Montag, 26. September 2011

 اتحادیه اروپا جهت پایان دادن به بن بست کمپ اشرف در عراق تلاش میکند

دوشنبه، ۰۴ مهر ۱۳۹۰ / ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۱

بروکسل ۲۶ سپتامبر- رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاترین اشتون به منظور تعیین سرنوشت هزاران نفر از ایرانیانی که با خطر اخراج از کمپ شان در عراق روبرو هستند مشاور مخصوصی تعیین نموده است .

خبرگزاری فرانسه ۴ مهر، روز دوشنبه یک سخنگو از جانب اشتون گفت که ژان د رویت، سفیر سابق بلژیک در اتحادیه اروپا، در بروکسل "به عنوان مشاور اتحادیه اروپا" در مورد کمپ اشرف، عمل خواهد نمود. این کمپ در نزدیکی مرز با ایران قرار دارد که بیش از ۳۴۰۰تن از مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران در آن مسثقر میباشند.
این اردوگاه، از زمان حمله آوریل نیروهای امنیتی عراق که ۳۴ کشته و تعداد زیادی مجروح بجای گذاشت بصورت یک مشکل بین المللی در آمده است، و محکومیت های متعددی برای عراق به ارمغان آورده است. عراق خواستار تعطیلی آن تا پایان سال جاری میباشد.
این کمپ در دهه ۱۹۸۰ در دوران جنگ ایران و عراق توسط مجاهدین خلق ایران بنا گردید و بعد از آن تا ژانویه ۲۰۰۹ تحت کنترل ایالات متحده قرار گرفت و سپس کنترل آن به نیروهای عراقی منتقل گردید.
مریم رجوی رهبر مخالفین نظام جمهوری اسلامی و شورای ملی مقاومت ایران، روز دوشنبه از سفیر جدید خواست که از اشرف دیدار نموده و از عراق بخواهد که درخواست بسته شدن کمپ تا پایان سال ۲۰۱۱ را ملغی نماید.
طی بیانیه ای، رئیس گروه عراق درپارلمان اروپا آقای استران استیونسون، گفت: "سفیر درویت باید در اسرع وقت از اشرف دیدن نماید".
استیونسون گفت درخواست پناهندگی ساکنان اردوگاه به صورت جداگانه توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در حال بررسی میباشد این امر اسکان آنان را در کشورهای دیگر میسر میسازد.
او با اشاره به ضرب الاجل ۳۱ دسامبر برای بسته شدن کمپ افزود: "این عملیات بزرگ نمی تواند در محدود زمانبندی شده توسط نخست وزیر نوری المالکی به پایان برسد".

اتحادیه اروپا برای حل موضوع کمپ اشرف مشاور تعیین میکند
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، اتحادیه اروپا یک دیپلومات ارشد بلژیکی را برای کار با سازمان ملل و عراق و دیگران برای تعیین سرنوشت بیش از ۳۰۰۰ مخالف دولت ایران که در کمپی در عراق زندگی میکنند معرفی کرده است.
یک سخنگوی کاترین آشتون روز دوشنبه گفت جین دی رویت، سفیر سابق بلژیک در اتحادیه اروپا، بعنوان مشاور رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاترین آشتون در زمینه امور کمپ اشرف عمل خواهد کرد.
این کمپ که در ۶۵ کیلومتری بغداد واقع شده است پایگاه سازمان مجاهدین خلق ایران می باشد که قبل از برکناری صدام حسین در سال ۲۰۰۳ توسط نیروهای تحت رهبری آمریکا، حملاتی را علیه ایران انجام داده است.
آینده بیش از ۳۰۰۰ ساکن کمپ هنگامی با عدم تعین روبه رو شد که آمریکا که مجاهدین را یک گروه تروریستی میداند این کمپ را به دولت عراق تحویل داد.
بغداد قصد دارد این کمپ را تا قبل از پایان سال جاری ببندد و اشرف شاهد درگیریهای خونین بین ساکنان با نیروهای امنیتی عراق بوده است.
سازمان حقوق بشری عفو بین الملل میگوید ساکنان کمپ مورد آزار دولت عراق قرار گرفته اند و آنها را از دسترسی به خدمات درمانی اولیه محروم کرده است. بیش از ۳۰ ساکن کمپ در درگیری با نیروهای عراقی در ماه آوریل کشته شدند.
سخنگوی آشتون گفت: دی رویت با کشورهای اتحادیه اروپا و سازمانها از جمله سازمان ملل به برقراری ارتباط خواهد پرداخت.
او گفت اتحادیه اروپا که پی ام او آی را در سال ۲۰۰۹ از لیست تروریستی اش حذف کرد خواستار روش برخورد دیپلوماتیک در سطح عالی می باشد.
او گفت: «ما به یک راه حل صلح آمیز و واقع بینانه نیاز داریم و امنیت و سلامت ساکنان در الویت قرار دارد.»
واشینگتن جابجایی موقت ساکنان اشرف به یک مکان جدید در داخل عراق را پیشنهاد کرده است اما آنها با گفتن اینکه به قتل عام منجر خواهد شد آن را رد کرده اند.
استروان استیونسون، رئیس هیئت پارلمان اروپا برای رابطه با عراق انتصاب دی رویت را «راه گشایی آشکار» توصیف نمود.
او در اطلاعیه اش گفت: «ساکنان غیر مسلح و بی دفاع کمپ اشرف سال ها است تحت شکنجه روانی و اذیت و آزار توسط دولت عراق، با کمک حامیانش در تهران می باشند.»
او با اشاره به قتل عام ۱۹۹۶ مسلمانان توسط نیروهای صرب بوسنی در یوگسلاوی سابق گفت: «انتصاب سفیر دو رویت ... جدی بودن این موضوع را نشان می دهد. من چشم انتظار همکاری نزدیک با او هستم تا تضمین داشته باشد که بتوانیم از وقوع یک فاجعه ای مشابه سربرنیسکا در اشرف جلوگیری بکنیم.»
استیونسون گفت سازمان ملل در حال ارزیابی استاتوی پناهندگی ۳۴۰۰ تن ساکنان اشرف می باشد و قصد دارد آنها را در کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای سوم سکنی دهد، اما این پروسه را نمیتوان تا پایان سال جاری تکمیل کرد. او مهلت تعیین شده توسط عراق برای بستن کمپ را «احمقانه» توصیف کرد.