۱

عفو بين الملل: دو اعدام در ايران سازمان عفو بین الملل ـ اتریش ـ – ۲ فوریه ۲۰۱۱
جعفر کاظمی و محمد علی حاجی آقایی در روز ۲۴ ژانویه در زندان اوین اعدام شدند. آنها به دلیل محاربه و به دلیل اینکه گمان میرفت که رابطه با گروه اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران دارند، به اعدام محکوم شده بودند. علاوه براین آنها به جرم تبلیغات علیه سیستم مجرم شناخته شده بودند. آنها در سال ۲۰۰۹ دستگیر شده و حکم اعدام آنها در سال ۲۰۱۰ به تایید رسیده بود. ۴ نفر دیگر نیز به اعدام محکوم شده اند.

(متن اصلی را نگاه کنید)
جعفر کاظمی و محمد علی حاجی آقایی اعدام شدند. و ۴ نفر دیگر به نامهای محسن دانشپورمقدم، احمد دانشپور مقدم، عبدالرضا قنبری وجواد لاری سرنوشت مشابهی دارند
جعفر کاظمی و محمد علی حاجی آقایی در روز ۲۴ ژانویه در زندان اوین اعدام شدند. آنها به دلیل محاربه و به دلیل اینکه گمان میرفت که رابطه با گروه اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران دارند، به اعدام محکوم شده بودند. علاوه براین آنها به جرم تبلیغات علیه سیستم مجرم شناخته شده بودند. آنها در سال ۲۰۰۹ دستگیر شده و حکم اعدام آنها در سال ۲۰۱۰ به تایید رسیده بود. ۴ نفر دیگر نیز به اعدام محکوم شده اند. و ۴ نفر دیگر نیز به اعدام محکوم شده اند و سرنوشت مشابهی دارند.
جعفر کاظمی و محمد علی حاجی آقایی در سپتامبر ۲۰۰۹ در حالی که در تظاهرات بزرگ شرکت کرده بودند دستگیر شدند و با هم در دادگاه شرکت کردند. هر دوی آنها اقوامی در کمپ اشرف در عراق داشتند که به دیدار آنها رفته بودند. دراین کمپ ۳۴۰۰ نفر از هواداران مجاهدین در تبعید زندگی می کنند. جعفر کاظمی پیش از این نیز به دلیل وابستگی به مجاهدین دستگیر شده و در زندان بسر برده بود. احتمال میرود که بعد از دستگیری در سال ۲۰۰۹ شکنجه شده باشد. بر اساس گزارشات دریافتی به او فشار آورده شده بود که اعتراف کند و جلوی دوربین تلویزیونی قراربگیرد و او این موضوع را رد کرده بوده است. در آوریل ۲۰۱۰ جعفر کاظمی و محمد علی حاجی آقایی به اعدام محکوم شدند. اطلاعات بیشتر در این رابطه را میتوانید در سایت به زبان انگلیسی عفو بین الملل (که لینک آن را ضمیمه کرده است) بخوانید.
یک زندانی دیگر به نام علی صارمی در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۱۰ بدون اطلاعا اعدام شده است. او در دسامبر ۲۰۰۹ به دلیل محاربه به اعدام محکوم شده بود چون به او نیز اتهام عضویت در سازمان مجاهدین زده شده بود. بر اساس گزارشات رسانه ها حکم اعدام فرح واضحان شناخته شده به نام المیرا واضحان، در تاریخ ۱۹ ژانویه ملغی شد. این مورد از مواردی بودند که براساس تحقیقات شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بررسی شده بودند، ولی حکم اعدام ۴ مرد دیگر همچنان باقی است، عبدالرضا قنبری، پدرو پسر محسن و احمد دانشپورمقدم و جواد لاری.