Donnerstag, 24. November 2011

رویتر: اتحادیه اروپا خواستار وقت بیشتر برای راه حل اشرف میشود

پنج‌شنبه، ۰۳ آذر ۱۳۹۰ / ۲۴ نوامبر ۲۰۱۱

سفیر جان دو رویت نماینده ویژه برای اشرف : واضح است که بستن کمپ بدون یک پروسه کمیساریای عالی پناهندگی برای احراز هویت و بدون سازماندهی تعیین استاتوی پناهندگی به بن بست منتهی خواهد شد من امیدوارم دولت عراق بزودی این را بپذیرد که این پروسه انجام شود

اعضای پارلمان اروپا به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا فراخوان دادند فشاربر روی عراق را بالا ببرد تا ضرب الاجل را تمدید کند و پروسه مصاحبه ها انجام شود
سفیر دورویت: ابتدا باید پروسه سازمان ملل برای تعیین استاتوی ساکنان اشرف انجام شود برای تضمین اینکه این پروسه به شیوه ای منظم صورت گیرد
سازمان ملل باید بتواند نظارت داشته باشد و حضور خود را در نزدیکی ساکنان اشرف تقویت کند


به گزارش رویتر ۱آذر از بروکسل، اتحادیه اروپا روز سه شنبه از عراق خواست فرصت دهد تا سازمان ملل استاتوی یک کمپ ایرانیان مخالف را که بغداد تهدید کرده است تا آخر سال آنها را اخراج خواهد کرد، تعیین نماید.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تلاش بوده است ترتیبات مصاحبه با ۳۴۰۰ ساکن کمپ اشرف را فراهم کند اما عراق اجازه این کار را نداده است.
اعضای پارلمان اروپا به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خانم کارترین اشتون فراخوان دادند که فشار را بر روی عراق بالا ببرد تا ضرب الاجل پایان سال را تمدید نماید و پروسه مصاحبه ها بتواند صورت گیرد.
ژان دورویت یک دیپلمات ارشد بلژیکی که توسط اشتون منصوب شده است که با سازمان ملل و سایر طرفها برای حل این موضوع کارکند گفت:
«واضح است که بستن کمپ بدون یک پروسه کمیساریای عالی پناهندگی برای احراز هویت و سازماندهی تعیین استاتوی پناهندگی به بن بست منتهی خواهد شد. من امیدوارم که دولت عراق بزودی این را بپذیرد که این پروسه انجام شود.»
دوریت گفت اگر دولت عراق اجازه ندهد پروسه مصاحبه ها در داخل اشرف صورت بگیرد این مهم است که «ساکنین ایزوله و محبوس نشوند».
اوگفت «برای تضمین اینکه این پروسه به شیوه ای منظم انجام خواهد گرفت که سازمان ملل دست کم بتواند بران نظارت داشته باشد، سازمان ملل باید حضورخود را در نزدیکی ساکنان اشرف تقویت کند.»
دورویت به رویتر گفت اتحادیه اروپا «بسیار به بغداد اصرار کرده است» که ضرب الاجل خود را تمدید کند اما کنسول سفارت عراق، چوان خویکا گفت عراق طرح خود برای خالی کردن کمپ را رها نخواهد کرد
عفو بین الملل میگوید که ساکنین تحت آزار و اذیت دولت عراق هستند و از دسترسی به خدمات پزشکی محروم میباشند.
خانم دلانگ عضو هلندی پارلمان اروپا ومعاون هیئت رابطه با عراق گفت زمان ان فرارسیده است که اتحادیه اروپا به عراق اِعمال فشار کند.
او گفت اتحادیه اروپا بعنوان اصلی ترین کمک کننده برای توسعه عراق و یک شریک تجاری جدی عراق، میتواند فشار جدی به عراق وارد بیاورد.
او به سفیر دورویت گفت «لطفا بگذارید یک کمی ابتکار عمل دست ما باشد.» «ما میبایست دست کم برای تمدید این ضرب الاجل تلاش کنیم.»
یک مشاور دولت عراق پیش از این در ماه نوامبر گفته بود که عراق ممکن است ضرب الاجل را تمدید کند مشروط بر اینکه یک راه حل سریع پیدا شود.
سفیر دورویت گفت ابتدا باید پروسه سازمان ملل برای تعیین استاتوی ساکنان انجام شود.