Donnerstag, 30. Juni 2011

ایران در عراق ستیزه گران را به سلاح هائی جدیدتر و مرگبارتر مسلح می کند

پنج‌شنبه، ۰۹ تیر ۱۳۹۰ / ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱

بلومبرگ زیر عنوان ”گیتس می‌گوید ایران گروههای عراقی را که به نیروهای آمریکائی حمله می‌کنند مسلح می‌کند“ می‌نویسد رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا می‌گوید ایران شبه‌نظامیان شیعه‌ای را که در عراق به سربازان آمریکائی حمله می‌کنند، در چارچوب الگوئی تازه‌یی برای اعمال نفوذ در منطقه، به سلاحهائی جدید‌تر و مرگبارتر مجهز می‌کند.

گیتس دیروز در مصاحبه‌ای در پنتاگون که برنامه اتمی ایران نیزدر جریان آن مطرح شد گفت قریب ۴۰ درصد از تلفات سربازان آمریکائی از هنگام پایان گرفتن رسمی عملیات رزمی آمریکا در عراق در ۱۰ ماه پیش، ناشی از حملاتی بود که در چند هفته اخیر انجام گرفته است.
گیتس، که امروز پست وزارت دفاع را ترک می‌کند، گفت آمریکا درباره تشدید حملات با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، و دیگران، صحبت کرده است. به‌جای گیتس، لئون پانتا، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پست وزارت دفاع را به عهده می‌گیرد.
گیتس گفت ایران از گروههای افراطی شیعه‌ای پشتیبانی می‌کند که ”قصدشان کشتن هر چه بیشتر است تا به مردم عراق بگویند این آنها هستند که ما را تا پایان سال از عراق بیرون می‌کنند“.
حملات هنگامی‌شدت گرفته است که آمریکا و دولت عراق درباره راههائی قابل‌قبول از نظر سیاسی برای تمدید حضور نظامی آمریکا پس از دسامبر تبادل نظر می‌کنند.
نیروی امنیتی نوزاد عراق برای مقابله با عوامل سنیّ القاعده و ستیزه گران شیعه با دشواری روبه‌روست، و ارتش نیز توانائی آن را ندارد که از مرزهای کشور دفاع کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز گزارش داد سه سرباز آمریکائی در عراق دیروز در حمله‌ای راکتی به پایگاهشان در نزدیکی مرز ایران کشته شدند، که به گفته یک مقام نظامی معرفی نشده آمریکائی توسط یک گروه شبه‌نظامی شیعه مرتبط با ایران انجام گرفت.
وزیر دفاع آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران گفت وی کماکان معتقد است رهبران ایران مصمم به ساختن سلاحی اتمی هستند و به این قصد خود نزدیکتر می‌شوند.
گیتس گفت محدوده زمانی لازم برای دسترسی ایران به سلاح اتمی هنوز بین یک تا سه سال تخمین زده می‌شود. وی حاضر نشد درباره اقدامات آشکار و یا سرّی برای اخلال در این برنامه اظهارنظر کند.
مقامات آمریکائی، از جمله هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا گفته‌اند تحریمهای بین‌المللی و مشکلات فنی برنامه اتمی ایران را کند ساخته است.
سایت صدای آمریکا ۹ تیرماه