Freitag, 28. September 2012

تام ريچ: مجاهدين خلق بزرگترين و سازمان يافته ترين سازمان اپوزيسيون در مقابل رژيم ايران است


تام ریچ
تام ريچ


 

تلويزيون ام.اس.ان.بی.سی.27سپتامبر ۲۰۱۲ ـ گفتگو با تام ريج وزير سابق امنيت ملی آمريکا

تلويزيون ام.اس.ان.بی.سی: … موضوع تروريسم يکی از مسائلی است که مردم در مورد آن فکر می کنند. اگر شما صحنه گردان مناظره ميان اوباما و ميت رامنی بوديد، به نظر شما سؤال مرکزی که بايد از هر دو کانديدا در مورد وضعيت امنيت ما و مبارزه عليه تروريسم می پرسيديد، چه بود؟

تام ريج: می دانيد! اين احساس هست که وقتی بحث تروريسم می شود، تنها بايد روی القاعده تمرکز کرد. همان طوری که قبلاً هم گفته ام، اشکال ارتقا يافته مختلفی از گروه های تروريسم و جهاديسم در جهان هستند. ولی به نظر من سؤال مرکزی در منطقه خاورميانه و سراسر جهان بايد (رژيم) ايران باشد. سازمانهای تروريستی مختلفی هستند که در پی پيشبرد اهدافشان از طريق خشونت می باشند، اقداماتی که عليه منافع آمريکاست. ما از يک سو جهاد اسلامی در فلسطين، حماس و حزب الله را داريم و همچنين (رژيم) ايران که از دولت سوريه حمايت می کند. لذا سؤال مهمتر از القاعده اين است که می خواهيم در مورد (رژيم) ايران چه کار کنيم. به نظر من متأسفانه (پرونده) رئيس جمهور در اين موضوع قدری ضربه پذير است. تحريمها به طور واقع در درازمدت به جز در مورد آپارتايد در آفريقای جنوبی، در جای ديگری چندان مؤثر نبوده است. مسلماً ما می خواهيم از يک اقدام نظامی پرهيز کنيم… در سال ۲۰۰۹ زمانی که در ايران قيام شد، تظاهرات توده يی عظيمی برپا شد. گروهی است به نام مجاهدين خلق MEK که (رژيم) ايران بسياری از آنها را دستگير کرده و شکنجه يا اعدام کرده است. در ايران يک اپوزيسيون مشروع دموکراتيک وجود دارد. ما اپوزيسيون کشورهای مختلف خاورميانه را به رسميت شناخته ايم، ولی اين اپوزيسيون را در ايران به رسميت نشناختيم. بايد اين سؤال را از کانديداها کرد.

تلويزيون ام.اس.ان.بی.سی: البته ما اشاره يی به شما و هزاران نفر و همچنين سياستمداران دوحزبی که در برابر ملل متحد هنگام سخنرانی احمدی نژاد بوديد نکرديم…

تلويزيون ام.اس.ان.بی.سی: … می خواهم از فرماندار (تام ريج) دوباره سؤال کنم شما و ديگر سياستمداران دو حزبی و تظاهر کنندگان چه چيزی را می خواهيد به دست بياوريد؟

تام ريج: به نظر من ما ابتدا می خواهيم از خانم وزير کلينتون برای خارج کردن مجاهدين خلق MEK از ليست تروريستی تشکر کنيم. من شکی ندارم که او به رغم مخالفت برخی در وزارت خارجه اين کار را کرده است. ولی همه اين جمهوريخواهان و دموکراتها، مقامات منتخب مردم و ديپلوماتها و افسران ارشد ارتش، همه آنها بر اين عقيده هستند که مجاهدين خلق MEK هرگز نبايد از ابتدا در ليست قرار می گرفت. لذا می خواهيم از اين کار از او (هيلاری کلينتون) تشکر کنيم. اما جايگزين يک اقدام نظامی عليه (رژيم) ايران و جايگزين تحريمها، حمايت از اپوزيسيون دموکراتيک است. ما فکر می کنيم که مجاهدين خلق MEK بزرگترين و سازمان يافته ترين سازمان اپوزيسيون در مقابل (رژيم) ايران است... .. هدف ما امروز اين است که ملل متحد بخواهيم وضعيت مجاهدين خلق MEK در کمپ ليبرتی را بررسی کند و آن را يک کمپ پناهندگی بخواند تا دور از نفوذ مالکی از حمايت ملل متحد برخوردار شوند.
دولت مالکی دو بار تا کنون به کمپ آنها حمله کرده و بيش از 40تن از اين افراد بی دفاع که سلاحهايشان را در سال ۲۰۰۴ به ارتش ما دادند، کشته است. ما می خواهيم متحدان اروپائی مان را تشويق به پذيرش و جابه جايی اين افراد بکنيم و همچنين می خواهيم در مورد تغيير رژيم صحبت کنيم. اگر می خواهيد از يک جنگ پرهيز کنيد و اگر موافقيد که تحريمها مؤثر نيستند، بياييد تا به طور علنی! به طور علنی! از اپوزيسيون دموکراتيک ايران حمايت کنيم. به همه کشورها در خاورميانه نگاه کنيد، ما تا کنون به طور جدی از موضع اپوزيسيون دموکراتيک (ايران) حمايت نکرده ايم. زمان آن رسيده که شروع کنيم.