Sonntag, 30. September 2012

پول ایران یکی از کم ارزش‌ترین پول‌های جهان

ارزی پول ایران طی ماه‌های اخیر سقوطی بی‌سابقه را تجربه کرده است.
سایت قانون: روند افزایش قیمت‌ها به صورتی بوده است که حتی فعالان بازار و معامله‌کنندگان ارز که طی ماه‌های گذشته به شدت نسبت به تغییرات بازار حساس شده و سرمایه‌های خود را به این سمت هدایت کرده بودند از روند افزایش قیمت‌ها تعجب زده‌اند و عدم خرید ارز از سوی آنها در شرایط کنونی نشان‌دهنده غیر قابل انتظار بودن وضعیت فعلی است.
به گزارش قانون، هر چند طی سال‌های گذشته پول ایران در رده بندی‌ها در ذیل جدول پول‌های قدرتمند در جهان و حتی منطقه و در میان همسایگان قرار می‌گرفت اما با افزایش قابل توجه قیمت دلار و سقوط ارزش ریال این روند تشدید شده و پول ایران به یکی از کم ارزش‌ترین پول‌های جهان تبدیل شده است .
بر اساس این گزارش قیمت هر دلار آمریکا دیروز در بازار به 2800 تومان رسید .
هر چند بانک مرکزی طی روزهای اخیر واکنش‌هایی نسبت به وضعیت نامساعد بازار ارز نشان داده و از شکستن مقاومت این بازار سخن به میان آورده است اما با این حال روند افزایش قیمت‌ها نشان‌دهنده بی تاثیری اظهارنظرهای مدیران در این حوزه است.
ورود سرمایه‌های خرد به بازار ارز ایران سبب شده است التهاب در بازار به دلیل رشد تقاضا افزایش یابد . بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد برای حفظ قدرت خرید پولشان نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارز اقدام می‌کنند تا با کاهش مداوم ارزش ریال متضرر نشوند. برخی کارشناسان معتقدند تلاش مردم برای حفظ ارزش پولشان در چنین شرایطی می‌تواند به روند بحرانی بازار دامن بزند .
بررسی‌ها نشان می‌دهد پول همسایگان ایران از ایران قدرتمند تر است و حتی افغانی و دینار عراق که دو کشور جنگ زده هستند ارزش بیشتری در برابر پول ایران دارند .
بر این اساس ارزش افغانی و دینار عراق طی یک سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
در شهریور ماه سال گذشته هر افغانی 23 تومان قیمت داشت اما در حال حاضر قیمت هر افغانی به 45 تومان رسیده است . به این ترتیب پول ایران در برابر پول افغانستان کاهشی دو برابری را تجربه کرده است.
در میان کشورهای منطقه دینار کویت قدرتمندترین واحد پول محسوب می‌شود اما با این حال واحدهای پولی که توان چندانی در بازارهای جهانی ندارند نیز از پول ایران ارزش بیشتری دارند. به عنوان مثال ریال ایران در برابر درام ارمنستان ارزش کمتری دارد و یک درام ارمنستان که تا اوایل مهرماه با 5 تومان ایران مبادله می‌شد این روزها با هشت تومان یا هشتاد ریال معامله می‌شود و همین وضعیت نشان دهنده کاهش ارزش پول ایران در برابر درام ارمنستان است. همزمان با رشد قیمت دلار در بازار ایران، قیمت سایر ارزها نیز روند روبه رشدی را تجربه می‌کنند .