Mittwoch, 13. Juli 2011

 شکست مذاکرات رژیم آخوندی با آژانس انرژی اتمی

چهارشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۰ / ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۱

به گزارش روزنامه استاندارد، ۲۱ تیرماه ، آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست ایران را برای این که تایید کند تهران در شماری از زمینه ها با آژانس همکاری کامل دارد، رد کرد. یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس پس از دیدار با وزیر خارجه دیکتاتوری آخوندی گفت: «آژانس در موقعیتی نیست که بتواند چنین چیزی را اعلام کند.»

بنابه همین گزارش، آمانو پس از دیدار ۴۰ دقیقه ای با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: «مسئله اصلی و اساسی به جای خود باقی است و هنوز هم حل نشده است: ایران به تعهدات خود عمل نمی کند.»

صالحی پس از دیدار خود با آمانو به خبرنگاران گفته بود ایران آماده است در صورتی که آژانس همکاری های ایران را تایید کند، روند نزدیک تری در همکاری های خود با آژانس اتخاذ کند. وی گفت: «قبل از هرگونه همکاری نزدیکتر و بیشتر، آژانس باید رسماً‌ اعلام کند که مرحله نخست پایان یافته و شش موضوع باقی‌مانده حل و فصل شده است.»

اشاره صالحی به توافقی است که در سال ۲۰۰۷ میان ایران و آژانس برای حل مساله هسته‌ای ایران صورت گرفته و بر اساس آن توافق شده بود که مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران در قالب شش موضوع اصلی مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین گزارش شده که وزیر خارجه رژیم آخوندی از آژانس خواسته راه هایی برای باز کردن بن بست اتمی ایران که منجر به چهارقطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل شده، پیدا کند.