Montag, 5. Dezember 2011

حذف تهران از فهرست فدراسيون جهانی بورس

روزنامه ابتکار: روز گذشته فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار، در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود با اقدامي سؤال‌برانگيز، نام بورس تهران را از فهرست اعضاي خود خارج کرد. بر اين اساس مسئولان بورس اوراق بهادار تهران در برابر اقدام تعجب برانگيز حذف نام اين شرکت توسط فدراسيون جهاني بورس‌ها، در حال بررسي ابعاد و دليل يا دلايل اين اتفاق هستند.اين در حالي است كه حتي نام بورس تهران در سايت اين فدراسيون ديده نمي‌شود و همين موضوع سبب شد تا عده اي از تحريم بازار سهام سخن بگويند.
به گزارش فارس فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار که شامل بورس‌هاي معتبر دنياست، يک نهاد رسمي بين‌المللي است که بورس‌هاي متشکل دنيا را تحت يک استاندارد و قواعد مشخص مي‌پذيرد، اعضاي اين فدراسيون شامل موسسات مالي معتبر دنيا هستند که بخش بزرگي از دارايي‌هاي بازار‌هاي مالي دنيا را در اختيار دارند. طبق گزارش بولتن ماهانه فدراسيون جهاني موسوم به فوکس، در حال حاضر54 بورس بزرگ دنيا با 50 هزار ميليارد دلار دارايي عضو اين فدراسيون هستند، اين رقم، تقريبا مجموع کل دارايي بورس‌ها را در سراسر دنيا شامل مي‌شود. بورس تهران از 2 دهه پيش با رعايت استاندارد‌ها و قواعد اين فدراسيون به عضويت فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار درآمد و نام بورس تهران نيز هر ماه با انتشار گزارش آماري اين فدراسيون منتشر مي‌شد. بورس تهران از سال 1995 عضو اين فدراسيون جهاني است.
بورس تهران پس از تغييرات ساختاري اخير، در مجامع و نشست هاي حضوري فعال داشته و با اين کار سعي کرده، ضمن کسب معيار هاي مورد نظر، امکان آشنايي بيشتر با اعضاي اين فدراسيون که عمده ترين فعالان بازار سرمايه جهاني را در بر مي‌گيرد فراهم آورد و راه را براي بين‌المللي شدن بازار بورس ايران هموار سازد.
اين در حالي است که بورس تهران هر ماه آمار عملکرد به همراه گزارش هاي موردي و پرسشنامه هاي سالانه را در اختيار دبيرخانه فدراسيون قرار مي‌دهد که گزارش هايي هم در اين مورد منتشر مي‌شود و يکي از مراجع مهم در وضعيت مقايسه ايي بورس هاي عضو اين فدارسيون بشمار مي‌رود اما در آخرين گزارش منتشره نام بورس اوراق بهادار حذف شده است.
براساس اين گزارش، اقدام فدارسيون جهاني بورس‌ها در شرايطي مورد حيرت مسئولان بازار سرمايه شده که سيدعلي حسيني معاون نظارت بر بورس ها و ناشران اوراق بهادار به فارس گفت: با توجه به انتقال فعاليت هاي بين‌المللي بورس به شرکت بورس اوراق بهادار، مسئولان اين شرکت درحال پيگيري و بررسي دليل آن هستند تا بعد از مشخص شدن ابعاد آن، گزارشي را طي روزهاي آينده ارايه کنند.
وي شايعه تحريم بورس تهران توسط اين نهاد را رد کرد و گفت: با توجه به استقلال فعاليت هاي فدارسيون جهاني و بورس اوراق بهادار دليلي براي تحريم وجود ندارد و چنين رويدادي تاکنون سابقه نداشته است.همچنين حسن قاليباف‌اصل مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: اين موضوع توسط امور بين‌الملل شرکت در حال بررسي است که بعد از اخذ اطلاعات، گزارشي به طور رسمي ارايه خواهد شد.
البته ناگفته نماند كه مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران ابتدا از دلايل حذف نام بورس تهران از ميان فهرست اعضاي فدراسيون جهاني ابراز بي‌اطلاعي کرد اما در عين حال تاکيد کرد: اين موضوع را در اسرع‌وقت پيگيري و ظرف چند روز آينده نتايج آن را اعلام خواهد کرد. ابوالفضل شهر آبادي مدير امور بين‌الملل بورس اوراق بهادار تهران هم موضوع اخراج بورس تهران از فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار را تاييد نکرده اما در عين حال تاکيد کرد:
اين موضوع نياز به بررسي دارد و پس از بررسي موضوع و پيگيري دلايل حضور نداشتن نام ايران در فهرست اعضاي فدراسيون جهاني بورس‌ها، گزارش دقيقي ارائه خواهد شد. او در توضيح دلايل خروج نام بورس تهران گفت: فعلا نمي‌توان نظر دقيقي در اين باره داد اما در چند روز آينده با انجام مکاتباتي با مسئولان فدراسيون جهاني، موضوع مورد بررسي دقيق قرار خواهد گرفت. اين گزارش حاکي است: با توجه به تعطيلي فدراسيون جهاني در روز‌هاي شنبه و يکشنبه و همچنين تعطيلي بورس تهران در روز‌هاي دوشنبه و سه‌شنبه احتمال دارد دست‌کم تا پايان هفته واقعيت ماجرا روشن نشود.
گفتني است در پي رشد قيمت سهام برخي شرکت ها، شاخص بورس در شروع معاملات ديروز با 40واحد رشد در ارقام بيش از 23 هزار واحدي سير كرد.
شاخص بورس که دوشنبه گذشته با افت 72 واحدي و نزول به کانال 23 هزار تايي براي نخستين بار در سال جاري مهمترين خط حمايت خود را از دست داده بود، سه شنبه پيش با نخستين رشد 111 واحدي در دو ماه اخير، توانست مجددا” در ارقام بيش از 24 هزار واحد سير کند اما در آخرين روز هفته بازهم با 72 واحد کاهش در خطر نزول مجدد قرار گرفت.
براساس اين گزارش،ديروز هم در شرايطي برخي سهامداران متاثر از اخبار چند روز پيش، با نگراني به وضعيت عرضه و تقاضاي سهام شرکت ها و متغيرهاي اصلي معاملات چشم دوختند که خوشبختانه با رشد قيمت سهام شرکت هايي مانند سرمايه گذاري غدير، ملي مس، بانک پاسارگاد، سايپا، فولاد مبارکه، صدرا، زامياد و مپنا، دماسنج بازار سهام تا زمان تهيه اين خبر، با 40 واحد رشد به عدد 24 هزار و 56 واحد رسيده تا فعلا” خيال فعالان و مسئولان بازار سرمايه از سير نزولي آن راحت باشد.