Samstag, 24. Dezember 2011

درخواست سوزان رایس از شورای امنیت مبنی براعمال تحریمهای گسترده تر علیه رژیم ایران

سوزان رایس ، نماینده آمریکا در سازمان ملل، از شورای امنیت سازمان ملل خواستار اعمال تحریمهای گسترده تری علیه رژیم ایران شد. به گزارش آسوشیتدپرس ۱دی ۹۰، سوزان رایس روز چهارشنبه گفت اعمال تحریمهای شدیدتر می تواند برنامه هسته ای رژیم ایران را کند کند و برای این رژیم این پیام را میفرستد که برای فریب کاری خود قیمت بدهد.

رژیم ایران به چهار دور تحریم های سازمان ملل متحد که به دلیل نگرانی از برنامه های هسته ای اعمال شده، بی تفاوت بوده است.
سوزان رایس با اشاره به گزارش ماه گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت، آژانس به این نتیجه رسیده که برخی از فعالیتهای مخفیانه رژیم ایران احتمالا، برای ساخت سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار میگیرد. آژانس در گزارش خود تاکید کرده است که ادامه غنی سازی اورانیوم غیرقانونی وغیرقابل قبول میباشد.
رایس در کمیته نظارت بر تحریم علیه رژیم ایران در شورای امنیت از کارشناسان خواهان استواری در اجرای تحریم ها و تحقیق در مورد نقض قوانین شد.
در طرح پیشنهادی که سوزان رایس به این منظور به شورای امنیت ارائه داد مواردی مانند، ممنوعیت فروش سلاح به ایران، ممنوعیت فروش سلاح های سنگین، سرمایه گذاری درزمینه استخراج اورانیوم ، ممنوعیت فروش مواد هسته ای و موشکی، مسدود کردن دارایی های کلیدی افراد ، سازمان ها و شرکت های درگیر در فعالیت های هسته ای و موشکی را شامل میشود.
رایس گفت : اضافه کردن افراد و نهادهای بیشتری به لیست سیاه تحریم، یک علامت قوی از جانب کمیته تحریم جهت اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، می باشد. او همچنین گفت : کسانی که تحریم ها را نقض میکنند، خود نیز با تحریمهای هدفمند روبرو خواهند شد.
چین و روسیه ، خواستار تلاش های دیپلماتیک و دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک برای توقف برنامه هسته ای رژیم ایران شدند. آخرین دور مذاکرات میان ایران و ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان با شکست روبروشد.
رایس گفت : "هدف نهایی" آمریکا این است که اطمینان حاصل شود رژیم ایران مطابق با تمام تعهدات هسته ای بین المللی خود عمل میکند و باید بداند که در صورت فریبکاری و ناسازگاری، صلح و امنیت بین المللی را بهم زده و باعث منزوی شدن آن خواهد شد و جامعه بین المللی یک صدا و روشن به آن واکنش نشان خواهد داد.