Donnerstag, 30. Mai 2013

کانادا روابطش را با ایران قطع کرد

دولت کانادا روابط اقتصادیش را با ایران، به طور کامل، قطع کرد.
سایت حکومتی «عصر ایران» 8خرداد، به نقل از روزنامه «نشنال پست کانادا» خبرداد: جان برد، وزیر خارجه کانادا، با صدور بیانیه یی اعلام کرد «به دلیل ادامه نقض حقوق بشر، حمایت ایران از تروریسم بین المللی و ادامه تلاشهای این کشور برای دستیابی به سلاح هسته یی، دولت اوتاوا تمامی روابط اقتصادیش را با ایران قطع می کند».
   دولت کانادا در شهریور ماه گذشته (9 ماه پیش) سفارتش را در ایران تعطیل کرد و روابط دیپلوماتیکش را با ایران به حالت تعلیق در آورد و تمامی دیپلوماتهایش را از ایران خارج کرد.
در بیانیه وزیر خارجه کانادا در همین بیانیه اعلام کرد که «این قطع روابط شامل مبادلات غذایی و دارویی، ارسال پول شهروندان کانادایی ایرانی تبار به افراد غیرتحریم تا سقف 40 هزار دلار و نیز تکنولوژیهای ارتباطی مورد نیاز مردم ایران نمی شود... دولت کانادا، همچنین، روز گذشته نام 100 فرد و شرکت ایرانی را به لیست بلندبالای تحریمی خود افزود و تعداد این افراد و مؤسّسات در لیست تحریمهای کانادا را به 600 مورد رساند».
  «روزنامه نشنال پست کانادا»، در همین گزارش افزود: «جان برد در اظهارات سه هفته پیش خود نیز ... از مردم ایران خواست تا در انتخابات شرکت نکنند» و اعلام کرد: «حکومت ایران، حکومتی توخالی است و ناتوان از تأمین آینده خوب برای مردم ایران».

این اظهارات مداخله جویانه با واکنش مقامات ایران روبرو شد و وزارت خارجه کشورمان کانادا را بازیچه دست رژیم صهیونیستی خوانده و دولت استفان هارپر نخست وزیر کانادا را دولتی افراطی خواند.
(سایت حکومتی «آفتاب»، 9خرداد92)