Montag, 14. März 2011

تظاهرات گسترده در بیروت علیه حزب الله لبنان وسلاحهای رژیم ایران

دوشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۴ مارس ۲۰۱۱


دهها هزار نفر از مخالفان حزب الله لبنان علیه این سازمان در بیروت دست به تظاهرات زدند و خواستار خلع سلاح آن شدند. تظاهرکنندگان سلاح های حزب الله را اهرم دخالت ایران در امور داخلی لبنان و همچنین نقض حاکمیت ملی در این کشور دانستند. تظاهرات روز یک شنبه ۱۳ مارس همزمان بود با سالگرد تأسیس جنبش سیاسی که در پی قتل رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان در این کشور شکل گرفت و در نهایت به ایجاد اکثریت جدید پارلمانی و همچنین تشکیل دولت ائتلافی به ریاست سعد حریری منتهی شد. تظاهرکنندگان امروز در شعارهایشان زرادخانه نظامی حزب الله لبنان را نقض کامل حاکمیت ملی در لبنان می خواندند و از این نظر آن را مورد انتقاد قرار می دادند. به گفته مخالفان حزب الله با اتکا به زرادخانه اش ارادۀ خود را بر لبنان تحمیل می کند و عملاً دولتی در کنار دولت قانونی ایجاد کرده است.
رهبر مسیحیان لبنان سمیر جعجع در سخنانی خواستار خلع سلاح حزب الله شد و زرداخانهّ این حزب شیعه را وسیله ای دانست که توسط آن جمهوری اسلامی ایران ارادۀ خود را به مردم و کشور لبنان دیکته می کند.
تظاهرکنندگان امروز در شعارهایشان حزب الله را عامل قتل رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان معرفی می کردند.
سعد حریری فرزند رفیق حریری و نخست وزیر پیشین لبنان طی سخنانی اظهار داشت که حزب الله با اتکا به سلاح هایش توانست او را از قدرت ساقط و ارادۀ خود را به مردم لبنان تحمیل کند. نخست وزیر پیشین لبنان بار دیگر حزب الله را تلویحاً متهم به دست داشتن در قتل پدرش کرد و گفت که آنچه مایه نگرانی حزب الله لبنان است نتیجه تحقیق دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری است. با این حال، سعد حریری اظهار داشت که سلاح های حزب الله کمکی به این سازمان برای گریختن از حقیقت نخواهند کرد.
رادیو فرانسه ۲۲ اسفند ۸۹