Freitag, 10. Februar 2012

انتخاب قریب‌الوقوع اوباما در مورد ایران

جمعه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۰ فوریه ۲۰۱۲
شایعات حول و حوش یک حمله احتمالی نظامی به برنامه هسته‌یی ایران، از وقوع یا عدم وقوع، به زمان و نحوه‌ی وقوع تغییر حالت داده است.
واشینگتن تایمز ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ در سر سرمقاله این روزنام نوشت: وقایع دست روی دست هم گذاشته‌اند تا رئیس‌جمهور اوباما را به تصمیم‌گیری بر سر چیزی وادار سازد که ترجیح می‌دهد با آن روبه‌رو نشود.
روز چهارشنبه، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، که روز قبل از آن با وزیر خارجه هیلاری کلینتون ملاقات کرده بود گفت، ”این درک و تفاهم وجود دارد که باید ایران را از دسترسی به یک سلاح هسته‌یی منع نمود“. منع دسترسی ایران به سلاح هسته‌یی، برای سالیان، سیاست اعلام شده آمریکا بوده است. آقای اوباما، در آخرین سخنرانی سالانه خود، تکرار کرد که ”آمریکا مصمم است مانع دسترسی ایران به سلاح هسته‌یی شود و من برای رسیدن به این هدف، هیچ گزینه‌یی را از روی میز برنمی‌دارم“. ...
اسراییل زمانی بیم آن دارد که فرصتش برای امکان حمله به تأسیسات هسته‌یی ایران رو به اتمام است و این تأسیسات چنان در اعماق زمین حفر خواهند شد که چنین مأموریتی بی‌ثمر خواهد بود. ...
ایران، آقای اوباما را موضوع شناخته شده‌یی تلقی می‌کند، که بعید است در صورت یک آزمایش هسته‌یی دست به اقدام قاطعانه‌یی بزند. ممکن است یک جانشین احتمالی جمهوریخواه به این میزان انعطاف پذیر نباشد. از نظر اسرائیل، از آن‌جایی که آقای اوباما با چالش سختی برای انتخاب مجدد مواجه است، ممکن است او مجبور شود به وعده‌های خود در مورد ایران عمل کند  تا ضعیف و بی‌فایده جلوه ننماید.