Freitag, 25. November 2011

توجه گاردین به محکومیت مهدی هاشمی در کانادا؛ سکوت رسانه‌های دیگر

iسایت گاردین
خودنویس
در سکوت رسانه‌های اصلاح‌طلب و حتی برخی شبکه‌های بزرگ تلویزیونی، روزنامه انگلیسی گاردین در شماره امروز خود به ابلاغ حکم دادگاه کانادایی به مهدی هاشمی، فرزند رئیس جمهوری اسبق ایران پرداخته است. هفته پیش نیز روزنامه ساندی تایمز انگلستان در گزارشی مرتبط با مسائل مطرح در ثبت نام این عضو خانواده هاشمی دردانشگاه آکسفورد، به چنین حکمی اشاره کرده بود.

در حالی که تعداد زیادی از رسانه‌های اصلاح‌طلب و «سبز» از انتشار هر گونه گزارشی در باره محکومیت مهدی هاشمی در دادگاهی در کانادا به اتهام دست داشتن در آدم‌ربایی و شکنجه یک رقیب اقتصادی در سال ۱۳۷۲ خودداری کرده‌اند، روزنامه‌های انگلیسی یکی پس از دیگری به بررسی وضعیت این دانشجوی سرشناس در آکسفورد و پرونده‌های مرتبط با او می‌پردازند.

روزنامه گاردین در شماره امروز خود نوشت: «در روز چهارشنبه وکلا در دانشگاه آکسفورد تلاش کردند حکم دادگاه را به فرزند رئیس جمهوری پیشین ایران ابلاغ کنند، که بر اساس آن باید میلیون‌ها پوند خسارت به خاطر[دخالت در] "شکنجه" رقیب کاری بپردازد». سعید کمالی دهقان، خبرنگار ایرانی روزنامه گاردین در تهیه این گزارش نقش داشته است.

گرچه روزنامه گاردین بدون توجه به رقیم دقیق حکم دادگاه تنها به ۳/۷ میلیون پوند اشاره کرده، اما بر اساس حکم قطعی، مهدی هاشمی محکوم به پرداخت ۱۱/۹ میلیون دلار کانادا به بوذری و اعضای خانواده‌اش است. این حکم به شکل غیابی صادر شده است.

لازم به ذکر است که مهدی هاشمی و دیگر متهمام پرونده از سال ۲۰۰۵ فرصت پاسخگویی به این شکایت را داشته‌اند. گفته می‌شود برخی از نزدیکان هاشمی وجود چنین پرونده‌ای را انکار کرده‌اند. سال پیش، شریک مهدی هاشمی به حرف‌های هوشنگ بوذری به خودنویس پاسخ گفت اما فرزند چهارم هاشمی رفسنجانی حاضر به گفتگو در این باره نشد.

تکمیلی: سایت بالاترین نیز این موضوع را از فهرست موضوعات داغ روزخود حذف کرد
http://www.khodnevis.org/persian/