Freitag, 15. Juli 2011

رئیس پارلمان عراق در پارلمان اروپا در بروکسل: ما از طرح بازاسکان ساکنان اشرف در کشورهای سوم پشتیبانی می‌کنیم

شرکت اسامه النجیفی در اجلاس پارلمان اروپا
شرکت اسامه النجیفی در اجلاس پارلمان اروپا

بیانیه مطبوعاتی
13ژوئیه ۲۰۱۱

آقای اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق روز سه‌شنبه 12ژوئیه توسط رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و رئیس هیأت رابطه با عراق در بروکسل مورد استقبال قرار گرفت.

آقای النجیفی که سرپرستی هیأتی متشکل از 10نماینده مجلس عراق را در دیدارشان از اتحادیه اروپا برعهده داشت، در یک اجلاس مشترک کمیته روابط خارجی و هیأت رابطه با عراق شرکت کرد. در این اجلاس، وی در مورد وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی عراق در شرایط فعلی توضیح داد و خواستار کمک از پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا برای حل این مسائل شد.

طی این دیدار هم آقای نجیفی و هم نمایندگان پارلمان اروپا بر ضرورت پایان‌دادن به نقض حقوق‌بشر در عراق تأکید کردند. استراون استیونسون نگرانیهایش در مورد شکست در اجرای توافق اربیل را که ابزار اصلی همه فراکسیونهای سیاسی برای ایجاد دولت وحدت ملی بود، مورد تأکید قرارداد. وی هم‌چنین نگرانیش را در مورد عدم تشکیل شورای ملی سیاستهای استراتژیک و تعیین وزاری دفاع، کشور و امنیت ابراز نمود و اظهار داشت که تمرکز قدرت بر روی سرویسهای اطلاعاتی و دستگاه امنیتی و ارتش عراق در دفتر نخست‌وزیر به شکل خطرناکی غیردموکراتیک می‌باشد.

هر دو طرف فعالانه توافق نمودند که از گسترش نقش اتحادیه اروپا در بازسازی عراق حمایت کنند با این درک روشن که توافق اربیل می‌باید به اجرا درآمده و وضعیت حقوق‌بشر همراه با احترام برای حقوق قومی و اقلیتهای مذهبی و پناهندگان خارجی در عراق بهبود یابد.

اعضای کمیته روابط خارجی با اشاره به راه‌حلهای متعدد در پارلمان اروپا در مورد کمپ اشرف، نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت در آن‌جا و کشتار 8آوریل که منجر به مرگ 36شهروند بی‌سلاح و بیش از 340زخمی گردید، ابراز داشتند. آنها خواستار یک تحقیق مستقل بین‌المللی در مورد این کشتار گردیدند.

آقای النجیفی، رئیس پارلمان عراق گفت: «ما استفاده از خشونت علیه این پناهندگان و این‌که تعدادی کشته شدند را محکوم می‌کنیم. یک کمیته مستقل می‌باید این حمله را مورد تحقیق قرار دهد. ما از طرح بازاسکان ساکنان در کشورهای سوم پشتیبانی می‌کنیم و اگر بشود آنها را به اروپا منتقل کرد یک راه‌حل منطقی می‌باشد. طرحی که آمریکاییان برای جابجایی آنها در داخل عراق ارائه دادند از سوی همه طرفها رد شده است و از نظر ما غیرقابل‌قبول است و ما از راه‌حل کشورهای سوم پشتیبانی می‌کنیم. ما امیدواریم که حقوق انسانی این پناهندگان سیاسی مورد احترام قرار بگیرد و از چیزی که برایشان اتفاق افتاد متاسف هستیم».

استروان استیونسون هم‌چنین ابتکارش برای برگزاری یک کنفرانس بزرگ در مورد فرصتهای سرمایه‌گذاری در عراق طی 2روز 5 و 6دسامبر در بروکسل با شرکت عراق، کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و نخست‌وزیر لهستان به‌عنوان رئیس دوره‌یی اتحادیه اروپا را ارائه نمود. در این کنفرانس در مورد انرژی، کشاورزی و تجارت با وارد کردن کمیسیونرها و وزرای مربوطه از عراق بحث خواهد شد. آقای استیونسون گفت که اتحادیه اروپا از رهبران تجاری و صنعتی از سراسر اروپا خواهد خواست تا شرکت نموده و این فرصتهای بزرگی برای ایجاد مشاغل و شکوفایی در عراق و به حرکت در آوردن اقتصاد عراق را برجسته خواهد نمود. این موضوع به‌صورت گسترده مورد حمایت هیأت عراق قرار گرفت.

استراون استیونسون
رئیس هیأت رابطه با عراق
پارلمان اروپا.