Sonntag, 19. Februar 2012

ليبرتي از كمترين استاندارهاي انساندوستانه و حقوق بشري برخوردار نيست

دروغهاي شلتراكسپرت مبني بر اينكه زير ساختهاي ليبرتي براي 5500 نفر آماده است فاش مي شود.
در اطلاعيه 31ژانويه يونامي درباره وضعيت كمپ ليبرتي اعلام شده بود «ساختار و امكانات كمپ ليبرتي طبق استانداردهاي انساندوستانه بين‌المللي تصريح شده در MOU است». يك گزارش تكنيكي به تاريخ 30ژانويه كه توسط يك شلتر اكسپرت تهيه شده و مبناي اطلاعيه يونامي بود، تصريح مي كرد: كمپ «به تازگي براي جا دادن 5500نفر شكل داده شده است». اطلاعيه يونامي وانمود مي‌كرد ليبرتي مورد تأييد كميسارياي عالي پناهندگان است. اما UNHCR در اطلاعيه اول فوريه خود تصريح كرد: محل جديد «در دست آماده سازي است“ و “كميساريا در زمينه فني براي بهبود زيرساختهاي كمپ مشاوره مي دهد».
حال يك روز پس از ورود 397تن از ساكنان اشرف به ليبرتي، به وضوح روشن شده است كه گزارش شلتر اكسپرت سراپا غيرواقعي بوده است و كمپ ليبرتي نه تنها برآورد كننده استانداردهاي حقوق بشري نيست، بلكه حتي زيرساخت آن نيز استانداردهاي انساندوستانه را برآورده نمي كند.
بنگالها و سرويسها آنقدر كثيف و آلوده است كه به سادگي قابل استفاده نيست و ساكنان شب گذشته مجبور شدند در اتوبوسها به سر ببرند. مشكل كمبود آب و آبرساني به شدت وجود دارد و برق نيز مانند زندان از ساعت 2230 به بعد قطع مي شود .
به‌نظر مي رسد شلتر اكسپرت وادار به تهيه يك گزارش غيرواقعي شده است و به همين خاطر پيش نويس اوليه «گزارش تكنيكي» را براي وارد كردن تصحيحات براي مقامهاي سياسي يونامي ارسال كرده بود!
قبل از اين گزارش، يك سريال عكسهاي تبليغاتي در اختيار ساكنان اشرف و نمايندگان آنها و همچنين در اختيار UNHCR، OHCHR، مقامها و نمايندگان آمريكايي و اروپايي قرار داده شده بود تا ليبرتي را يك بهشت دلپذير نشان دهد. حال معلوم مي شود اين گزارش و عكسها براي توجيه فرستادن ناموجه و غيرقانوني و عجولانه ساكنان اشرف به ليبرتي بوده است.
از اوايل دسامبر تا كنون، ساكنان اشرف، نمايندگان و وكيلان آنها، 23شخصيت برجسته آمريكايي، رئيس رابطه با عراق پارلمان اروپا، ژنرال ديويد فيليپس و سرهنگ وسلي مارتين (كه هر دو مسئول حفاظت اشرف بوده اند) و بسياري ديگر مصرانه خواستار بازديد از ليبرتي قبل از انتقال ساكنان بودند. اما به نحو غيرقابل فهمي با اين خواست مشروع و منطقي مخالفت مي شد. واضح است كه نتيجه چنين بازديدي بدون ترديد اين بود كه اين كمپ فاقد حداقل استانداردها است و ساكنان نبايد به آن منتقل شوند.
علاوه بر وضعيت غيرقابل قبول تأسيسات و زيرساختها و فقدان حداقلهاي حقوق بشري مانند آزادي رفت و آمد، دسترسي به وكيلان و خبرنگاران، آزادي ورود بازديدكنندگان و همچنين وجود نيروهاي مسلح عراقي، نحوه انتقال ساكنان به ليبرتي و جلوگيري از انتقال بسياري از اموال آنها، نقض آشكار يادداشت تفاهم بين ملل متحد و دولت عراق و نامه 15فوريه نماينده ويژه به ساكنان درباره ترتيبات انتقال است. برخي از اقلامي كه نيروهاي عراقي در حضور ناظران ملل متحد از انتقال آنها جلوگيري كردند عبارتند از دارو و تجهيزات پزشكي، ژانراتور، وسايل دفتري مانند ميز و صندلي و زيراكس، آبگرمكن، وسايل تأسيساتي، لوازم بهداشتي، كمد و... اين درحالي است كه در نامه 15فوريه نماينده ويژه تصريح شده ساكنان مي توانند همه كالاها و تجهيزات پزشكي خود را به ليبرتي منتقل كنند و درMOU نيز تصريح شده دولت عراق اجازه مي‌دهد ساكنان متعلقات قابل انتقال خود را به ليبرتي منتقل كنند.
مقاومت ايران با تصريح بر اينكه وضعيت ليبرتي به هيچ وجه قابل قبول و ادامه نيست و با تأكيد بر اينكه در چنين شرايطي تقدير و تشكر از دولت عراق تنها مشوق نقضها و اقدامهاي سركوبگرانه بيشتر است، دبيركل ملل متحد و نماينده ويژه وي و همچنين دولت آمريكا و اتحاديه اروپا را به محكوم كردن وضعيت كنوني ليبرتي و نقضهاي دولت عراق فرا مي خواند.

دبير خانه شوراي ملي مقاومت ايران
30 بهمن 1390 ( 19 فوريه 2012)