Dienstag, 19. April 2011

۱۹ اردیبهشت ماه، روز معلم کورد، فرزاد کمانگر آموزگار انسانیت

سه‌شنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۹ آوریل ۲۰۱۱

جمعی از فعالین سیاسی و مدنی کورد و ایران به مناسبت فرارسیدن ۱۹ اردیبهشت سالگرد شهادت فرزاد کمانگر بیانیه ای صادرکردند. دربخشی از این بیانیه آمده است : با همکاری یکدیگر روز شهادت این استاد گرانقدر مبارزه در راه رهایی خلق را که به قیمت فدا ساختن حیاتش برای لحظه ای نیز از آرمانهای انسانی اش دست نکشید، روز معلم کورد نامگـذاری نماییم. متن کامل بیانیه به شرح زیر است :
احزاب، سازمانها، جریانات سیاسی، روشنفکران و شخصیتهای مستقل کردستان ایران
در آستانه ی اولین سالگرد شهادت آموزگار فرهیخته ی حق طلبی و برابری و استاد پیگیر مبارزه در راه رهایی، زنده یاد فرزاد کمانگر از همه ی شما عزیزان خواستاریم که از کارزار (۱۹ اردیبهشت ماه، روز معلم کورد، فرزاد کمانگر آموزگار انسانیت) حمایت نمایید.
فرزاد کمانگر مبارز فرهیخته ای که در کلاس های درسش آزادی تدریس می شد و مشق شب شاگردانش اندیشه ی برابری انسان بود، آموزگاری که با مرگ سرافرازانه اش "ماهی سیاه کوچولو"ی صمد بهرنگی را بار دیگر در ذهن هر ایرانی تداعی نمود و بر بالای چوبهی دار در سکوتی که با هزار زبان در سخن بود "غم من برکه نیست، زیستن با ماهیانی است که اندیشه ی دریا به ذهنشان خطور نکرده است" را سرود.
اکنون دیگر فرزاد خود مکتبی برای اندیشیدن و درک عظمت یک آموزگار رهسپار طریق آزادی است. شأن و منزلت فرزاد در حدی است که میتوان به حق او را اسوه و نماد یک آموزگار راسخ و استوار در جهت آموزش فرزندان ملت ستمدیده و تحت سلطه ی کورد نامید. زین رو بایستی با همکاری یکدیگر روز شهادت این استاد گرانقدر مبارزه در راه رهایی خلق را که به قیمت فدا ساختن حیاتش برای لحظه ای نیز از آرمانهای انسانی اش دست نکشید، روز معلم کورد نامگـذاری نماییم.
با درود فراوان جمعی از فعالان سیاسی و مدنی کورد و ایران